Gå til innhold

Kabling i hjem


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ønsker å se etter løsninger på hvordan jeg kan få nett fra rommet hvor fiberen kommer inn til soverommene i huset.

 

Et alternativ er å dra kabler igjennom kabeltuneller etc eller bak lister.

Det er totalt 2 kabler som skal igjennom denne listen eventuelt.

 

Alternativ 2 er mellom taket i 1etg og gulv i 2etg, noe jeg tror kan bli komplisert. Eller eventuelt igjennom vegg, men dette virker også komplisert.

Huset er nokså nytt (2009)

 

Trådløs fungerer dårlig da jeg må ha kablet nett til dekoder osv.

Powerline er såpass ustabilt synes jeg at det heller ikke er verdt det.

 

Noen forslag?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiber\tp kabel, er mulighet.

 

Eneste problemet med transceiver kan bli varme, samme med homeplug, så du må muligens regne med å slå av de periodevis.

Eller bytte utstyr.

 

Hva er behovet? 1 gigabit kunne du fint klart deg med tp kabel hvis lengden er under 100 meter.

Skal du ha 10 gigabit rundt 300-400 meter er multimode fiber noe å vurdere.

 

Med fiber\tp kabel kan du bruke teip også hvis du leier.

Elllers kan du borre i listen trenger ikke kjøpe utstyr. Borre i veggen, bare pass på ikke noe kabler\rør er i veien.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fiber\tp kabel, er mulighet.

 

Eneste problemet med transceiver kan bli varme, samme med homeplug, så du må muligens regne med å slå av de periodevis.

Eller bytte utstyr.

 

Hva er behovet? 1 gigabit kunne du fint klart deg med tp kabel hvis lengden er under 100 meter.

Skal du ha 10 gigabit rundt 300-400 meter er multimode fiber noe å vurdere.

 

Med fiber\tp kabel kan du bruke teip også hvis du leier.

Elllers kan du borre i listen trenger ikke kjøpe utstyr. Borre i veggen, bare pass på ikke noe kabler\rør er i veien.

Umiddelbart tenker jeg kabler lagt i kanaler langs lister eller oppetter taket. Relativt enkelt, og uten å gjøre for mye inngrep i vegger og/eller tak.

 

http://www.clasohlson.com/no/Kabelkanal/Pr364011000

Denne f.eks er det bare å teipe opp på veggen og la den gå langs listene oppetter taket.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Behovet er ikke større en gigabit nei.

Litt borring må nok til for å komme ut til gang og inn på rommene, men bortsett fra det kan jeg kjøpe mange meter med slike kabel kanaler før jeg kommer opp i prisen på disse homeplug variantene.

 

Har pr idag homeplug fra et punkt i stuen til et annet for å få nettverk på tv'en. Fungerer noelunde foruten at homeplugen blir noe varm og at hastigheten varierer fra 80+ til sub 10.

 

Skal se hva jeg klarer å få til ved hjelp av de minste kabel kanalene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...