Dr. Brodsky Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Jeg har for ikke lenge siden byttet til Windows etter flere år med Mac. I utgangspunktet ganske smertefritt, men jeg opplever hele tiden små irritasjonsmomenter som jeg ikke skjønner at folk finner seg i. Mulig det finnesninger for disse, eller at det bare er jeg som er uheldig, men irriterende er det uansett. Jeg er klar over at disse problemene ikke nødvendigvis er Windowsproblemer, men det er i hvert fall problemer en slipper med en Mac. Problem 1: Jeg vil scrolle slik en alltid har gjort, det vil si dra nedover for å scrolle nedover og oppover for å scrolle oppover. Dette skulle en tro en kunne løse ved et enkelt klikk i Windowsinstillinger. Så enkelt er det imidlertid ikke, en må finne instillingen i styreflatens driver. Det er greit nok, men når boksen en skal huke av har blitt oversatt til noe helt uforståelig, blir det veldig vanskelig. Ja, en må huke av for "Dobbeltap for å". Hva som skjer om en huker av for "Tilbake" har jeg ennå ikke skjønt. Problem 2: I mange programmer ("alt" annet enn Windwsmenyene og nettlesere) er scrollingen umulig å kontrollere. Den er rett og seltt alt for sensitiv. Instillingene for scrolling kan bedre dette, men det vil aldri bli bra og en vil da scrolle alt for seint i programmene hvor scrollingen i utgangspunktet fungerte. Løsningen er å endre verdien i regedit > HKEY_CURRENT_USER > SOFTWARE > Elantech > Smartpad > ScrollControll_Mode. Problem 3: I mange nettsider med videoer kan en ikke scrolle så lenge musepekeren er over en video. Problem 4: Nettsider med flere videoer hakker ekstremt når en scroller. For eksempel Facebook. Det virker som om maskinen vil spille av videoene i det samme millisekund de kommer inn i bildet. En kan derfor ikke bare scrolle raskt forbi uten å få et lite hakk i det videoen begynner å spille av. Problem 5: Skadelig programvare. Jeg hadde bare hatt PC'en min i 2 dager før jeg måtte gjennopprette hele systemet. Jeg skulle bare laste ned et kjent gratisprogram fra det som så ut som en trygg kilde. Det hele endte med at en haug med tull ble installert, og jo mer jeg slettet jo mer ble installert. For sikkerhets skyld var alt skrevet med kinesiske tegn, så det var ikke helt enkelt å vite om en klikket på avinstaller eller installer mer av dette dritet. Er dette virkelig brukeropplevelsen en PC tilbyr? Vær så snill å kom med seriøre svar. Jeg orker ikke noe Mac vs PC-krangel. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 (endret) Er dette virkelig brukeropplevelsen en PC tilbyr? Vær så snill å kom med seriøre svar. Jeg orker ikke noe Mac vs PC-krangel. "Brukerfeil" alt sammen. Mac er at det er tilpasset det veldig begrensede utvalget maskiner med så og si identisk maskinvare og I/O som gjør at brukeropplevelsen er lik over hele fjøla. Et stort problem i Windows 10 rundt dette, synes jeg, er at menyene for slike innstillinger knotete å navigere i, fler tastetrykk enn nødvendig. Nå er jeg vant til Win7, men alikevel... Så det er et irritasjonsmoment for mange og det er vanskelig for "noobs" å finne og stille inn til til sine preferanser. Angående videogreiene så virker det som at maskinen din er av den svakere sorten (?) Burde ikke lagge ved masse videoer + scrolling. Med FireFox så må jeg også ta vekk musa fra videoen for å skrolle, gjelder ikke alle videoer. Dette er ikke et problem med Windows. Så har vi vanesak, man må lære seg ting og noen ting er vanskeligere enn andre. Tok meg en god stund før jeg fikk opparbeidet meg kunnskapen jeg har i dag og dermed klarer å navigere og stille inn ting kjappt i Windows. Jeg har prøvd Mac og det var selvfølgelig litt "rotete" pga at jeg er vant til Windows. Crapwaren du fikk er også din skyld da du har lastet ned et program du trodde var trygt fra en utrygg side som utgir seg for å være det du tenkte å installere. Apple sperrer store mengder ting så man må passe på litt mer i Windows, men det er også det som gjør Windows bra i mange tilfeller, do what the heck you want. Hvorfor byttet du til Windows egentlig? Edit; Jeg har ikke noe imot Mac (Apple), bra maskiner de. Dette er ikke ment for å "håne" deg eller noe slik, må nok presisere det da jeg noen ganger kan skrive på en måte som virker hånlig. Endret 28. august 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 28. august 2016 Forfatter Del Skrevet 28. august 2016 Jeg er selvfølgelig klar over forskjellen mellom Mac og PC, og skjønner at det er mer som må på plass for at en PC skal fungere smertefritt, men det endrer jo ikke brukeropplevelsen. Maskinen min er ikke spesiellt svak. I hvert fall langt kraftigere enn min tidligere Mac. i5-6300HQ, 12 GB DDR4, 256 GB SSD, GTX960M burde da kunne scrolle gjennom en Facebookside uten å hakke. Jeg tror ikke dette er et hardwareproblem, jeg tror det er PC'en som stopper litt opp og starter videoene fordi den tror jeg vil se dem, og ikke bare scrolle raskt forbi. Bruker Firefox. Selvfølgelig var det min feil at jeg lastet ned noe drit, men på en annen side så har det aldri skjedd meg på Mac. Jeg byttet fordi jeg bruker et par programmer som ikke er tilgjengelig for Mac, samt at om jeg skulle hatt de samme spesifikasjonene på en Mac måtte jeg nok ha lagt i noen tusenlapper ekstra. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Mac er PC det også, du mener nok at det er mer som skal på plass i Windows. Den bruker CPU'en når man scroller gjennom en side så det er ikke GPU'en. Den burde være mer enn rask nok ja. Prøv med en annen nettleser, FF har vært litt treig for meg i det siste også. Jeg vurderer å bytte etter mange år som trofast bruker... At det aldri har skjedd med Mac er pga det jeg nevnte over. Apple låser tingene sine i stor grad, de begrenser ting man kan installere. Det er selvfølgelig for å ikke få slike problemer som du nevner og Mac er derfor godt egnet for folk som ikke surrer med masse rart. Dette er et "problem" med Windows, men også det som gjør det bra. Det er veldig kjedelig at de ikke har bedre og enklere oppsett av noen av innstillingene. De tingene er faktisk mer oversiktlig og raskere i Linux som regnes som "vanskeligst". Måtte surre en del med laptopen når jeg oppgraderte den til Win10. Men men, slik går no dagan Du får tenke på det slik at neste gang så går ting mer smertefritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå