Gå til innhold

Kopping - ny populær svindel blant altnerativ-behandlere

Anbefalte innlegg

Aftenposten Kommentar - Kopping suger ikke stress ut av kroppen. Det suger kritisk sans ut av hodet. | Ingeborg Senneset

Religion filosofi og livssyn er et passende sted å starte debatten om alternativ-behandlernes nye "våpen" i kampen mot vitenskapelig kvalitetssikret medisin, og for å møte etterspørselen etter nyreligiøse fenomener. Nå er jo de-tox svindelen så til de grader debunket at det har blitt flaut å etterspørre denslags. Direkte ukult, så da søker vel de lettlurte seg raskt over til andre ting som ikke er like kjent at er debunket som svindel og bedrag. Mon tro hva som blir den neste hippe alternativ-svindelen og hvor lang tid det tar før historien gjentar seg.

Når skal vi få en passe dose sunn kritisk sans på timeplanen i skolen? Akkurat som eldre bør læres opp til å avsløre nigeriasvindel så bør unger læres opp til å avsløre andre svindler i livet. Alternativbransjen er en av de.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres relativt uskyldig ut i forhold til alt det andre som media rapporterer fullstendig ukritisk. Det hjelper selvsagt å endre holdninger til folk på generell basis, noe som rettferdiggjør denne diskusjonen, men gå nå heller til frontalangrep på anti-vaksine, anti-GMO, anti-pharma og såkalt "elsensitive" folk. Det er disse folkene som gjør skade på andre ting enn demmes egen lommebok.

Lenke til kommentar

"elsensitive" folk.

Akkurat desse treng nok heller hjelp enn å bli angrepne, men om du meiner at ein skal slå ned på tiltak som går ut over alle, men som har som hensikt å beskytte elsensitive mot "farleg" stråling, så er eg nok einig!

Lenke til kommentar

Det er ikke det at disse elsensitive er farlige slik som anti-vaksine agendaen, men heller det at de gjennomsyrer politikken. Det var litt galt av meg å sidestille disse med anti-vaksine, men de påfører likevel demmes mentale problemer over på oss andre, på lik linje med de andre nevnte.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Bekymrer meg ikke over at folk finner på mye rart, det er verre når de fortsetter med det etter at de burde ha skjønt at det er tull. Det som skiller legevitenskap fra kvakksalveri er jo at sistnevnte er fornøyd med å tjene penger, ikke at førstnevnte alltid har rett.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

men gå nå heller til frontalangrep på anti-vaksine, anti-GMO, anti-pharma og såkalt "elsensitive" folk.

Dette er jo samme ulla som koppebanden og krever akkurat samme medisin, en sunt utviklet kritisk sans. Får vi en bedre grunnutdannelse på det punktet så behandler vi samfunnet mot skadelige kvakksalvere i alle sjangere.

Lenke til kommentar

Kan du utdype litt om hvorfor du mener dette er riktig forumdel?

Fordi dette er en sjanger av nyreligiøsitet. Det vil si nye myter, magier, tro, spiritualitet og livsfilosofier som konkurrerer med de mer tradisjonelle store religionene. Alternativbransjen er en sterkt fragmentert bransje som går kirka i næringa på det å tro. De fyller på en måte et vakuum etter at andelen som betror seg til de store religionene synker. Noen får ikke nok mystikk gjennom de tradisjonelle religionene og tar til seg slike ting som tillegg.

Her er årsaken til at jeg mener noen utvalgte kategorier er feil sted:

- Forbrukerrett: Feil fordi jeg ikke har noen konkret forbrukersak mot kopperne. Jeg er ikke en av de som ble lurt og har dermed heller ikke kastet bort penger på svindelen og ønsker dermed heller ikke noen forbrukersak for å få tilbake noe penger. Forbrukerrett er også for snevert tenkt. Dette er et folkeproblem og bør motarbeides ved å innføre sunn kritisk tenkning i skolen.

- Hobbyer: Dette er næringsvirksomhet, svindel.

- Mote og velvære: Kopping handler riktignok om både mote og velvære, men det er ikke den angripsvinkelen jeg fokuserer på. Jeg fokuserer på det spirituelle og filosofiske og mentale. Årsakene til at enorme folkemengder lar seg lure og hvordan vi kan unngå det.

- Andre jobber: Feil angripsvinkel her også.

- Media: Det er ikke media det handler om selv om media er budbringeren. Media er forsåvidt budbringer innen alle kategoriene i forumet så det hadde blitt ganske håpløst om en hver link skulle inn i den kategorien.

- Kultur: Føler ikke at dette har så mye med kultur å gjøre.

- Off topic - humor/sosialt: Dette er on topic, saklig og ikke underholdning.

- Helse: Svindelen har ikke noen dokumentert helseeffekt - det er altså ikke en helsesak.

- Politikk og samfunn: Ja, det grenser litt opp til politikk og samfunn, men jeg synes religion, filosofi og livvsyn passer bedre med kvakksalverbransjen.

- Økonomi: Joda, svindel handler ofte om økonomi, men det treffer ikke særlig godt på nyreligiøsiteten som ligger til grunn for dette markedet.

- Trening og kosthold eller Annen sport og idrett: At saken tok av under OL og med OL-stjerner i spissen er mer en tilfeldighet og ikke det jeg ønsker å fokusere på.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når skal vi få en passe dose sunn kritisk sans på timeplanen i skolen?

Slikt som dette selges vel inn via følelser, så logikk/kritisk sans blir vel ignorert av "de troende". En person som går på sånt vil vel gjøre det uavhengig av antall gjennomførte timer i faget "kritisk sans".
Lenke til kommentar

Når skal vi få en passe dose sunn kritisk sans på timeplanen i skolen?

Slikt som dette selges vel inn via følelser, så logikk/kritisk sans blir vel ignorert av "de troende". En person som går på sånt vil vel gjøre det uavhengig av antall gjennomførte timer i faget "kritisk sans".

Nei, kritisk sans er en tankemåte eller teknikker av tankemåter for å skille mellom dokumenterte fakta og udokumenterte saker, potensielt pølsevev. En måte å detektere og skille mellom irrasjonelle følelser og saklige fakta.

Lenke til kommentar

Cheasy: Fordi kopping hverken er teknologi eller vitenskap. Det er rake motsetningen og holder til langt inne i filosofiens, magiens og religionens verden.

Jeg vet ikke om jeg er med på det resonnementet. La oss si at noen finner på å respondere på et argument for Guds eksistens med "hvem skapte skaperen?", eller at noen hevder at kosmologiske argumenter for Guds eksistens påstår at alt har en årsak. Dette er latterlig, og ekstremt feil, og da regner jeg med dette ikke er filosofi/religion på samme måte som at du hevder at påstander om kopping ikke er vitenskap. De som fremmer disse latterlige påstandene/argumentene er også ofte store fans av vitenskap (eller, i det minste, deres forestilling om hva vitenskap er for noe), så, hører slike ting til vitenskap?

Personlig synes jeg det er fornuftig at dårlig filosofi er filosofi slik dårlig vitenskap er vitenskap.

Lenke til kommentar

selv har jeg ikke prøvet dette men kopping er blitt brukt i mange tusen år, det er ikke noe nytt. kopping blir mest brukt som en form for massasje i asia + kopping teknikken kan også brukes til å suge ut gift hvis man er blitt bitt av en giftig slange. man lager et lite snitt i huden med skarp kniv, også putter man koppen over såret og man kan da se giften bli sugd ut av huden, egentlig genial teknikk  :D

Endret av Anonimofied
Lenke til kommentar

selv har jeg ikke prøvet dette men kopping er blitt brukt i mange tusen år, det er ikke noe nytt. kopping blir mest brukt som en form for massasje i asia + kopping teknikken kan også brukes til å suge ut gift hvis man er blitt bitt av en giftig slange. man lager et lite snitt i huden med skarp kniv, også putter man koppen over såret og man kan da se giften bli sugd ut av huden, egentlig genial teknikk  :D

Tulleprat.

Hvis du søker dette opp i google kommer det ikke opp et eneste sted at dette noengang har blitt brukt til å suge ut giften, nettopp fordi du etter et slangebitt har fått giften inn i blodet LENGE før du klarer å sette på slike kopper... Så det er motgift som brukes ved slangebitt, IKKE kopper. Med mindre du mener at disse koppene tømmer deg helt for blod da... Noe som selvsagt heller ikke er veldig heldig, da man dør veldig lett av det lizzzzom...

Det er bare å innse at hvis alle disse alternative medisinene hadde virket ville sykehusene hatt alternativ medisinere og ikke leger... Alternativ medisin som virker heter medisin og det er ikke uten grunn at det gjør det vet jeg... 

Ok jeg vurderte å sette en kopp på pikken, men med den beskrivelsen er det best å stå over.

Kan bli stygge brannsår av det... Penis pumpe er tingen, en velprøvd tingest som jeg egentlig ikke kan uttale meg om hvor godt den virker, da jeg har mer problemer den andre veien...   :p

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...