AnonymDiskusjon Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Jeg solgte nettopp en hund. Jeg la den ut for først en litt billig pris, fordi jeg første faktisk hadde tenkt at det var en ok pris. La oss kalle den x. Men jeg tenkkte nøye og ville heller ha y, for den, noe som gjorde hunden litt dyrere. Kort fortalt så løy jeg, kom på en historie/unnskyldning og sa at jeg heller ville kun selge den for prisen y. Jeg kan si at denne unnskyldningen gjorde at kjøper kanskje også fikk litt sympati. Uansett, senere kontaktet de meg da de så gjennom løgnen min og sa at hvis de ikke får tilbake mellomlegget fra den originale satt prisen som var på finn (x), og den senere avtalte prisen gjennom løgnen (y), så skulle de anmelde meg for bedrageri. Hvilke rettigheter står på spill? Kan du true meg med å anmelde, og kan de faktisk i det hele tatt anmelde i denne situasjonen for bedrageri? Burde jeg gi tilbake mellomlegget? Anonymous poster hash: dc882...5a4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. august 2016 Forfatter Del Skrevet 28. august 2016 Jeg vil jo legge til at jeg på ingen måte tvang dem til å betale y prisen. Jeg sa at jeg kun vil selge for y peisen, hvis ikke må vi avslutte handelen. Men jeg løy for å oppnå y prisen. Jeg kunne ha sagt direkte at jeg kun ville selge den for y, istedenfor å lyve og si at jeg måtte selge den for y. Men, når jeg løy ga den litt sympati. Anonymous poster hash: dc882...5a4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Umulig å vite når du ikke engang klarer å skrive hva som skjedde. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. august 2016 Forfatter Del Skrevet 28. august 2016 Hva mener eu med det? Har ikke skjedd noe utenom at de sa de skulle anmelde meg for bedrageri. Jeg spør derfor her hva jeg burde gjøre. Levere tilbake mellomlegget? Eller har de ikke noe spesielt krav på det, at de ikke kn anmelde meg for noe slikt? Anonymous poster hash: dc882...5a4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Problemet er at du har ikke sagt hva som faktisk skjedde så da er det umulig å vite om de kan dra bedrageri kortet eller ikke. Si det som det er. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. august 2016 Forfatter Del Skrevet 28. august 2016 Litt vanskelig for meg å si ting "som det er", da jeg faktisk forklarte "ting som det er" det i de tre første avsnittene i atarten av tråden.. Det eneste er at jeg ikke går i detaljer om pris og tidspunkt. Anonymous poster hash: dc882...5a4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Litt vanskelig for meg å si ting "som det er", da jeg faktisk forklarte "ting som det er" det i de tre første avsnittene i atarten av tråden.. Det eneste er at jeg ikke går i detaljer om pris og tidspunkt. Anonymous poster hash: dc882...5a4 Nei du har ikke fortalt historien som du begrunnet prisøkningen med, det er ganske vesentlig. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Jepp. Det går ikke an å si om det er bedrageri eller ikke uten å vite hva grunnlaget er. Har du sagt at det er en labrador når det egentlig er en chihuahua så er det bedrageri/ svindel. Har du sagt at du må ha pris-Y for å betale for sokker så er det bare en "hvit løgn". Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Tipper han dro en "min mor ble nylig dødssyk og jeg trenger virkelig mere penger for bikkja" løgn. Også sjekka de historien og fant at mora slettes ikke var dødssyk men hadde tagget han i sydenferie-bilder på facebook-profilen hans. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Jeg har vanskelig for å tro at de kan kreve tilbakebetalt differansen, det er jo du som selger som har all rett til å sette den prisen du vil ha og hvis noen kjøper til denne prisen så har de jo akseptert den. Det er jo ikke et bedrageri at du bestemmer deg for å øke prisen uansett hvilken grunn du har hatt for å øke den. Hvis det derimot hadde vært noen mangler eller feil som ikke var opplyst så kan kjøper kreve reduksjon i pris eller å heve kjøpet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. august 2016 Forfatter Del Skrevet 28. august 2016 Ingen mangler eller feil. Og løy ikke om rase. Jeg sa at jeg rett og slett ikke ville selge den lavere enn y, allikevel siden noe oppsto. Noe ala den moren min er dødssyk, men ikke så drastisk. Uansett, jeg tvang som sagt ingen til å betale y pris, jeg sa bare at handelen ikke går med mindre y pris blir betalt. De aksepterte jo å betale den prisen og sa det var ok, men det var vel også litt basert på sympati. Som sagt, ingen feil, mangler eller tvang. Litt mer som hvit løgn og betale for noen sokker. Kan si det er blanding av betale sokker og dødssyk mor. Og de alsepterte p betale nye oppgitt pris. Anonymous poster hash: dc882...5a4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. august 2016 Forfatter Del Skrevet 28. august 2016 Jeg foreslo også at de enten kan få heve kjøpet, få tilbake all penger så fremt jeg får tilbake hunden. Det nektet de. De ville kun ha igjen differansen ellers anmelder de for bedrageri. Kan jeg derfor nekte å betale tilbake differansen? Anonymous poster hash: dc882...5a4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Dette virker helt rart. hvorfor i alle dager nevner de bedrageri? og hvorfor kan du ikke bare si hva som skjedde? Å ønske høyere pris er ikke bedrageri. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 (endret) De er nok bare forbanna for å ha ferska deg i løgn. Prisen i seg selv er neppe det viktigste her. Lønner seg ikke å ljuge. Det blir litt som den gangen jeg hadde bestilt returbillett fra juleferien en dag senere enn jeg burde (mandag) fordi det kosta bare halve prisen ift søndag. Også løy jeg til sjefen og sa flyet var innstilt på søndag så jeg kom meg ikke hjem. Han sjekka avinor.no og så at flyet forlot stedet på oppsatt tid og sa at dette ser jo veldig rart ut da. Endret 28. august 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Jeg foreslo også at de enten kan få heve kjøpet, få tilbake all penger så fremt jeg får tilbake hunden. Det nektet de. De ville kun ha igjen differansen ellers anmelder de for bedrageri. Kan jeg derfor nekte å betale tilbake differansen? Hvis det ikke var noe mer enn en hvit løgn for hvorfor du ville ha mer penger så har du ikke bedratt dem, tenker jeg. Bedrageri er jo å selge noe og presentere det som noe helt annet, selge et annet produkt enn det i annonsen. Stå på ditt og si at du vil heve kjøpet ellers så kontakter du en advokat. Tviler på at de har rett til å få tilbake differansen hvis ditt "motbud" er å heve kjøpet. Jeg er ikke advokat. Skriver utifra "erfaring" her fra forumet og slik jeg tolker loven (som sikkert er en feiltolking ) 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. august 2016 Forfatter Del Skrevet 28. august 2016 Takk for bidrag! Anonymous poster hash: dc882...5a4 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 (endret) Dette virker helt rart. hvorfor i alle dager nevner de bedrageri? og hvorfor kan du ikke bare si hva som skjedde? Å ønske høyere pris er ikke bedrageri. Sannsynligvis fordi det er bedrageri å lyve for å oppnå en høyere pris. Straffeloven § 371: Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen Å betale høyere enn nødvendig er et tap, og han har her framkalt en villfarelse. Spørsmålet er om det er rettsstridig, og det kommer an på hva historien faktisk gikk ut på. Det går en grense mellom "selgersnakk" og bedrageri. Endret 28. august 2016 av Herr Brun Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 (endret) Historien gikk tydeligvis på "min mor har fått kreft og jeg trenger mere penger for å helberede henne" eller noe i den duren. Så oppdaga kjøper at det var bare tull, sikkert ved å ta en rask sjekk på facebook. Endret 28. august 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 (endret) La oss få en paragraf inn i tråden. (Edit: Ble ninja-et av Herr Brun.) § 371. Bedrageri Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen. http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§371 (Se også § 373 om "mindre bedrageri".) Teknisk sett har du muligens begått bedrageri. Men dette er nok i grenselandet rent teoretisk, og jeg tviler sterkt på om politiet vil bry seg med saken. Endret 28. august 2016 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Dette virker helt rart. hvorfor i alle dager nevner de bedrageri? og hvorfor kan du ikke bare si hva som skjedde? Å ønske høyere pris er ikke bedrageri. Sannsynligvis fordi det er bedrageri å lyve for å oppnå en høyere pris. Straffeloven § 371: Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen Å betale høyere enn nødvendig er et tap, og han har her framkalt en villfarelse. Spørsmålet er om det er rettsstridig, og det kommer an på hva historien faktisk gikk ut på. Det går en grense mellom "selgersnakk" og bedrageri. Men slik TS fremlegger det har han jo ikke løyet om produktet, kun ønsket seg en høyere pris av trivielle grunner. Jeg føler det er noe som skurrer og at TS ikke forteller hele sannheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå