Gå til innhold

Apple nettverk - hvordan sjekke signalkvalitet på AE i "utvidet" nettverksmodus?


Anbefalte innlegg

Jeg bor nå i et større hus hvor modem/nettverk kommer inn i huset via øverste (3.) etasje. Her har jeg en Apple Airpot Extreme ac. ruter. Den kjører på 2.4 og 5Ghz nettverk. I 1. etasje har jeg satt en Airport Express ruter (2. gen) i "utvid nettverk"-modus. Litt lenger inn i 1. etasje har jeg flere wifi-apparater, bl.a. min iMac, appleTV, forsterker mm. 

 

Fra iMac til Apple Extreme i 3. etasje får jeg følgende: Signalstyrke -78db // Noise -98db // = SNR 20

Fra iMac til Apple express i 1. etasje får jeg: Signalstyrke -48db // Noise -98 // = SNR 50. 

 

Min iMac kobler seg derfor til Apple Express da denne har best SNR. MEN, hva er signalkvaliteten mellom ruterne? Altså mellom Apple Extreme i 3. etasje og Apple Express i 1. etasje? Dersom SNR mellom dem er på f.eks. 15 vil jeg vel få bedre throughput om jeg kobler direkte til Apple Extreme i 3. etasje? 

 

Jeg kan egentlig ingen ting om nettverk så her trenger jeg litt hjelp. Muligens har jeg misforstått alt og det ville da vært fint med en oppklaring =) 

 

Q

1 - Hvordan sjekker jeg signalkvalitet (styrke, noise) mellom selve ruterne?

2 - Er min tankegang korrekt? Altså at det hjelper lite med meget god SNR mellom iMac og Apple Express (1. etg) dersom Apple Express såvidt klarer snakke med Apple Extreme i 3. etasje...

3 - Tar operativsystemet / WiFi protokollen høyde for dette og velger tilkoblingen med beste throughput uavhengig av signalkvalitet?

4 - Jeg er tilkoblet Apple Extreme i 1. etasje med 5GHz mode, men hva er modus mellom ruterne? Kan denne være på kun 2.4 GHz, og hvordan finner jeg det ut? Dersom sistnevnte stemmer er det jo ingen vits med 5GHz mellom iMac og Apple Express i 1. etg, da flaskehalsen således vil være på 2.4GHz mellom ruterne :/

 

Takk for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Finner ikke det jeg leter etter.

 

Jeg forstår altså ikke helt hva du mener med AirPort Utility --> Ruter navn --> Wireless clients. Med airport-->ruter navn regner jeg med du mener å normal-enkelklikke på den WiFi-enheten jeg ønsker info mo (i mitt tilfelle, Airport Extreme) og så velge "rediger". I menyen som da dukker opp er det ingen med navn "wireless clients". Dette var en funksjon mulig for mange versjoner siden, men ikke i siste oppdatering...

 

Er det noe jeg misforstår? =)

 

 

Airpot verktøy/utility

post-34471-0-56029800-1474799599_thumb.png

 

Enkelklikke på aktuell WiFi-enhet (extreme):

post-34471-0-22230700-1474800162_thumb.png

 

Vinduet som dukker opp etter trykk på "rediger". Altså dukker det ikke opp noen "wireless client" mulighet her..

post-34471-0-58848700-1474799871_thumb.png

 

Derimot, om jeg ctrl-dobbelklikker på aktuell WiFi-enhet, får jeg opp dette:

post-34471-0-98095500-1474800315_thumb.png

Fremdeles, ingen Airpot Express-ruter i denne client-listen, kun øvrige enheter tilkoblet..

 

 

Andre forslag? =)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...