Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Traktorergistrert atv... Noe info?


XxoscxX

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt til å kjøpe traktorergistrert atv.. Men den har en fartsbegrensning på 40km/h men jeg har tenkt til å ha en 200cc som jeg skal ta bort plomberingen på. Blir jeg stoppet av politiet kan de jo ikke teste den på rampe for det har dem ikke til atv... Og jeg har jo lov til å nekte de for å prøve den, så jeg kan vel egt ikke bli tatt for trimming? Bare evt fartsbot... Men blir de mistenkelige for trimming må jeg jo bare inn på visning på biltilsynet og da kan jeg jo bare sette på plomberingen først..

 

 

Er dette riktig?

Noe mer info/tanker rundt dette?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATV er et grusomt dårlig kjøretøy på veien. Den er ikke laget for å svinge.

Hvorfor ikke kjøpe et bedre kjøretøy? Lett motorsykkel eller tohjuls moped?

 

ATV har elendige kjøreegenskaper, og hvis du skal svinge i høy hastighet, så ber du om å velte.

dette er feil!

50c er kanskje sann men en atv med en bra motor har ingen slike ulemper

Lenke til kommentar

Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til dette? Hva skjer om du havner i en ulykke med et kjøretøy du bruker ulovlig?

det har jeg ikke tenkt så mye på men det er jo et problem ja.. eller det går jo an å sette på plombering igjen.. ingen har noen bevis

Endret av XxoscxX
Lenke til kommentar

 

Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til dette? Hva skjer om du havner i en ulykke med et kjøretøy du bruker ulovlig?

det har jeg ikke tenkt så mye på men det er jo et problem ja.. eller det går jo an å sette på plombering igjen.. ingen har noen bevis

 

 

Om du havner i en dødsulykke vil du nok ikke ha tilgang på kjøretøyet. 

 

Fra tryggtrafikk.no:

 

 

Ved ulykker med trimmet moped gjelder ikke forsikringen, noe som kan bli svært kostbart hvis en har forårsaket skader på andre personer, kjøretøy eller eiendom. Myndighetene kan også kreve tilleggsavgift fordi en trimmet moped automatisk egentlig tilhører gruppen lett motorsykkel. Noen former for trimming kan gjøre at mopeden går mye fortere enn den er konstruert for. Farten vil samtidig være langt høyere enn det føreren har kompetanse til å håndtere. Høy fart er den årsaken som oftest fører til alvorlige ulykker, med omkomne eller hardt skadde.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

På asfalt er ATV farligere enn en lettmotorsykkel. Jeg har sett flere nestenvelt med ATV i lav fart.

Folk som ikke har greie på det tenker sikkert at siden en ATV ikke velter når den står stille, er den tryggere enn en motorsykkel. Men sannheten er at tohjulinger har overlegne, og langt tryggere, kjøreegenskaper på vei enn noen ATV. Det er ironisk at ATV appellerer mye til folk som ikke tør å kjøre ordentlig sykkel.

Både motorsykler og ATV-er har høyt tyngdepunkt, men der en motorsykkel kan kompensere for dette med nedlegg, vil Newtons lover trekke hardere og hardere i firhjulingen til den bikker over. Bedre kvalitet på hjuloppheng kan selvfølgelig hjelpe, men dessverre er mange ATV-er billigste sort, med ubrukelige dempere. Det hjelper heller ikke at svært mange av dem mangler differensial.

 

Alt til sitt bruk. ATV er et motorredskap som hører hjemme i skog og mark. Smutthull i loven og kreativ markedsføring har dessverre gjort dem langt mer populære enn de fortjener å være blant vanlige trafikanter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

På asfalt er ATV farligere enn en lettmotorsykkel. Jeg har sett flere nestenvelt med ATV i lav fart.

Folk som ikke har greie på det tenker sikkert at siden en ATV ikke velter når den står stille, er den tryggere enn en motorsykkel. Men sannheten er at tohjulinger har overlegne, og langt tryggere, kjøreegenskaper på vei enn noen ATV. Det er ironisk at ATV appellerer mye til folk som ikke tør å kjøre ordentlig sykkel.

Både motorsykler og ATV-er har høyt tyngdepunkt, men der en motorsykkel kan kompensere for dette med nedlegg, vil Newtons lover trekke hardere og hardere i firhjulingen til den bikker over. Bedre kvalitet på hjuloppheng kan selvfølgelig hjelpe, men dessverre er mange ATV-er billigste sort, med ubrukelige dempere. Det hjelper heller ikke at svært mange av dem mangler differensial.

 

Alt til sitt bruk. ATV er et motorredskap som hører hjemme i skog og mark. Smutthull i loven og kreativ markedsføring har dessverre gjort dem langt mer populære enn de fortjener å være blant vanlige trafikanter.

Hallo

Jeg er enig med deg ofc!! Jeg elsker sykkel men er dessverre slik at foreldrene mine ikke lar meg ta lett lappen.... Tenkte at de ville godta en atv i 60-70km/h bedre;)

Lenke til kommentar

Kan du ikke fortelle dem det vi skriver her? Hvis de godtar at du kjører ATV i 70 km/t gir det ingen mening å ikke godta lett MC.

 

Litt annet lesestoff:

http://www.reuters.com/article/us-atvs-motorcycles-idUSTRE6954RX20101006

Ikke bare er ATV dårligere å kjøre, de er også verre å velte med.

 

http://www.scripps.com/atvs-dangerous-deadly-on-public-roads
 

“There are just too many accidents,” cautions Bob Adler, a commissioner with CPSC, the federal agency tasked with ensuring ATVs are safe. “These things are simply not designed to be ridden on paved and public roads.”

...

“They're just not maneuverable on paved roads,” Adler said. “They're very prone to flip over.”

 

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å kjøre atv på asfalt.

Men traktor registrerte atver er jo ofte grove dekk på, som etter min erfaring egner seg dårlig over 50-60km/t.

Jeg hadde en access ax 700 å den eneste fartssperren på den var var en skru på gasshendelen, det var det også på min kompis sin arcticcat 700cc.

 

Kan være veldig skummelt på vinterføre.

Sklir på alle 4 hjul hvis man slipper gassen helt med 4x4 å motorbrems, å spinner på alle fire hjul nesten uansett fart

Men sålenge man har vett til å kjøre ordentlig/rolig er det et morsomt kjøretøy, men med full gass kan det fort gå riktig galt.

Det er veldig gøy å kjøre i terreng da.

 

Hva som skjer hvis man blir stoppet uten sperre vet jeg ikke , men det er nok ganske strengt siden det er stor forskjell på at den bare kan kjøre i 40km/t i motsetning til  120km/t.

Det er forøvrig veldig billig forsikring på traktorregistrert atv i forrhold til klasse b.

Endret av tormod1988
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...