AnonymDiskusjon Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Hei. Jeg har en rævkjørt økonomi og prøver å ordne opp nå. Ser at flere av mine krav er det over 3 år siden fakturadato og det er heller ikke tatt noen rettslige skritt i saken. Kan jeg kreve at sakene er foreldet da og få kravene fjernet uten betaling? Ser her er fakturadato 21.04.2013 og jeg fikk i forrige uke et varsel om rettslig inndriving. Det er ikke gjort rettslig inndriving før. Kravet er hovedstol og renter. Er det forsent for inkassoselskapet og de prøver å lure meg til å betale? Jeg har heller ikke betalt på kravet, bare snakket med saksbehandler og hun foreslo en avdragsordning men jeg har ikke sjanse til det. Anonymous poster hash: 8dd2e...04f Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 For vanlige pengekrav (dvs. ikke lån, erstatningskrav, bidragskrav mv) er foreldelsesfristen tre år regnet fra det tidspunktet kravshaveren tidligst kan kreve betaling, jf. foreldelsesloven §§ 2 og 3. Dette vil i de fleste saker være fakturadato, men i noen saker vil det være forfallsdato på fakturaen. Når tre år er gått er kravet foreldet, og da faller krav på betaling av kravet og eventuelle renter og gebyrer knyttet til det bort, jf. foreldelsesloven § 24. Følgende tiltak avbryter foreldelse: - Implisitt eller eksplisitt erkjennelse av kravet (f.eks. ved delbetaling eller at det blir sagt at man skal betale) - gir ny frist på tre år - Søksmål eller tvangsfullbyrdelse - gir ny frist på ti år Hvis faktura- og forfallsdato er i april/mai 2013, og det er snakk om et ordinært pengekrav (ikke lån etc) vil kravet foreldes i april/mai 2016, så lenge du ikke har betalt deler av kravet eller akseptert at du skylder kravet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Så i teorien KAN man altså bare kaste alle regninger i en skuff og aldri se på dem før det har gått 3 år? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 I teorien vil det gå seks måneder før varselet om tvangsinndrivning kommer, ikke tre og et halvt år. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Så her har bare trådstarter blitt "glemt"? Tvangsinndriving vil vel si at det kommer et par karer på døra en dag for å taksere eiendelene dine. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Nja, i praksis vil tvangsinndriving si at det nedlegges trekk i lønna di. Men hvis det er snakk om pant (salgspant i bil eller pantelån i bolig) så kommer det en fyr på døra di og henter bilen/boligen din. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. august 2016 Forfatter Del Skrevet 29. august 2016 Nå viser det seg (noe som jeg ikke husket) at jeg har signert på et brev, der jeg krysset av for at jeg ønsket avdragsordning i 2014 som det ikke er betalt inn på. Da løper vel i realiteten fristen fra da, dvs enda ikke utløpt? Saksbehandler sier fristen for foreldelse går ut april 2017. Noen som vet hvor lang jeg kan gå på akkreditering? Jeg er varig utav stand til å betjene gjelden og det beste er en gjeldsordning egentlig - men har lyst å prøve å få til en løsning med private lån slik jeg slipper å bli umyndiggjort i 5 år under en gjeldsordning. Kan jeg eks forhandle på hovedstolen eller er den helt låst? Saksbehandler sa det ikke var mye å gå på??? Men hovedstoler på 11000 og rentene er på 8000 og salær 2500. Så forstår ikke det. Får de en avtale og får inn litt penger er jo det bedre enn ingenting. Ved gjeldsordning får de 0, er varig uføretrygdet. Anonymous poster hash: 8dd2e...04f Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Hvis du har krysset av for at du ønsker en avdragsordning har du erkjent betalingsforpliktelsen (med mindre mottakeren forsto eller burde forstått at du ikke mente å gjøre nettopp det, sml. avtaleloven § 32). Da løper foreldelsesfristen i tre nye år, regnet fra dagen du innrømmet å skylde penger. Ved utenrettslig gjeldsordning har man det handlingsrom som kreditor er villig til å gi. Saksbehandlere i inkassoforetak har sjelden noen innflytelse på kreditors vurderinger der. Ut fra det du skriver, hovedstol på 11k misligholdt i tre år og renter på 8k ser dette ut som et misligholdt kredittkort. Kredittkortselskaper gir sjelden noe på utenrettslige gjeldsordninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå