Redaksjonen. Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Gjelder dersom virksomheten har «et visst omfang» og «en viss varighet».Avklaring om skatt og moms på Airbnb-utleie Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Så med andre ord gjelder de vanlige reglene for når man går fra hobbyvirksomhet til næringsvirksomhet. 6 Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Har kun gode erfaringer med Airbnb, så forstår godt at dårlige hoteller vil kneble dette. Så utrolig mange triste og dårlige 3* "hoteller" i Norge - dårlig service, betjening som ikke snakker norsk, elendig frokost. Listen er uendelig. Lenke til kommentar
omnomnom Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Har kun gode erfaringer med Airbnb, så forstår godt at dårlige hoteller vil kneble dette. Så utrolig mange triste og dårlige 3* "hoteller" i Norge - dårlig service, betjening som ikke snakker norsk, elendig frokost. Listen er uendelig. Har ingenting med knebling å gjøre, her handler det om å skatte for næringsvirksomhet. Normalt sett regner man at det ikke hobby om man tjener mer enn 30000 på et år. Eller for å snu det litt rundt ut ifra din kommentar: Mener du har gode og dårlige hoteller burde få forskjellige skattesatser ? 1 Lenke til kommentar
Mulder Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Har kun gode erfaringer med Airbnb, så forstår godt at dårlige hoteller vil kneble dette. Så utrolig mange triste og dårlige 3* "hoteller" i Norge - dårlig service, betjening som ikke snakker norsk, elendig frokost. Listen er uendelig. Nei, listen er ikke uendelig. Det man må innse er at norsk servicienæring blir fullstendig kvalt av skatt-, arbeidsgiveravgift og mva-nivået vi har i Norge. I tillegg må arbeidsgiver betale for egenmeldinger og 16 dager av sykemeldinger, og vi har særavgifter på en rekke ting. I tillegg har et hotell store kostnader med vedlikehold og periodiske oppgraderinger av standard. Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Har kun gode erfaringer med Airbnb, så forstår godt at dårlige hoteller vil kneble dette. Så utrolig mange triste og dårlige 3* "hoteller" i Norge - dårlig service, betjening som ikke snakker norsk, elendig frokost. Listen er uendelig. Har ingenting med knebling å gjøre, her handler det om å skatte for næringsvirksomhet. Normalt sett regner man at det ikke hobby om man tjener mer enn 30000 på et år. Eller for å snu det litt rundt ut ifra din kommentar: Mener du har gode og dårlige hoteller burde få forskjellige skattesatser ? Blir ikke så vanskelig å skille mellom "gode" og dårlige hoteller da Se feks tripadvisor i Bergen.... Hvorfor ønsker mange byer å forby Airbnb? Og hvor mange i Norge tjener mer enn 300' pr år? Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Blir ikke så vanskelig å skille mellom "gode" og dårlige hoteller da Se feks tripadvisor i Bergen.... Hvorfor ønsker mange byer å forby Airbnb? Og hvor mange i Norge tjener mer enn 300' pr år? Han skriver 30,000 kr =) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Har kun gode erfaringer med Airbnb, så forstår godt at dårlige hoteller vil kneble dette. Så utrolig mange triste og dårlige 3* "hoteller" i Norge - dårlig service, betjening som ikke snakker norsk, elendig frokost. Listen er uendelig. Nei, listen er ikke uendelig. Det man må innse er at norsk servicienæring blir fullstendig kvalt av skatt-, arbeidsgiveravgift og mva-nivået vi har i Norge. I tillegg må arbeidsgiver betale for egenmeldinger og 16 dager av sykemeldinger, og vi har særavgifter på en rekke ting. I tillegg har et hotell store kostnader med vedlikehold og periodiske oppgraderinger av standard. Ja, det er så synd på hotelleiere, i motsetning til disse hotellansatte, som lever i sus og dus... AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 (endret) Nå synes jeg ikke dette var noen avklaring i det hele tatt siden det ikke står noe konkrete beløp eller varighet, men veldig vage "visst omfang" og "viss varighet". – At Skattedirektoratet vil håndheve skattereglene slik at kommersiell utleie beskattes, er viktig for å få rettferdighet mellom aktører i bransjen. Så med andre ord gjelder de vanlige reglene for når man går fra hobbyvirksomhet til næringsvirksomhet.Det balanserer nok bedre mot hotelldrift, men den vage antydningen virker også å balansere dårlig med permanent utleie av hybel eller hybelleilighet i egen bolig. Mange av Airbnb enhetene som er til leie minner mer om hybel/hybelleilighet enn hotell. Hvordan skal man i så fall skille på det? Hva blir konsekvensen for hybelmarkedet om skattefritaket fjernes for alle som tjener nevneverdig med penger på det? Eventuelt, hva betyr det for andelen svart utleie og dertil hørende lovløse forhold både for økonomi og for eksempel brannsikkerhet, radon og muggsopp? Blir det mindre attraktivt å leie ut så vil også færre gjøre det. Staten må til gjengjeld bygge veldig mange studentboliger for å veie opp for at folk blir beskattet for å bidra til å gi et tilbud i leiemarkedet. Vi vet jo hvor tregt staten bygger studentboliger og hvordan leieprisene har blitt så jeg antar konklusjonen blir at Norge ønsker å redusere andelen som tar høyere utdanning. Signalet blir "skal du flytte hjemmefra må du være i full jobb". Jeg skjønner at den såkalte delingsøkonomien opererer i en skattemessig gråsone og møter motstand fra profesjonelle aktører i samme marked, men løsningen er ikke å la de profesjonelle diktere nye lover og regler. Det må bli gode kompromisser der både profesjonelle og private med attåt-syssel, høres. Jeg tror rett og slett private med attåt-syssel bør organisere seg så de blir representert i politiske saker. Endret 29. august 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Ellers er det jo fornuftig å skattlegge dette om det er mye penger, kjøper du leiligheter for utleie via airbnb, så driver du i praksis et hotell, og bør skattes deretter. Dette burde ikke være kontroversielt, og folk bør skjønne at det er hensiktsmessig for oss som borgere også. AtW 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 (endret) Enig i det AtW. Kjøper man hus for å leie det ut som hybelhus så driver man kommersielt. Riktignok ikke hotell siden det ikke er snakk om per døgn-basis, men inntekten bør beskattes. Forskjellene på hotell og hybelhus er vel både varighet og tilbud på vask, sengetøy, håndklær, såpe etc og i tilfelle det leies ut for mer enn 9 personer, så har vel også hotellene krav til døgnbemannet resepsjon, blant annet av sikkerhetsgrunner. Det er "visst omfang" og "viss varighet" jeg lurer på om kommer i ubalanse med det som i dag er skattefri hybelutleie i egen bolig. Samme type utleie, bare på døgnbasis, bør harmonere skattemessig med om man leier ut på månedsbasis eller lengre. Endret 29. august 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 [Hvorfor ønsker mange byer å forby Airbnb? Og hvor mange i Norge tjener mer enn 300' pr år? Fordi Airbnb har effekt på det generelle boligmarkedet - særlig utleiemarkedet. I de fleste byer vil de enhetene som leies ut via Airbnb hentes fra enheter som tildigere har vært leid ut som hybler/mindre leiligheter. Om for mange slike enheter går fra å være tilgjengelige til studenter, ungdom etc til å leies ut gjennom Airbnb vil det virke prisdrivende på det generelle utleiemarkedet. I enkelte byer, f.eks Berlin har det klart ført til et langt vanskeligere utleiemarkedet og betydelig prisvekst i utleiemarkedet. Og så vidt jeg vet ønsker man ikke å forby Airbnb, man ønsker å innføre restriksjoner slik at ikke "utleiemarkedet" går av hengslene. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Bolson: Jeg kikket innom Airbnb markedet i mitt nærområde og ser at prisene ligger omtrent på nivå med hybler og leiligheter med samme kvalitet og beliggenhet. Mulig stikkprøven min ikke er særlig representativ, men det jeg så virket ikke mye dyrere for studenter. For utleier må det jo være enklere å forholde seg til langtidsleie uten vask av sengetøy, håndklær etc. For studenter må det også være mer gunstig med langtidsleie så det går an å bosette seg litt mer permanent og ikke frykte at man må ut på kort varsel. Lenke til kommentar
Thahveigh-a Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Har kun gode erfaringer med Airbnb, så forstår godt at dårlige hoteller vil kneble dette. Så utrolig mange triste og dårlige 3* "hoteller" i Norge - dårlig service, betjening som ikke snakker norsk, elendig frokost. Listen er uendelig. Jeg hadde et også et positiv syn, helt til jeg så litt i detaljene: Hvis det er et problem vil det være ytterst vanskelig å få hjelp, da det ikke er mulig å komme i direkte kontak med AIrBnB. I tillegg tar de en del ekstra gebyr som de ikke opplyser godt om; som at de tvinger deg til veksle valuta hos dem (mot gebyr); disse gebyr får du aldri tilbake, selv om oppholdet blir avlyst. Lenke til kommentar
KTF5A5F6 Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Hva blir konsekvensen for hybelmarkedet om skattefritaket fjernes for alle som tjener nevneverdig med penger på det? Det finnes ikke noe skattefritak for "hybelmarkedet", kun hvis hybelen er i ditt eget bolighus og utgjør under 50% av utleieverdien for hele huset, evt under kr20.000,- Jeg skjønner at den såkalte delingsøkonomien opererer i en skattemessig gråsone Faktisk ikke. Samme regler om du leier ut hybel gjennom FINN eller AirBnb. Disse generelle formuleringene om "et visst omfang" etc har fantes hele tiden, så hvis du f.eks. kjøper en ekstra bil som du klarer å leie ut for 100.000 i året, er dette å regne som "et visst omfang" og skattepliktig enten du leier ut gjennom en plakat på lokalbutikken eller gjennom nabobil.no. Sånn har det alltid vært, ordet "delingsøkonomi" er således villedende. Det er forøvrig også skattepliktig om du som faglært rørlegger "hjelper" naboen med hans nye bad mot at han som faglært snekker hjelper deg med å sette opp garasje. Deling er det vel først snakk om hvis du ikke er fagmann på området eller "deler" ting og tang i et så lite omfang at det ikke kan ansees som næring. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Bolson: Jeg kikket innom Airbnb markedet i mitt nærområde og ser at prisene ligger omtrent på nivå med hybler og leiligheter med samme kvalitet og beliggenhet. Mulig stikkprøven min ikke er særlig representativ, men det jeg så virket ikke mye dyrere for studenter. For utleier må det jo være enklere å forholde seg til langtidsleie uten vask av sengetøy, håndklær etc. For studenter må det også være mer gunstig med langtidsleie så det går an å bosette seg litt mer permanent og ikke frykte at man må ut på kort varsel. Har du sjekket fullstendig privilkår. F.eks finner jeg også at "prisen" ser lav ut, helt til jeg sjekker detaljene, tillegg for ditt og datt. Men uansett om prisnivåene er omtrent like så vil jo husvære på Airbnb i realiteten være ute av sirkulasjon for studenter. Og reduseres tilgjengelige boenheter for langtidsleie (studenter og andre), ja da vil det virke prisdrivende i den delen av markedet. Airbnb og vanlig utleiemarkedet er svært separerte markeder. Det ville jo også være økonomisk idioti å leie ut via Airbnb hvor du i praksis kan regne med ca 50 - 70 % belegg til en dagspris som tilsvarer mulig månedsleie i langtidsmarkedet delt på 30. Jeg sjekket ellers noen Airbnb objekter i min nærhet. Den ene har en ukespris som gir månedleie på mer enn det dobbelte av hva leiligheter i det samme bygget leies ut på langtidsmarkedet for. Alle leilighetene er mer eller mindre identiske. Dagsleie - nesten 3 ganger prisen. Og vi er enig i at for studenter er det ikke gunstig at boenheter ender på Airbnb. Ellers tror jeg utleiere velger eventuelt Airbnb av følgende to grunner, potensiell større oppside og slippe husleielovens strenge krav. Leiligheten jeg viste til vil ved 70 % belegg på dagsleie ha årsinntekt på mellom 115 000 og 140 000 (persontillegg og tillegg for vask). Med ukesleie 90 000 - 110 000 (70 % belegg). Langtidsleie 60 - 70 000. Utleier vil uansett utleieform måtte betale skatt, da det ikke er utleieenhet i tilknytning til bopel. Men det er mulig utleier (gjelder sikkert mange) tror de kan komme unna. Noe jeg tviler på det klarer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Det er vel endel utleiere som bruker airBnB "slik det var tenkt" også. Dvs kortere utleie fordi man ikke bruker leiligheten hele tiden. AtW Lenke til kommentar
fifl Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Det er vel endel utleiere som bruker airBnB "slik det var tenkt" også. Dvs kortere utleie fordi man ikke bruker leiligheten hele tiden. AtW Det er akkurat det vi gjør. Vi har en kjeller som ikke er fullverdig leilighet og med for lite dagslys ville vi ikke kunnet leie denne ut fast til en leietaker uansett. Vår vaskemaskin og tørketrommel er der, slik at vi må vaske klær mellom hver gang vi har gjester. Det har vært en liten ekstrainntekt for oss denne sommeren, men vi blir ikke akkurat rike på dette her. Vi gjør det fordi vi synes det er kjekt og vi møter mennesker fra hele verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå