Gå til innhold

Bør jeg bytte termisk pasta?

PatosB300

Anbefalte innlegg

Jeg har en Noctua NH-D14 kjøler på en 2500K. Her har jeg brukt den termiske pastaen Noctua NT-H1 som fulgte med kjøleren. Kjøleren ble montert i 2011. Ut fra det jeg kan finne av informasjon hos Noctua så ser det ut til at holdbarheten er på opptil 3 år.

Bør jeg bytte den snarest? Minker de termiske egenskapene ved pastaen mye over en del år? Noen som har opplevd problemer med gammel termisk pasta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Termisk pasta har utgangsdato ja, det blir til "leire" etter en viss tid. Da har ikke CPU skikkelig kontakt med kjøleren lenger og varmen kommer seg ikke vekk raskt nok. Jeg byttet på laptopen og det gikk fra veldig varmt til behagelig, maskinen ble mye raskere siden den ikke throttlet mer.

Lenke til kommentar

Takk for svar  :)

Jeg planlegger å gjøre en liten oppgradering nå pga Battlefield 1. Vil kjøpe raskere minne, Corsair Vengeance Pro DDR3 PC19200/2400MHz CL11 2x8GB. I tillegg til å sette inn ett GTX 1060-kort og overklokke 2500K til ca 4,5GHz.

Kjøleribbene er fulle av støv og da er det vel lurest å ta av CPU-kjøleren og rengjøre den skikkelig når jeg uansett skal sette inn nytt minne.

Lenke til kommentar

Dersom man ikke overklokker og benchmarker så tror jeg ikke man trenger det råeste av kjølepasta for å holde en grei temperatur til normal bruk. så finn en på lista på testen som har en fornuftig pris og som ikke ligger nederst på lista.

Jeg har brukt arctic silver 5 og noctua kjølepasta i mine maskiner

Edit: husk at det kan være forskjellig størrelse på tubene som kan gi forskjellig pris.

Sjekk konklusjonen på testen også:

"In general every product with a delta temperature of up to 10 Kelvin is totally fine to use performance wise. Everything with a higher delta is usually not worth the price because you should find cheaper products with a better performance. I will only explain details of few products. You can find all details such as thickness or technical information in the huge testing table at the end of this test"

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Jeg planlegger å gjøre en liten oppgradering nå pga Battlefield 1. Vil kjøpe raskere minne, Corsair Vengeance Pro DDR3 PC19200/2400MHz CL11 2x8GB. I tillegg til å sette inn ett GTX 1060-kort og overklokke 2500K til ca 4,5GHz.

Uten å vite hvilken RAM du sitter på nå så vil jeg ikke tro det er verdt pengene å kjøpe raskere RAM (DDR3?). Spar heller pengene til du skal gjøre en større oppgradering (HK/CPU/RAM), DDR3 kan garantert ikke brukes opp igjen om du kjøper nytt hovedkort senere.

Har du nå 8~16GB DDR3 med optimal hastigheten for CPU/MB så er dette sikkert rikelig om du bare spiller.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Uten å vite hvilken RAM du sitter på nå så vil jeg ikke tro det er verdt pengene å kjøpe raskere RAM (DDR3?). Spar heller pengene til du skal gjøre en større oppgradering (HK/CPU/RAM), DDR3 kan garantert ikke brukes opp igjen om du kjøper nytt hovedkort senere.

Har du nå 8~16GB DDR3 med optimal hastigheten for CPU/MB du sitter på så er dette sikkert rikelig om du bare spiller.

Hvis jeg har forstått denne rett så bør det være verdt å oppgradere minnet: Is It Time To Upgrade Your Core i5 2500K?

Lenke til kommentar

Dersom du handler alt på dustin gå for arctic cooling mx 4 23,75 kr/gram og er ett bedre alternativ enn arctic silver 30 kr/g.

Dersom du bestiller fra komplett  så kjøp noctua nt-h1 der den koster 119 kr som da gir en pris på 34kr/g og dette er pris uten frakt.

https://www.komplett.no/product/460665/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/kjoelepastalim/noctua-nt-h1-kjoelepasta

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Har du nå 8~16GB DDR3 med optimal hastigheten for CPU/MB du sitter på så er dette sikkert rikelig om du bare spiller.

Hvis jeg har forstått denne rett så bør det være verdt å oppgradere minnet: Is It Time To Upgrade Your Core i5 2500K?

Godt mulig, men har du sjekket om du ikke kan overklokke den rammen du alt sitter på?

Lenke til kommentar

NetOnNet har Arctic Cooling MX-2, 8 gram tube, til 89,- med gratis frakt.

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/kjolepasta/arcticcooling-mx-2thermal8gram/181329.11129/

8 gram er mye mer enn du trenger, men 89,- med frakt er vanskelig å slå.

Du har ikke den tuben med NT-H1 som fulgte med kjøleren din? Hvis tuben har vært lukket skal den ikke være tørket ut. Evt så kan du kaste den første mm med pasta.

Lenke til kommentar

Du har ikke den tuben med NT-H1 som fulgte med kjøleren din? Hvis tuben har vært lukket skal den ikke være tørket ut. Evt så kan du kaste den første mm med pasta.

Jo, eg har den :-) Men eg forstod det slik at den bare hadde to års holdbarhet og eg brukte den sist i 2011 ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...