Gå til innhold

Kopping - ny populær svindel blant altnerativ-behandlere

Anbefalte innlegg

Rws du er ingen luring ser jeg. Det er ikke slik at man faar oyeblikkelog hjelp med engang man blir bitt av slanger. trisket jeg beskrev er ment som forste hjelp som man kan gjore selv, i mens man venter paa medisinsk hjelp fra leger. Slange giften er ikke ikke I blodsirkulasjons saa lenge man holder seg rolig. Noen ting maa man laere av aa vaere ute I naturen fordi google har ikke svar paa alt da smarting

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rws du er ingen luring ser jeg. Det er ikke slik at man faar oyeblikkelog hjelp med engang man blir bitt av slanger. trisket jeg beskrev er ment som forste hjelp som man kan gjore selv, i mens man venter paa medisinsk hjelp fra leger. Slange giften er ikke ikke I blodsirkulasjons saa lenge man holder seg rolig. Noen ting maa man laere av aa vaere ute I naturen fordi google har ikke svar paa alt da smarting

Spørs helt hvilken slange du er bitt av... Man kan ikke hindre giften trenger inn i kroppen ved å sitte stille, det går bare saktere..

Og hvem er det egentlig som løper rundt med små glass kopper i tilfelle de blir bitt av en slange egentlig? 

Så her er det nok du som er lurt til å tro at dette er en mirakelkur, for det er det ikke.. Ville jeg mye heller ha sugd ut giften selv, med munnen i så fall, enn med en sånn glasskopp... 

Og hold deg til argumentene i saken er du snill, ikke gå på min person. Du kjenner ikke meg og jeg kjenner ikke deg, så å si noe om hvor smart et menneske er på bakgrunn av en setning er ihvertfall ikke smart.... Klarer du ikke å ta ballen men må gå på personen er det faktisk bedre at du holder kjeft! Så vet du det. :)

Lenke til kommentar

Når Justin Bieber eller TV2-programledere lar seg koppe så er det jo ikke fordi de er bitt av en slange. Pratet om slangebittbehandling er en avsporing!

Det er en avsporing ja, men slike ting blir ofte "forsvart" av slike håpløse "grunner"... og fordi det "hjelper" mot slangebitt (lizzzom) så hjelper det å bli kvitt en masse whoo også... 

Lenke til kommentar

Ser det diskuteres religon og alternativbehandling her. Uten å satt meg inn i kopping i det hele tatt. Er det ikke bare en måte få mer blodgjennomstrømming i muskler/hud? Altså nærmest det samme som massasje?

Den eneste "hjelpen" det gir er å lage blåmerker... Massasje så berører og beveges jo muskulaturen dynamisk, i kopping er den bevegelsen heller statisk... Det gir samme effekt som å suge seg på huden... Og noen ganger langt verre effekt som brannsår, sprukket hud og sår og betennelser..

Så hva hjelper det for?  Egentlig? Har ikke sett et eneste godt argument så langt for å "koppe" seg jeg... 

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Vel, placebo har dokumentert effekt. Og dersom kopping er en effektiv formidler av placebo effekt så har den faktisk en plass i samfunnet. Kategorisert som en psykologisk behandling spør du meg, men likevel til en viss grad en effektiv behandling. Den funker klart kun på dem som ikke er smarte nok til å skjønne at den ikke gir noen reell behandling, men så har vi smarte mennesker alltid måttet velge fra en annen hylle enn bermen i livet uansett. Det som er så enkelt med dumme mennesker, dem kan lures til å bli friske....

Endret av guest_anon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

dem kan lures til å bli friske....

Har vel egentlig ingenting med luring å gjøre, men mer med at personen selv har tro på bedring... 

Men du syntes altså at placebo effekten alene er nok til å forsvare en sånn "tjeneste"? Hva med nocebo effekten?

Lenke til kommentar

dersom kopping er en effektiv formidler av placebo effekt så har den faktisk en plass i samfunnet.

Har den? Placebo er også en avledning fra virksomme behandlinger. Alternativbransjen er en milliardbransje selv i lille Norge. Jeg tviler sterkt på at den placeboen de etterlater seg har nok reell effekt til å være verd prisen.

Det er også villedende markedsføring/svindel når de hevder at behandlingen for eksempel løser opp stive muskler, når behandlingen egentlig bare masserer naive hjerneceller (placebo) og penger ut av lommebøkene. Hadde de fulgt markedsføringsloven og sagt at de selger dyre "sukkerpiller" så ville færre blitt avledet fra virksomme behandlinger. Virksomme behandlinger har ofte en større placeboeffekt fordi folk stoler mer på at de faktisk virker. Det er også bakgrunnen til at frasen "dokumenterbar effekt" misbrukes til de grader av alt fra virkningsløst slankepulver til virkningsløse anti-hårtap-midler. Slikt massivt misbruk reduserer troverdigheten til frasen når den brukes på ekte virksomme behandlinger også. Får vi en effektiv bekjempelse av kvakksalveriet så vil også troverdigheten til behandling generelt stige. Folk kan i større grad stole på at behandlinger faktisk virker om vi har et effektivt organ for å luke ut svindlere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

dersom kopping er en effektiv formidler av placebo effekt så har den faktisk en plass i samfunnet.

Har den? Placebo er også en avledning fra virksomme behandlinger. Alternativbransjen er en milliardbransje selv i lille Norge. Jeg tviler sterkt på at den placeboen de etterlater seg har nok reell effekt til å være verd prisen.

Det er også villedende markedsføring/svindel når de hevder at behandlingen for eksempel løser opp stive muskler, når behandlingen egentlig bare masserer naive hjerneceller (placebo) og penger ut av lommebøkene. Hadde de fulgt markedsføringsloven og sagt at de selger "dyre sukkerpiller" så ville færre blitt avledet fra virksomme behandlinger. Virksomme behandlinger har ofte en større placeboeffekt fordi folk stoler mer på at de faktisk virker. Det er også bakgrunnen til at frasen "dokumenterbar effekt" misbrukes til de grader av alt fra virkningsløst slankepulver til virkningsløse anti-hårtap-midler.

hva er best? at en psykolog overtaler en person med innbilt lidelse ut av lidelsen eller at en kvakksalver lurer en person med innbilt lidelse ut av lidelsen.... 

mennesker med innbilte lidelser(les: dumme mennesker), er ikke reflekterte nok til å fatte begrepet med innbilte lidelser. Så å skulle gå på en psykologisk behandling vil nok kunne være vanskelig. Personlig vet jeg ikke svaret... 

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar

Ser det diskuteres religon og alternativbehandling her. Uten å satt meg inn i kopping i det hele tatt. Er det ikke bare en måte få mer blodgjennomstrømming i muskler/hud? Altså nærmest det samme som massasje?

Den eneste "hjelpen" det gir er å lage blåmerker... Massasje så berører og beveges jo muskulaturen dynamisk, i kopping er den bevegelsen heller statisk... Det gir samme effekt som å suge seg på huden... Og noen ganger langt verre effekt som brannsår, sprukket hud og sår og betennelser..

Så hva hjelper det for?  Egentlig? Har ikke sett et eneste godt argument så langt for å "koppe" seg jeg... 

rws morsom at måten du beskriver om kopping og utaler deg om ting som du ikke har erfaringer med. selv har jeg ikke prøvet kopping, eller masasje for den saks skyld, men jeg har observert folk som tar kopping. for meg ser det litt sykt ut at de lar folk legge en kopp og suge ut huden som ekstra pupp. men de som ligger der klager ikke og de synes det føles digg. det værste er at folk kommer tilbake og vil ha mer kopping.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når skal vi få en passe dose sunn kritisk sans på timeplanen i skolen?

Slikt som dette selges vel inn via følelser, så logikk/kritisk sans blir vel ignorert av "de troende". En person som går på sånt vil vel gjøre det uavhengig av antall gjennomførte timer i faget "kritisk sans".

Nei, kritisk sans er en tankemåte eller teknikker av tankemåter for å skille mellom dokumenterte fakta og udokumenterte saker, potensielt pølsevev. En måte å detektere og skille mellom irrasjonelle følelser og saklige fakta.

Joda, men en del vil alltid gå for irrasjonelle følelser uansett hvor mange saklige fakta de er blitt servert. Kanskje særlig unger, de påvirkes mer av forbilder og gjengmentalitet enn faktisk innhold.

Når det er sagt har jeg ikke noe imot å påvirke til økt bruk av logiske evner / kritisk sans i skolen, jeg tror bare ikke det vil ha allverdens effekt.

Lenke til kommentar

Jenter som utfører oral kopping på en bestemt kroppsdel er jeg enig i at har en positiv effekt.. Man kan også kjøpe seg en slik tjeneste til en tilsvarende pris men da er det derimot ulovlig.

Lurer på om puppy-love tenåringene som driver å lager sugemerker på hverandre har uvanlige sunne og sykdomsfrie nakker.. hmm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dårlig sirkulasjon og stive muskler løses ikke av psykologer. Ei heller av kvakksalvere med kopper.

Dårlig sirkulasjon og stive muskler kan ingen løse ... - men hvis man kvitter seg med muskler så vil jeg tro at mye er løst

Dermed er all behandling av problemet kun overfladisk "kvakksalveri" 

Lenke til kommentar

Har ei medarbeider som til stadighet drar til en osteopat som knekker a opp, stikker noen nåler i a, og gir henne kopp-behandling på stedene osteopaten føler spenninger og dårlig energi.

750,- for 30 min - 1-2 ganger i måneden, og hun er overbevist om at a trenger det selv om hun har dårlig økonomi..

Har hintet noen ganger om a ikke heller skal ta det med fastlegen sin som kan sende hun til en rygg/nakke spesialist, da blir a furten og sier at de ikke finner ut av noe så er ikke noe vits.. -.-

Dette er forresten en fin side om diverse alternativ behandlings metoder, virkningen, bivirkninger og litt generell informasjon om de ulike behandlingene.

http://nifab.no/behandlingsformer/kopping

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...