torest Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Rolls-Royce erstatter stålwire med fibertau.Ny kran på 250 tonn gjør samme jobb som dagens 400-tonns kran Lenke til kommentar
DVMIESZB Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Beklager dumt spørsmål, men kan noen som hadde fysikk i skolen forklare meg hvorfor fibertau er nøytralt i vann? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Beklager dumt spørsmål, men kan noen som hadde fysikk i skolen forklare meg hvorfor fibertau er nøytralt i vann? Vektløst Lenke til kommentar
ChristianM Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Beklager dumt spørsmål, men kan noen som hadde fysikk i skolen forklare meg hvorfor fibertau er nøytralt i vann? Fibertauet har sammen tettheten som vann slik at oppdriften i vann blir det samme som egenvekten. Derfor blir det ikke noen økt last på krana etterhvert som man går dypere. Skal man ned på 3000m vanndyp så brukes veldig mye av krankapasiteten til å løfte vekten av ståltauet mens med fibertau så har mann full kapasitet tilgjengelig selv på dette dypet. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Hva slags "fibertau" er det snakk om her? Generelt fibertau, eller er det snakk om Dyneema eller liknende? Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 det syns jeg var veldig tregt... Man hadde jo eddekopp-lignende tau allerede tidlig på 2000 tallet... De var ganske mye kraftigere enn stålvaiere.. noen løfta 8 biler med et fibertau som var ca 1cm i diameter. Det var så tungt at vannet ble presset ut av tauet Lenke til kommentar
delxzen Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Hva slags fiber er det snakk om her? Hvordan er tauet bygget opp? Hvordan klarer man å bøye tauet rundt spolekjernen uten at det utmattes eller sprekker opp? Lenke til kommentar
ChristianM Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 (endret) det syns jeg var veldig tregt... Man hadde jo eddekopp-lignende tau allerede tidlig på 2000 tallet... De var ganske mye kraftigere enn stålvaiere.. noen løfta 8 biler med et fibertau som var ca 1cm i diameter. Det var så tungt at vannet ble presset ut av tauet Det er ikke styrken i tauet som har vært hovedtema men hvordan man skal bruke det som et system. Man kan ikke spole opp flere lag med fibertau på en spole for da skjærer det seg ned mellom de underliggende tauene og kiler seg fast. Det er egne vinsjer som er utviklet for kraftoverføringen til tauet som tar hensyn til at tauet strekker seg. Man må ha god kontroll på utmattingslevetiden så da måte man etablere gode degraderingsmodeller. Med andre ord så tar det tid å utvikle et system som er dokumentert pålitelig og som industrien har tillitt til. Endret 31. august 2016 av Christian Markussen Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 (endret) det syns jeg var veldig tregt... Man hadde jo eddekopp-lignende tau allerede tidlig på 2000 tallet... De var ganske mye kraftigere enn stålvaiere.. noen løfta 8 biler med et fibertau som var ca 1cm i diameter. Det var så tungt at vannet ble presset ut av tauet 8 vanlige personbiler er jo ikkje mere enn 12-14 tonn. Det er ikkje noe spesielt å løfte det. Og som andre sier, problemet er ikkje å bruke tau til å løfte hundrevis av tonn, problemet er å håndtere tauet slik at det ikkje blir ødelagt. Endret 31. august 2016 av Dragavon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå