Gå til innhold

Treg/ustabil maskin etter oppgradering av hovedkort, cpu og minne

hallaja

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg oppgraderte min stasjonære maskin for noen år tilbake med følgende:

https://www.komplett.no/product/649118?noredirect=true

https://www.komplett.no/product/657121?noredirect=true

https://www.komplett.no/product/622010?noredirect=true

Ikke den heftigste oppgraderingen, men det skulle passe til mitt bruk.

Jeg har siden jeg oppgraderte opplevd veldig treghet ved oppstart. Jeg har erfart at Windows krasjer når jeg kjører enkle programmer som Chrome, word. (Programmet henger og jeg må avslutte det)

Jeg kjører Windows 7 64 bit Pro.

Er det noen som har tips til hva som kan forårsake dette? Eventuelt feilsøking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du SSD som systemdisk? Usikker på hva du mener med treghet, kan jo bety så mangt, men selv en gammel maskin vil laste raskere enn en nyere/ bedre hvis den gamle har SSD og den nye bruker HDD.

Har du reinstallert Windows, clean install, ikke noe gjennopprettingstull?

Det kan også hende at det er noe som spiser minne, har du hatt oppgavebehandling oppe så du ser hva som skjer med ressursene når ting starter å gå tregt?

Lenke til kommentar

Bruker du SSD som systemdisk? Usikker på hva du mener med treghet, kan jo bety så mangt, men selv en gammel maskin vil laste raskere enn en nyere/ bedre hvis den gamle har SSD og den nye bruker HDD.

Har du reinstallert Windows, clean install, ikke noe gjennopprettingstull?

Det kan også hende at det er noe som spiser minne, har du hatt oppgavebehandling oppe så du ser hva som skjer med ressursene når ting starter å gå tregt?

Takk for raskt svar ! :)

Jeg bruker ikke SSD som systemdisk. Jeg har en 500 gb 7200 rpm spinnedisk som systemdisk (husker ikke hele navnet på den nå)

Ved oppstart bruker den ca 3-4 minutter før den er inne i Windows. Har vært inne i msconfig og skrudd av alt unødvendig ved oppstart.

Full reinstallasjon av Windows er foretatt 2 ganger. Jeg må sjekke opp hva den bruker av ressurser når det går tregt, husker ikke helt eksakt det :)

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket opp ressursbruken nå og den bruker nesten ingenting av ressurser når den fryser (testet med noen veldig enkle programmer) Har kjørt memory test på minnebrikkene uten feil. 

Har kjøpt meg en 120 GB SSD som jeg skal installere Windows 7 på, så da får jeg se om det hjelper.

Tar gjerne imot flere tips til feilsøking :)

Lenke til kommentar

Mulig snurredisken er defekt

Sikkert bare standard Windows treghet over tid. Hvis han har brukt den noen år uten å reinstallere så blir det ofte slik. Hadde en jobb PC som fra jeg trykket på, til jeg kom inn på første nettside, brukte over 6 minutter. Klonet den over til en SSD, og så tok det samme 45 sekunder... (kun Sata2 inngang)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...