Gå til innhold

Nytt Skjermkort til ca 3000.


Anbefalte innlegg

Hei.

Skal bygge ny PC og trenger hjelp til valg av skjermkort, tror 1060 korta er mest for pengene i den prisklassen og har sett meg ut 2. Andre forslag er velkomne. Holdt en knapp på MSI kortet først, men etter det lille jeg har funnet på det, tror jet Gigabyte kortet er det beste,

 

MSI GeForce GTX 1060 6GB Dual Fan https://www.komplett...60-6gb-dual-fan
 
GIGABYTE GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G http://www.multicom....t-p/c0/p8917531
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal overklokke selv, så ser Gigabyte kortet bittelitt raskere ut, mens kjøleløsningene ser nær identisk ut. Personlig ville jeg ikke handlet fra Multicom. Og siden kortene er såpass like, så ville jeg altså heller handlet det som Komplett selger, siden jeg har god erfaring med dem. Det er min gjentatte negative personlige erfaring med Multicom som gjør jeg ikke anbefaler å handle hos dem, men jeg ser enkelte melder om et godt kundeforhold. Så jeg lar den vurderingen være opp til den enkelte.

 

Ellers pleier jeg å minne om at om man også skal kjøpe skjerm, så er AMDs skjermkort RX480 et bedre valg enn GTX1060, da man med AMDs skjermkort kan kjøpe billigere Freesync skjermer, slik at totalprisen blir lavere med AMD løsningen. I tester er RX480 i gjennomsnitt over et par og tyve spill litt over 10% tregere enn GTX1060. Men i nyere titler med DX12 så er RX480 et par prosent raskere. Og i spillet "Doom" med Vulkan API, så er det faktisk på nivå med GTX1070. Siste spill nå der RX480 gjør det skarpt er i "Deus Ex: Mankind Divided" der RX480 på "Ultra" i 1080p er nesten like raskt som et GTX980Ti og da altså ~18% raskere enn GTX1060.

 

En Freesync skjerm gjør at man får flere av bildene skjermkortet lager frem på skjermen (og uten "screen tearing" som man får uten VSync skrudd på på vanlige skjermer). Enn man gjør med et skjermkort koplet til en monitor uten Freesync (eller G-Sync som kreves for å få det samme med Nvidia skjermkort). Så om et GTX1060 klarer å lage 110fps med VSync skrudd av på en vanlig skjerm. Og en RX480 i samme spill ikke klarer mer enn 100fps. Så vil RX480 sende 100fps til skjermen, og skjermen viser alle disse 100fps'ene uten "screen tearing".

 

Men et GTX1060 med vanlig skjerm kan sende 110fps og få de fremvist. Så vil skjermbildet være fullt av "screen tearing". Om du så skrur på VSync for å få like bra billedkvalitet som med AMD skjermkortet og Freesync skjerm. Så vil GTX1060 bli satt på pause hver gang det er ferdig med et bilde, og venter på skjermens oppdatering. Eller, det klarer aldri å lage et bilde innen en skjermoppdatering. Så man får i praksis 72fps om man har en 144Hz skjerm.

 

GTX1060 med VSync skrudd på på en 144Hz skjerm vil altså i det eksempelet være 28% tregere enn RX480, til tross for å ha potensialet til å være 10% raskere. For å få frem dette potensialet, så må skjermkortene få jobbe likt. Nemlig med hver sin skjerm som støtter "adaptive sync".

 

En 24" 144Hz 1080p Freesync skjerm koster fra ~2500Kr, mens samme skjermen i G-Sync versjon koster ~4000Kr. Går vi opp til 27" så koster Freesync versjonen ~3000Kr, mens G-Sync versjonen koster ~5000Kr.

 

Den beste løsningen som altså er GTX1060 med G-Sync skjerm, som da er ~10% raskere i gjennomsnitt. Koster altså ~1500-2000Kr mer, avhengig av skjermvalg.

 

På grunn av dette som jeg beskriver, og som du kan lese mer om i FAQ i signaturen min. Så vil faktisk et RX470 (~2100Kr) med en 75Hz Freesync monitor (~1600Kr) i mange tilfeller gi en bortimot like god eller bedre spillopplevelse som et GTX1060 med en vanlig 144Hz skjerm. Har du 60Hz skjerm i dag, så vil altså et GTX1060 være veldig bortkastet..

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du kun er missfornøyd med at dagens skjermkort ikke er raskt nok, så vil selvfølgelig GTX1060 gjøre jobben, og vel så det.

 

Men det er jo klare begrensninger for spillopplevelsen med din skjerm. Det er en ~8 år gammel modell. Og den har da CCFL baklys (lysstoffrør som på badet). Disse pleier man å bytte når de er på badet med jevne mellomrom, siden de mister lysstyrke, endrer farge, og begynner å flimre mer synlig. Når det gjelder skjerm, så bytter man ikke disse lysene. Man skroter heller hele skjermen. Om du nå merker at du begynner å bli tørr i øynene etter lange spilløkter, så er det god grunn til å misstenke at det er den gamle skjermen med gamle slitte CCFL lysrør som er synderen.

 

Skjermen din har også en ganske treg overgangs tid mellom farger per pixel. Med 5ms mot dagens mer vanlige 1ms, så får du et bilde i bevegelse der fargene virkelig blir smørt ut over.

 

Så en ny skjerm vil gi en bedre spillopplevelse på flere områder, og er noe jeg absolutt ville vurdert om jeg var deg. Hva med å kikke på bruktmarkedet?

 

Hva slags skjermkort (resten av maskinen også for den saks skyld) har du i dag forresten?

 

Edit: I MMO ser man ofte med masse effekter på, at spillet begynner å hakke når det skjer mye på skjermen. Jeg antar mange skrur av slike effekter for å få mer oversikt, og mindre hakking. Dersom man liker å ha effektene på (eye candy), så er en skjerm med "adaptive sync" flott å ha. Da slik hakking blir mindre synlig så lenge fps er i arbeidsområdet til skjermens "adaptive sync".

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Maskinen jeg har i dag er en 6år gammel gaming laptop som ikke henger med lengre, samt starter å bli ganske utslitt. Så skal bygge en ny PC. Blir et HK til ca1500-1600 kroner (z170 kort) i5-6600 skylake prosessor, 16gb minne og skjermkort til ca 3000. +kabinett, wifi kort og harddisk. Etter det jeg har satt sammen kommer det på ca 12000, og tror det er i grenseland for hva jeg kan klare akkurat nå. Prøver å sette sammen det beste jeg kan for minst mulig penger, samt få en god maskin som kan holde noen år. Kan gå på brukt markedet etter ny skjerm, men har nok ikke råd til det før om 2-3 måneder tidligst. Ikke hatt noen problemer med øynene enda på denne gamle skjermen, og ikke oppdaget noe flimring heller på den. Har i første omgang lyst til å få bygd ny pc, så tenke på resten etter hvert som jeg får råd.

Lenke til kommentar

Med særdeles stor risiko for feilprising av cdon, og kansellering av ordre. Her har nok noen plottet inn en null som ikke skulle vært der :)

 

GTX 1070 til 2900 kr:

http://cdon.no/elektronikk/gigabyte-geforce-gtx-1070-mini-itx-oc-8gb-hdmi-dp-2xdvi-p38685267

 

Bestilte et selv, here's hoping.

Ja dette må da være en god pris. Kortet skal vel være stille også. Er det noen ulemper med et slikt mini kort? Endret av oljones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...