Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv fra far som er gift med ny kone + to barn

Ida.S

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på hva jeg har krav på til å arve fra min far hvis han dør når han har tre barn med min mor (de skiltes) + at han er gift på nytt med to barn til? 

kan grunnen til at min stemor og min far har giftet seg være for at hun skal få meste av arven?

Endret av Ida.S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår deg slik at du har to søsken med din far og din mor, og to halvsøsken med din

Sett at din far begrenser din arv så mye som mulig, så har du krav på 1/5 av 2/3 av det din far etterlater seg, altså 2/15, altså ca. 13% av hans eiendeler. Han kan begrense arven til 1 million kroner per barn. 

Når din far dør skal det først skiftes med hans kone. Det innebærer at han får alle eiendeler han ved ektepakt har fått som særeie, i tillegg til halvparten av alle verdiene som er felleseie (uavhengig av om han eller kona eier det). Du har krav på ca. 13% av dette, med mindre boet er svært stort (da får du maks 1 million) eller svært lite (da får kona alt). 

Merk at din far kan gi bort det meste av det han eier, f. eks. som særeie til sin kone eller til de barna han har med henne. Så lenge overføringen har virkning for ham mens han lever er det lite du kan gjøre med det. 

For å gi noe nærmere svar må man vite hva din far og hans kone eier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår deg slik at du har to søsken med din far og din mor, og to halvsøsken med din

Sett at din far begrenser din arv så mye som mulig, så har du krav på 1/5 av 2/3 av det din far etterlater seg, altså 2/15, altså ca. 13% av hans eiendeler. Han kan begrense arven til 1 million kroner per barn. 

Når din far dør skal det først skiftes med hans kone. Det innebærer at han får alle eiendeler han ved ektepakt har fått som særeie, i tillegg til halvparten av alle verdiene som er felleseie (uavhengig av om han eller kona eier det). Du har krav på ca. 13% av dette, med mindre boet er svært stort (da får du maks 1 million) eller svært lite (da får kona alt). 

Merk at din far kan gi bort det meste av det han eier, f. eks. som særeie til sin kone eller til de barna han har med henne. Så lenge overføringen har virkning for ham mens han lever er det lite du kan gjøre med det. 

For å gi noe nærmere svar må man vite hva din far og hans kone eier. 

Så vidt jeg vet eier de et hus, 1 bil og 1 campingvogn sammen. (kanskje 2 biler, er ikke helt sikker)

Endret av Ida.S
Lenke til kommentar

Ikke glem skjevdeling, Herr Brun. Det får ofte betydning ved andregangsekteskap, og innebærer at den som eide noe før ekteskapet (eller mottok det under ekteskapet i særarv eller særgave kun til seg selv) som regel kan ha krav på å få dette ut igjen av ekteskapet udelt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...