Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vil boligprisene i Oslo noen gang falle?

Syklofanten

Anbefalte innlegg

Nå har det vist seg en rekke ganger før at banker feilvurderer og går på en smell. Dette medfører liten risiko for dem siden de forventer å bli reddet av staten, men det kan ha store konsekvenser for resten av samfunnet.

Ja, men akkurat her er nok denne risikoen bitteliten. For det første tar bankene sjelden selv vesentlig renterisiko, fastrentelån sikres med renteswaper i finansmarkedene. For det andre så er det jo et helt tullete perspektiv at alle kundene skal binde renta. For det første er det ingen kultur for det i Norge, og for det andre så skjer det åpenbart ikke samtidig, så Storebrand kan jo bare slutte å tilby denne renta om veldig mange kunder vil binde der, og det fører til høyere risikoeksponering enn de har regnet med.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sluttet å spå om boligprisene. Jeg har advart både venner og familie tidligere og tatt grundig feil. 

Men jeg har vært gjennom et krakk før, det på slutten av 80-tallet, og jeg har betalt over 12% rente på boliglånet på det verste. Og det er ingen logiske grunner til at det ikke kan skje igjen.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Prisene kan falle, men jeg tror ikke at det blir å skje. Banker som Storebrand tilbyr en fastrente på rett over 3% de neste 20 årene, medregnet fortjeneste, så det sier litt om hva bankene tror om fremtidsutsiktene. Dessuten tror jeg at norsk økonomi tåler at prisøkningen fortsetter en god stund til.

Det syns jeg er litt skummelt, at visse banker tar så stor risiko. Hvis alle kundene til Storebrand hadde tatt det tilbudet, hadde sannsynligvis Storebrand vært konkurs om få 3-4 år.

Saken er at Storebrand ikke anser dette som risiko. Andre banker lar deg binde i ti år på enda lavere rente.

Det er nettopp det som er skummelt.

Lenke til kommentar

Nå har det vist seg en rekke ganger før at banker feilvurderer og går på en smell. Dette medfører liten risiko for dem siden de forventer å bli reddet av staten, men det kan ha store konsekvenser for resten av samfunnet.

Ja, men akkurat her er nok denne risikoen bitteliten. For det første tar bankene sjelden selv vesentlig renterisiko, fastrentelån sikres med renteswaper i finansmarkedene. For det andre så er det jo et helt tullete perspektiv at alle kundene skal binde renta. For det første er det ingen kultur for det i Norge, og for det andre så skjer det åpenbart ikke samtidig, så Storebrand kan jo bare slutte å tilby denne renta om veldig mange kunder vil binde der, og det fører til høyere risikoeksponering enn de har regnet med.

Hva skjer om mottakeren av swapen ikke klarer å betale flytende rente?

Lenke til kommentar

Nå har det vist seg en rekke ganger før at banker feilvurderer og går på en smell. Dette medfører liten risiko for dem siden de forventer å bli reddet av staten, men det kan ha store konsekvenser for resten av samfunnet.

Motpartene her er en diversifisert gruppe aktører i finansmarkedene, og hvis du bekymrer deg for deres soliditet så sliter vi med mer enn norske fastrentelån, for å si det pent.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Motpartene her er en diversifisert gruppe aktører i finansmarkedene, og hvis du bekymrer deg for deres soliditet så sliter vi med mer enn norske fastrentelån, for å si det pent.

Var det ikke dette som skjedde med CDSer for 8 år siden?

Lenke til kommentar

Var det ikke dette som skjedde med CDSer for 8 år siden?

Jo, men det utgjorde en voldsom samling av risiko på ett sted. Fastrentelån i Norge er under 10 %, og andelen fastrentelån lengre enn 5 år er mellom 1 og 2 %.1 Den dagen det blir vesentlig større så kan det hende det blir et problem, men jeg har vansker for å se at dette er en systemrisiko.

1: https://www.ssb.no/bank-og-finansmarked/statistikker/orbofur/kvartal/2015-02-16

Lenke til kommentar

I disse dager skriver bankene ned ca. 1 prosent av utlån. 10 prosent ville være en katastrofe.

Men det er da klinkende likegyldig for vår diskusjon? Tap på fastrente er noe helt annet enn nedskrivning av hovedstolen. Og fastrente minker jo risikoen for nedskrivning. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper polikerne vil prøve å begrense oppgangen ved å innføre økt skatt, dersom man eier flere boliger. Det kan bremse spekulantene, men vil selvfølgelig også ramme foreldre som kjøper boliger til barna sine i eget navn. Boligmangelen er fremdeles et faktum, så jeg tviler på at det blir å medføre en nedgang, men kanskje fremskynde en stabilisering.

Det vil heller ikke overraske meg om dagens rente blir den nye "normalen". Det er kanskje nødvendig å holde den der, ettersom hva folk har betalt for bolig per i dag.

Lenke til kommentar

I disse dager skriver bankene ned ca. 1 prosent av utlån. 10 prosent ville være en katastrofe.

Men det er da klinkende likegyldig for vår diskusjon? Tap på fastrente er noe helt annet enn nedskrivning av hovedstolen. Og fastrente minker jo risikoen for nedskrivning.

Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å spå om boligprisene. Jeg har advart både venner og familie tidligere og tatt grundig feil. 

Men jeg har vært gjennom et krakk før, det på slutten av 80-tallet, og jeg har betalt over 12% rente på boliglånet på det verste. Og det er ingen logiske grunner til at det ikke kan skje igjen.

Geir :)

Ja, husker godt de tidene. Hadde ca. 14% på førsteprioritet og 17% på 2. prioritet.

Lenke til kommentar

En økning i arbeidsledigheten i Oslo på linje med det som skjedde i Stavanger vil fort kunne utløse et boligkrakk. Stavanger er allerede blitt et tregt marked, og det er ikke lenge siden det var hett der og.

Hvis man ønsker å stagge prisveksten og minske sjansene for et fremtidig krakk så er løsningen enkel; skrot markagrensen og kjør opp høye blokker en masse. Omtrent samtlige storbyer jeg har vært i er omgitt av enorme drabantbyer, og jeg tenker at på sikt så er dette en uunngåelig utvikling. Spørsmålet er bare hvor lenge man kan utsette det.

Lenke til kommentar

En økning i arbeidsledigheten i Oslo på linje med det som skjedde i Stavanger vil fort kunne utløse et boligkrakk. Stavanger er allerede blitt et tregt marked, og det er ikke lenge siden det var hett der og.

Hvis man ønsker å stagge prisveksten og minske sjansene for et fremtidig krakk så er løsningen enkel; skrot markagrensen og kjør opp høye blokker en masse. Omtrent samtlige storbyer jeg har vært i er omgitt av enorme drabantbyer, og jeg tenker at på sikt så er dette en uunngåelig utvikling. Spørsmålet er bare hvor lenge man kan utsette det.

Politikerne er helt fraværende. De sitter selv inne i boligmarkedet så spørs hvor interessert de er i det når de ser at formuen deres øker med millioner. Og de fleste av dem vil ha en hel haug innvandrere inn for ytterligere press.

Lenke til kommentar

Det er i så fall svært kortsiktig tenkning. Ja, det er bra at verdien på boligen din stiger men den burde heller ikke stige mer enn at de som kjøper boliger er i stand til å betjene lånene sine også i nedgangstider, hvis ikke får det fort motsatt virkning. Det er ikke mange år siden det var en finanskrise og å allerede nå gå utfra at det ikke vil skje igjen om noen år virker naivt. Dette er noe som alltid skjer med jevne mellomrom og hva som forårsaker det ligger ofte langt utenfor landets grenser, så det er ikke lett å verken forutse eller forhindre.

Lenke til kommentar

En økning i arbeidsledigheten i Oslo på linje med det som skjedde i Stavanger vil fort kunne utløse et boligkrakk. Stavanger er allerede blitt et tregt marked, og det er ikke lenge siden det var hett der og.

Man kan ikke bygge seg ut av en boble.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg ble spurt om å binde renta i 2008 på ca 7% over 3, 5 eller 10 år. Vurderte det, men valgte å bruke flytende og er glad for det.

Tror det er vanskelig å vite når en økonomisk krise inntreffer. I dag så er man bedre stillt med teknologi og har bedre oversikt og nødløsninger. Men uansett så kan ting skje.. 

Lenke til kommentar

En økning i arbeidsledigheten i Oslo på linje med det som skjedde i Stavanger vil fort kunne utløse et boligkrakk. Stavanger er allerede blitt et tregt marked, og det er ikke lenge siden det var hett der og.

Nei, men du kan mette behovet for flere boliger, og dermed stabilisere eller forhindre en boble.

Lenke til kommentar

Nei, men du kan mette behovet for flere boliger, og dermed stabilisere eller forhindre en boble.

Det er nettopp det at man ikke kan mette et boblebehov. Enhver ny bolig vil bli kjøpt opp til stadig høyere priser. Så lenge noen har nok penger, eller gjeld, og boblementalitet, vil prisene gå opp. Først når den underliggende troen på markedet forsvinner, vil prisene korrigere seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...