Gå til innhold

Hva slags jobber og selskaper er interessante for en fersk byggingeniør?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Har nå begynt på mitt siste år på byggingeniørutdanningen (bachelorgrad) og tenker det er på tide å begynne å orientere seg litt mot arbeidslivet med tanke på jobb og også i forbindelse med skriving av bacheloroppgave.

Jeg vet enda ikke sikkert hva jeg ønsker å jobbe med innen bransjen og jeg vet vel egentlig ikke helt konkret hvordan ingeniører jobber og hvor spesialisert arbeidet er.

Men jeg ser for meg at en stilling som konstruktør med planlegging og dimensjonering av bæresystem  og konstruktive detaljer og lignende er det som er mest interessant for meg. Andre i klassen sikter seg inn mot byggeplassledelse og prosjektering av bolighus, men jeg tror dette er mindre interessant for min del uten at jeg kan si det sikkert.

Har bakgrunn som tømrer med fagbrev og mye erfaring på byggeplass, så det hadde nok vært en fordel med tanke på slike type jobber, men usikker på om jeg ønsker det.

Ønsker også tips om hva slags firma eller selskap som kan være aktuelle for en fersk byggingeniør på Østlandet (Oslo). Kjenner til de fleste store navnene (Ramboll, Sweco, Norconsult, Cowi, Skanska, etc.), men vet egentlig ikke så mye om de og om noen plasser er bedre enn andre å jobbe.

På forhånd takk for gode innspill! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Anyone?

Selskaper av interesse er som sagt:

Ramboll

Sweco

Cowi

Norconsult

Multiconsult

Skanska

Og noen flere. Men jeg vet egentlig ganske lite om disse selskapene og hadde nok ikke visst hvilket jeg skulle gå for om muligheten åpnet seg hos flere av de.

Lenke til kommentar

Fikk opp at både Salvesen og Kathrine hadde sitert meg i denne tråden, men ser ingenting her. Feilpost? :)

Hun anbefalte deg å starte med ett vist MLM selskap.. Jeg kommenterte bare om hun var seriøs. Virket som hun var mer opptatt med å reklamere for seg selv. Har dessverre alt for liten erfaring innenfor bygg til å komme med tips dessverre, men lykke til :) 

Lenke til kommentar

Med fare for å være litt festbrems her: Dersom ikke arbeidsmarkedet bedrer seg betraktelig snart, tror jeg ikke du kan forvente å velge og vrake "dersom muligheten åpner seg hos flere av de". Særlig ikke siden du er nyutdannet. Jeg har en slik stilling du beskriver og jobber med dimensjonering av stålkonstruksjoner. Jeg har 8 års erfaring og har nettopp gått et halvt år arbeidsledig. Er tilbake hos min arbeidsgiver nå som midlertidig ansatt, presset på lønn og er glad for at jeg har en jobb å gå til :) Hos oss er det maaange ingeniører som har mistet jobben, og jeg tror det kommer til å gå flere år før vi tar inn nyansatte igjen.

Antar du er ferdig med utdannelsen til våren 2017. La oss håpe at arbeidsledigheten har sunket til da.. Og for all del: det kan godt være jeg tar feil, og at du får tilbud fra flere. Jeg vet bare at en ikke kan forvente like mye nå som for noen år siden.. lykke til uansett

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det du sier er helt korrekt VonMises og definitivt noe jeg har i tankene. Det er nok ikke tiden for å være kravstor. Forhåpentligvis er markedet bedre om et år. Jeg har også en plan B om å ta mastergrad.

Samtidig ønsker jeg å bli bedre kjent med bransjen, hvilke firmaer som er mest attraktive og hva slags type jobber jeg ideelt sett vil sikte meg inn mot. I første omgang er det jo skriving av bacheloroppgave. Forhåpentligvis kan det la seg gjøre selv om man ikke nødvendigvis får jobb etterpå.

Sett bort fra dårlige tider og arbeidsledighet - trives du med den type arbeidsoppgaver? :)

Ellers takknemlig for øvrige tips fra en med så mye erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg vet enda ikke sikkert hva jeg ønsker å jobbe med innen bransjen og jeg vet vel egentlig ikke helt konkret hvordan ingeniører jobber og hvor spesialisert arbeidet er.

Men jeg ser for meg at en stilling som konstruktør med planlegging og dimensjonering av bæresystem  og konstruktive detaljer og lignende er det som er mest interessant for meg. Andre i klassen sikter seg inn mot byggeplassledelse og prosjektering av bolighus, men jeg tror dette er mindre interessant for min del uten at jeg kan si det sikkert.

Det varierer mykje korleis arbeidsdagen ser ut alt etter arbeidsgiver, arbeidsoppgåver og dine kunnskaper.

Det du ser for deg å drive med er det nok svært få bacheloringeniørar som jobbar med. Dei fleste på bachelorgrad berekner bæresystem basert på etablerte tabellar, veiledningar eller rekneverktøy. Det å dimensjonere eit bæresystem som ikkje er basert på standariserte bygningsdelar vil ein vanligvis overlate til personar med mastergrad eller høgare.

Kva med prosjektering av andre ting enn bolighus? Det er eit forholdsvis stort marked rundt prosjektering av større bygningar frå indistribygg til kjøpesenter og kirker. Innanfor denne bransjen er det også stort behov for personar som kontrollerer, både i from av tredjepartskontroll utført av ein anna byggteknisk prosjektør, men også i form av kommunal byggesaksbehandling.

Slike store bygg må ofte ty til alternative løysningar for å kunne tilfredsstille både byggningstekniske krav og bygningseigarens behov for eit effektivt bygg. 

Lenke til kommentar

Det du sier er helt korrekt VonMises og definitivt noe jeg har i tankene. Det er nok ikke tiden for å være kravstor. Forhåpentligvis er markedet bedre om et år. Jeg har også en plan B om å ta mastergrad.

Samtidig ønsker jeg å bli bedre kjent med bransjen, hvilke firmaer som er mest attraktive og hva slags type jobber jeg ideelt sett vil sikte meg inn mot. I første omgang er det jo skriving av bacheloroppgave. Forhåpentligvis kan det la seg gjøre selv om man ikke nødvendigvis får jobb etterpå.

Sett bort fra dårlige tider og arbeidsledighet - trives du med den type arbeidsoppgaver? :)

Jeg trives godt med den typen arbeidsoppgaver ja. Er også utdannet byggingeniør, men har i tillegg tatt mastergrad i konstruksjonsteknikk. Jobber mot oljebransjen, så det er jo også en mulighet når du har begynt på byggingeniørutdannelsen. Er nok et pluss dersom du er litt "nerd", for det blir mye praktisk matte. Dessuten må du synes det er ok å stå ansvarlig for mye beregninger. En bør liksom ikke ha regnet feil når det skal installeres 50 tonn utstyr på et dekk du har gjort beregninger for. Tok litt tid før jeg ble komfortabel med å signere på det. Heldigvis er du sjelden alene om en jobb, og alle beregninger blir dobbelsjekket av kollegaer eller tredjepart (iallefall hos min arbeidsgiver)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det varierer mykje korleis arbeidsdagen ser ut alt etter arbeidsgiver, arbeidsoppgåver og dine kunnskaper.

Det du ser for deg å drive med er det nok svært få bacheloringeniørar som jobbar med. Dei fleste på bachelorgrad berekner bæresystem basert på etablerte tabellar, veiledningar eller rekneverktøy. Det å dimensjonere eit bæresystem som ikkje er basert på standariserte bygningsdelar vil ein vanligvis overlate til personar med mastergrad eller høgare.

Kva med prosjektering av andre ting enn bolighus? Det er eit forholdsvis stort marked rundt prosjektering av større bygningar frå indistribygg til kjøpesenter og kirker. Innanfor denne bransjen er det også stort behov for personar som kontrollerer, både i from av tredjepartskontroll utført av ein anna byggteknisk prosjektør, men også i form av kommunal byggesaksbehandling.

Slike store bygg må ofte ty til alternative løysningar for å kunne tilfredsstille både byggningstekniske krav og bygningseigarens behov for eit effektivt bygg. 

Har du erfaring innen bransjen?

Jeg har nemlig blitt fortalt (uten at jeg kan vite det sikkert) at man kommer veldig langt med en bachelor innen bygg og at man ofte ser bacheloringeniører gjøre de samme oppgavene som masteringeniører. 

Vedrørende bolighus var vel nettopp det jeg skrev at jeg ikke er interessert i bolighus. :) I hvert fall i utgangspunktet. Det er jo der jeg har mest kompetanse, men er kanskje litt lei.

Jeg trives godt med den typen arbeidsoppgaver ja. Er også utdannet byggingeniør, men har i tillegg tatt mastergrad i konstruksjonsteknikk. Jobber mot oljebransjen, så det er jo også en mulighet når du har begynt på byggingeniørutdannelsen. Er nok et pluss dersom du er litt "nerd", for det blir mye praktisk matte. Dessuten må du synes det er ok å stå ansvarlig for mye beregninger. En bør liksom ikke ha regnet feil når det skal installeres 50 tonn utstyr på et dekk du har gjort beregninger for. Tok litt tid før jeg ble komfortabel med å signere på det. Heldigvis er du sjelden alene om en jobb, og alle beregninger blir dobbelsjekket av kollegaer eller tredjepart (iallefall hos min arbeidsgiver)

Interessant. :) 

Å jobbe mot oljebransjen og til og med i oljebransjen var jo en tanke tidligere, men nå ser jo akkurat det litt dårlig ut.

Har du inntrykk av at det lønner seg å ta mastergrad? 

Hører så forskjellig rundt akkurat det. Var selv av den oppfatning at det var et "must", men hører mange som sier det motsatte. Tenker nok alternativt å ta en mastergrad på deltid om det ikke blir på heltid.

Lenke til kommentar

Interessant. :)

Å jobbe mot oljebransjen og til og med i oljebransjen var jo en tanke tidligere, men nå ser jo akkurat det litt dårlig ut.

Har du inntrykk av at det lønner seg å ta mastergrad? 

Hører så forskjellig rundt akkurat det. Var selv av den oppfatning at det var et "must", men hører mange som sier det motsatte. Tenker nok alternativt å ta en mastergrad på deltid om det ikke blir på heltid.

Slik tidene er nå er jeg iallefall glad jeg har mastergraden i bunn. Men jeg kan bare snakke for meg selv og den bransjen jeg er i nå.

sånn generelt vil jeg ikke si at det er et "must" med mastergrad. Kommer veldig an på hva du ønsker å jobbe med. Mitt inntrykk er dessuten at de som sier det er et must med mastergrad, ofte er mest opptatt av å vise frem NTNU-ringen sin. Er mange som liker å skryte av mastergraden sin, og på en måte ser litt ned på de med "bare" bachelor. Du har jo dessuten et fagbrev som tømrer å lene deg på, og i mange stillinger tror jeg det er mer verdt enn 2 år ekstra teoriutdannelse 

Lenke til kommentar

Har du erfaring innen bransjen?

Jeg har nemlig blitt fortalt (uten at jeg kan vite det sikkert) at man kommer veldig langt med en bachelor innen bygg og at man ofte ser bacheloringeniører gjøre de samme oppgavene som masteringeniører. 

Vedrørende bolighus var vel nettopp det jeg skrev at jeg ikke er interessert i bolighus. :) I hvert fall i utgangspunktet. Det er jo der jeg har mest kompetanse, men er kanskje litt lei.

Nei, har ikkje erfaring innan den bransjen. Det stemmer forsåvidt at bacheloringeniørar og masteringeniørar gjer mykje dei same oppgåvene, men det er eit skille når ein kjem på dei mest avanserte manuelle berekningane. Men i all hovedsak så bruker både bachelor og master ingniørane dei same dataverktøya for å gjere dei same berekningane.

Eg ser at du ikkje vil jobbe med bolighus, men det eg prøvde å få fram er at du også kan jobbe med liknande prosjekteringsløysningar berre at i staden for å jobbe med små bolighus så kan du jobbe med store spesialbygningar. Å jobbe med dei store bygningane er vanligvis langt meir utfordrande og spennande enn å jobbe med små bygningar då det er langt fleire hensyn som må ivaretakast, og langt større dimensjonar på det som blir gjort.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Slik tidene er nå er jeg iallefall glad jeg har mastergraden i bunn. Men jeg kan bare snakke for meg selv og den bransjen jeg er i nå.

sånn generelt vil jeg ikke si at det er et "must" med mastergrad. Kommer veldig an på hva du ønsker å jobbe med. Mitt inntrykk er dessuten at de som sier det er et must med mastergrad, ofte er mest opptatt av å vise frem NTNU-ringen sin. Er mange som liker å skryte av mastergraden sin, og på en måte ser litt ned på de med "bare" bachelor. Du har jo dessuten et fagbrev som tømrer å lene deg på, og i mange stillinger tror jeg det er mer verdt enn 2 år ekstra teoriutdannelse 

Skjønner. Får se når den tid kommer. 

Får håpe du har rett vedrørende fagbrevet. Det hadde vært hyggelig. Ser for meg det er verdt mye i "hand-on" jobber på byggeplass, men kanskje ikke så viktig i en ren konstruktørstilling. Men forhåpentligvis. :) 

Ja, det er nettopp slike prosjekter jeg synes virker mer spennende. Maritime konstruksjoner og også broer kan være av interesse. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...