Gå til innhold

gtx 1070 mini itx


-Jonas-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I forhold til avgifter og valutakurs er ikke hardware spesielt mye dyrere i Norge enn andre land. At CDON gang på gang skal slippe fri når de driver med denne typen gråsone markedsføring som de nå har gjort så mange ganger at jeg nesten er sikker på at det er akkurat det det er syns vertfall jeg at ikke er greit. CDON har jeg ingen sympati til, det er en butikk vertfall jeg kun har negative erfaringer med, markedets dårligste kundeservice, har opplevd at de har forsøkt å frita seg selv fra norsk lov ved å nekte reklamasjon samt jeg har ved bruk av angreretten opplevd at det har tatt enormt lang tid før jeg har fått refundert pengene. Så til dere som nå går til forbrukerrådet og har planer om å kjempe så sier vertfall jeg go for it! På tide at CDON får smake sin egen medisin. 

 

Var jo forsåvidt og en av de som bestilte kortet, men jeg har intet behov for det i bunn og grunn så jeg orker ikke å gjøre noen innsats for å få det til prisen, hadde jo og en misstanke om at det ikke var reelt så jeg forventet ikke å få det heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

....og folk lurer på hvorfor hardware blir dyrere i Norge. Dette er en av grunnene til at det skjer, sammen med misbruk av angrefrist. Synn men sant.

Kan godt være en av grunnene, men i såfall er de mikroskopiske. Før man har noen tall å støtte seg på blir det jo spekulering begge veier, men i en så stor business som det der så tror jeg ikke sliker saker (eller angrefrist-misbruk) fører til noen betydelige kroner. Det er mye større grunner til at priser svinger. Når det kommer til disse skjermkortene spesifikt så er det jo uansett Nvidia sitt (tilnærmet) monopol som gjør at prisene går opp, samt oljeprisen gjør at det blir hakket dyrere igjen i Norge.

 

Det er kanskje lett å si at noen som står på her prøver å utnytte at CDON gjorde feil, men her er det altså CDON som har gjort en feil. Nå venter man jo svar fra forbrukerrådet, men tror de fleste ser at dette går i favør kundene. 

 

Som de sier så er det rundt 40+ som har tatt kontakt. Blir det 50 til slutt, så blir ikke prisene økt eller CDON konkurs av den grunn. Umulig å vite hvor mye de taper på her sak nå, men det er vel fortjent når de holder på som de gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis CDON klarer å trenere saken lenge nok så blir det vel ikke tap i det hele tatt, unntatt arbeidet de legger ned i å trenere :hmm:

 

Hadde en tilsvarende disputt med Multicom for noen år siden. Var i kontakt med Forbrukerrådet som mente jeg hadde en god sak, men lot det dessverre gå. Ble for mye jobb for en tusenlapp eller hva det var. Har derimot aldri handlet på Multicom etter dette, så tapet har de nok fått mange ganger uansett  :w00t:

Lenke til kommentar

Må ikke utsette de for lys, nei.

 

corporate-power-7.gif?la=en&hash=8F03B42

 

Fra egen erfaring med både Forbrukerrådet og FTU, kan jeg si at denne saken ikke vil være ferdig dømt før om minst et halvt år fra i dag. Med nylig korrespondanse med de angående et par andre saker, har jeg fått høre at begge organene har unormalt mange saker inne for øyeblikket, og at behandlingstiden vil være veldig lang. Jeg har blant annet en sak fra januar, levert inn til FTU i mai, som enda ikke har blitt dømt.

 

For FTU sin del, dvs. fra øyeblikket begjæringsskjema er mottatt av FTU (etter at du har sendt det inn til Forbrukerrådet, og de deretter har sendt videre til FTU), er behandlingstiden "opp til 6 måneder". Og slik situasjonen er nå, ser det ikke ut som noe tilbud om begjæring til FTU enda har blitt presentert til noen av de utsatte.

 

Så hva innebærer denne ventetiden? Vel, først av alt betyr det at de som opprinnelig ventet på å kjøpe 1070en til oppgradering av PC vil måtte glemme dette, og heller kjøpe det et annet sted. Men det kritiske her er at det spiller inn i håndene på CDON: hvis vi antar at saken er ferdig behandlet og dømt om 6-8 måneders tid, er det likevel snakk om lang nok tid til at kortet kan ha gått ned i pris. Det betyr mindre tap for CDON, og mer for de brukerne som har kjøpt det, da man i realiteten ikke får 40% avslag for det. Om man presenteres med Forbrukerrådets begæringsskjema, er det derfor helt avgjørende at man setter krav på 40% avslag på produktet fra datoen saken dømmes, slik at kjøper sitter igjen med et like godt tilbud.

 

CDON kan også velge å selge den spesifikke modellen av skjermkortet til en like høy pris i behandlingsperioden, hvis de skulle minke verdien på alle andre modeller, for å undergrave et slikt krav. Alt de trenger å gjøre er å begrense innkjøp av den gitte modellen og holde av det samme antallet som er klaget inn for til Forbrukerrådet til en høy pris, til saken er avsluttet. Alt dette er avhengig av om Nvidia eller AMD kommer med nyere/bedre alternativer til 1070en i pris og ytelse i løpet av denne perioden. Om Nvidia ikke lanserer en ny serie, vil prisen sannsynligvis holde seg der den er. Men hvis AMDs alternativ kommer på banen før juni neste år, kan det ha en innvirkning.

 

Uansett så vil CDON tjene på det ved å gjøre alt de kan for å utsette saken så mye som overhode mulig. Akkurat nå innebærer det langsomme svar til Forbrukerrådet, og ikke minst mange svar/forslag, for å utsette en fortgang i saken og begjæring om viderebehandling til FTU. Det er viktig for de utsatte å være oppmerksom på dette, og å be om å få ta det videre med FTU så fort som overhode mulig.

 

Husk også at om dere vinner og får medhold, vil det ha stor innvirkning på lignende saker i fremtiden. Vi snakker nå om en sak som samlet sett omfatter ca. 50 enkeltpersoner, og vil derfor fungere som referanse for FTU i fremtidige lignende saker. Denne delen er mye mer omfattende og viktigere enn de personlige gevinstene fra et eventuelt medhold. Ha det i bakhodet når dere i løpet av behandlingstiden skulle gå lei.

Endret av La Menthe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Må ikke utsette de for lys, nei.

 

corporate-power-7.gif?la=en&hash=8F03B42

 

Men on-topic kan jeg fra egen erfaring med både Forbrukerrådet og FTU si at denne saken ikke vil være ferdig avgjort før om minst et halvt år fra i dag. Med nylig korrespondanse med begge to angående et par andre saker, har jeg fått høre at begge organene har unormalt mange saker inne for øyeblikket, og at behandlingstiden vil være veldig lang. Jeg har blant snnet en sak fra januar, levert inn til FTU i mai, som enda ikke har blitt dømt.

 

For FTU sin del, dvs. fra øyeblikket begjæringsskjema er mottatt av FTU (etter at du har sendt det inn til Forbrukerrådet, og de deretter har sendt videre til FTU), er behandlingstiden "opp til 6 måneder". Og slik situasjonen er nå, ser ikke det ut som noe begjæring til FTU enda har blitt tilbudt til noen av de utsatte.

 

Så hva innebærer denne ventetiden? Vel først av alt betyr det at de som opprinnelig ventet på å kjøpe en 1070 til oppgradering vil måtte glemme dette, og heller kjøpe noe noe annet. Men det viktigste her er at det spiller inn i håndene på CDON: hvis vi antar at saken er ferdig behandlet og dømt om 6-8 måneders tid, er det likevel snakk om lang nok tid til at kortet muligens kan ha gått ned i pris i denne perioden. Det betyr mindre tap for CDON, og mer for de brukerne som har kjøpt det, da man i realiteten ikke får 40% avslag for det.

 

Derfor er det utrolig viktig at om man presenteres med Forbrukerrådets begæringsskjema, at man setter krav på 40% avslag på produktet fra datoen saken dømmes, slik at kjøper sitter igjen med et like godt tilbud.

 

CDON kan også, om de vil, velge å holde den spesifikke modellen av skjermkortet til en like høy pris, samtidig som de eventuelt minker verdien på alle andre kort, for å undergrave et slikt krav. Alt de trenger å gjøre er å begrense innkjøp av den gitte modellen og holde av det samme antallet som er klaget inn for til Forbrukerrådet til en høy pris til saken er avsluttet.

 

Alt dette er avhengig av om Nvidia eller AMD kommer med nyere/bedre alternativer til 1070en i pris og ytelse i denne perioden. Om Nvidia ikke lanserer en ny serie, vil prisen holde seg der den er. Men hvis AMDs alternativ kommer på banen før juni neste år, kan det ha en innvirkning.

 

Uansett så vil CDON tjene på det ved å gjøre alt de kan for å utsette saken så mye som overhode mulig. Akkurat nå innebærer det langsomme svar til Forbrukerrådet, og ikke minst mange svar/forslag, for å utsette en fortgang i saken og begjæring om viderebehandling til FTU. Det er viktig for de utsatte å være oppmerksom på dette, og å be om å få ta det videre med FTU så fort som overhode mulig.

 

Husk også at om dere vinner og får medhold, vil saken ha stor innvirkning på lignende saker i fremtiden. Vi snakker nå om en sak som samlet sett omfatter ca. 50 enkeltpersoner, og vil derfor fungere som referanse for FTU i fremtidige saker som omhandler noe lignende. Denne delen er mye mer omfattende og viktigere enn de personlige gevinstene fra et eventuelt medhold. Ha det i bakhodet når dere i løpet av perioden går lei all tiden det tar, og ønsker å avslutte saken.

Det enkleste er vel å kjøpe et 1070 Mini et annet sted, og kreve erstatning for mellomlegget? Noen som kan jussen rundt det? 

Lenke til kommentar

 

Må ikke utsette de for lys, nei.

 

corporate-power-7.gif?la=en&hash=8F03B42

 

Men on-topic kan jeg fra egen erfaring med både Forbrukerrådet og FTU si at denne saken ikke vil være ferdig avgjort før om minst et halvt år fra i dag. Med nylig korrespondanse med begge to angående et par andre saker, har jeg fått høre at begge organene har unormalt mange saker inne for øyeblikket, og at behandlingstiden vil være veldig lang. Jeg har blant snnet en sak fra januar, levert inn til FTU i mai, som enda ikke har blitt dømt.

 

For FTU sin del, dvs. fra øyeblikket begjæringsskjema er mottatt av FTU (etter at du har sendt det inn til Forbrukerrådet, og de deretter har sendt videre til FTU), er behandlingstiden "opp til 6 måneder". Og slik situasjonen er nå, ser ikke det ut som noe begjæring til FTU enda har blitt tilbudt til noen av de utsatte.

 

Så hva innebærer denne ventetiden? Vel først av alt betyr det at de som opprinnelig ventet på å kjøpe en 1070 til oppgradering vil måtte glemme dette, og heller kjøpe noe noe annet. Men det viktigste her er at det spiller inn i håndene på CDON: hvis vi antar at saken er ferdig behandlet og dømt om 6-8 måneders tid, er det likevel snakk om lang nok tid til at kortet muligens kan ha gått ned i pris i denne perioden. Det betyr mindre tap for CDON, og mer for de brukerne som har kjøpt det, da man i realiteten ikke får 40% avslag for det.

 

Derfor er det utrolig viktig at om man presenteres med Forbrukerrådets begæringsskjema, at man setter krav på 40% avslag på produktet fra datoen saken dømmes, slik at kjøper sitter igjen med et like godt tilbud.

 

CDON kan også, om de vil, velge å holde den spesifikke modellen av skjermkortet til en like høy pris, samtidig som de eventuelt minker verdien på alle andre kort, for å undergrave et slikt krav. Alt de trenger å gjøre er å begrense innkjøp av den gitte modellen og holde av det samme antallet som er klaget inn for til Forbrukerrådet til en høy pris til saken er avsluttet.

 

Alt dette er avhengig av om Nvidia eller AMD kommer med nyere/bedre alternativer til 1070en i pris og ytelse i denne perioden. Om Nvidia ikke lanserer en ny serie, vil prisen holde seg der den er. Men hvis AMDs alternativ kommer på banen før juni neste år, kan det ha en innvirkning.

 

Uansett så vil CDON tjene på det ved å gjøre alt de kan for å utsette saken så mye som overhode mulig. Akkurat nå innebærer det langsomme svar til Forbrukerrådet, og ikke minst mange svar/forslag, for å utsette en fortgang i saken og begjæring om viderebehandling til FTU. Det er viktig for de utsatte å være oppmerksom på dette, og å be om å få ta det videre med FTU så fort som overhode mulig.

 

Husk også at om dere vinner og får medhold, vil saken ha stor innvirkning på lignende saker i fremtiden. Vi snakker nå om en sak som samlet sett omfatter ca. 50 enkeltpersoner, og vil derfor fungere som referanse for FTU i fremtidige saker som omhandler noe lignende. Denne delen er mye mer omfattende og viktigere enn de personlige gevinstene fra et eventuelt medhold. Ha det i bakhodet når dere i løpet av perioden går lei all tiden det tar, og ønsker å avslutte saken.

Det enkleste er vel å kjøpe et 1070 Mini et annet sted, og kreve erstatning for mellomlegget? Noen som kan jussen rundt det? 

 

 

 

Om man vil kreve mellomlegg i ettertid, er det beste å legge inn en ny ordre fra CDON på det samme kortet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Svar foreligger fra forbrukerrådet. CDON har referert til denne diskusjonen som bevis på at vi var klar over at det var feilpriset.

 

Det er tullprat fra CDON. De har i så fall gitt feil gjengivelse/tolkning av diskusjonen her inne av, enten bevisst/ubevisst, og det skal ikke være vanskelig å motbevise. De berørte (de som har saken gående) som har skrevet og deltatt i denne diskusjonen har vel ganske tydelig skrevet at de ikke var klar over feilprisinga. Eller i hvert fall de som har tatt saken videre (så vidt jeg vet).

 

Uansett kan ikke CDON bruke diskusjonen som bevis for noe annet enn at akkurat «den» og «den» personen skrev at de visste om feilprisinga (noe de ikke har gjort) -- de kan ikke sette alle i samme bås. De kan uansett ikke peke ut disse antatte enkeltpersonene heller, da ingen har oppgitt personlige opplysninger noen steder.

 

Mitt råd er å ikke gi opp med å mase på Forbrukerrådet om å få en fortgang i saken, og få tatt det videre til Forbrukertvistutvalget. Ha alt av nødvendige dokumentasjoner, "bevis" og annen relevant info klar, og pass alltid på å få med dere svar/forslag fra CDON som dere kan svare tilbake så best dere kan.

 

I mellomtiden kan resten av oss støtte opp om saken ved å boikotte CDON i all overskuelig fremtid. Når de er så uforsonlige og antagonistiske som dette, har jeg ingen problemer med å ekskludere butikken i fremtidige datakjøp. De er ikke villige til å holde sitt ord og gå bittelitt (for et selskap som de) i tap for opptil 30-40 kunder på kort sikt? La de miste like mange kunder og potensielt mer penger på lang sikt.

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...