AnonymDiskusjon Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Hei, trenger hjelp av noen som kan systemet bedre enn hva jeg klarer å finne ut av nå. situasjonen er følgende: Jeg blir fra 01/09/16 permittert fra jobben, men er også sykemeldt. var sykemeldt uka før jeg fikk permisjonsvarsel, for så å klare 4 dager på jobb, før jeg gikk ut i sykemelding igjen. Er inntil videre sykemeldt frem til 18/09/16 og frykter den må utvides enda lenger. mine spørsmål er da: 1 - vil jeg regnes som sykemeldt før permisjonsvarsel? Om jeg kan regnes som sykemeldt før jeg ble permittert vil jeg få full lønn, ikke 62% av fjorårets lønn (noe som vil gi en meget lav utbetaling, da jeg var lærling). 2 - om jeg ikke regnes som sykemeldt før permisjon, finnes det noen mulighet for å kunne søke om mer støtte? type bo og transportstøtte? håper på kjappe og kloke svar, da det brenner litt på dass for meg nå, livet er på god vei ned i rennestein... Anonymous poster hash: fdc93...72e Anonymous poster hash: fdc93...72e Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Denne skulle nok vært i juss-forumet. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Moderatormelding Flyttet til juss forumet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Spørsmålet er ikke om du var syk før eller etter permitteringsvarsel, det er ikke det NAV tar stilling til. NAV skal vurdere om det er sykdom eller permittering som er årsak til fraværet ditt. Det er en større og mer helhetlig vurdering enn hvilket tidspunkt du ble sykemeldt på. 1 Lenke til kommentar
settings Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Dersom en arbeidstaker blir sykmeldt før permittering trer i kraft, vil vedkommende få ordinære sykepengerettigheter og full lønn opp til 6 ganger grunnbeløpet. Det samme gjelder der hvor permittering er varslet, men ikke iverksatt før vedkommende blir sykmeldt. Mao., det er mulig å ”spekulere” i å sykmelde seg når en får varsel om permittering, og da oppnå fulle sykepengerettigheter i stedet for å gå over på regelverket for ledighetstrygd. https://www.nho.no/veiledere/Permittering-og-oppsigelser/Artikler/Artikler/Sporsmal-og-svar-permittering/ 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 (endret) Forutsatt, naturligvis, at arbeidstakeren faktisk er syk. Det er et spørsmål NAV vurderer ganske grundig. Endret 29. august 2016 av krikkert Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 det er mulig å ”spekulere” i å sykmelde seg Jeg skulle gjerne visst hvordan man sykemelder seg (utover tre dager, altså)? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 det er mulig å ”spekulere” i å sykmelde seg Jeg skulle gjerne visst hvordan man sykemelder seg (utover tre dager, altså)? I min ikke-kverulerende ikke-flisespikkende verden går man til fastlegen sin, og får han/hun til å skrive ut en sykemelding... Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Forutsatt, naturligvis, at arbeidstakeren faktisk er syk. Det er et spørsmål NAV vurderer ganske grundig. Er det slik at NAV kan overprøve en sykemelding? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Selvsagt. Det er NAV som treffer vedtak om sykepenger, og de har i den sammenheng rett til å prøve alle vilkår, herunder om man er arbeidsfør som følge av sykdom. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Sannsynligheten er stor for at i de fleste tilfeller vil den sykemeldte være friskmeldt innen NAV har behandlet refusjonskravet fra arbeidsgiver. Finnes det tilfeller hvor NAV har nektet refusjon fordi de har overprøvd en sykemelding der arbeidstaker er tilbake i arbeid, eller er det de tilfellene hvor det er snakk om langvarig eller permanent arbeidsuførhet som følge av sykdom? Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Selvsagt. Det er NAV som treffer vedtak om sykepenger, og de har i den sammenheng rett til å prøve alle vilkår, herunder om man er arbeidsfør som følge av sykdom. Morsomt. Ja. Ja til første eller andre ledd av spørsmålet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Jeg har hatt klienter som har fått underkjent sykemeldinger av bl.a. tre dagers varighet, to ukers varighet, og seks måneders varighet. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Med hatt som både tillitsvalgt og med arbeidsgiveransvar (det kan bli litt møter i døra om jeg ikke passer på) synes jeg dette er interessant. En tredagers og en toukers sykemelding er innenfor arbeidsgiverperioden, og som sådan ikke vil fanges opp av NAV om det dreier seg om enkeltstående sykemeldinger. Kan du utdype? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Arbeidsgiver vil ofte nekte å betale hvis sykmelding kommer i beleilig tilknytning til et permitteringsvarsel. Da må arbeidstaker ta saken til NAV hvis han er uenig, uavhengig av lengde. Arbeidsgiverperioden for sykepenger stanses dessuten når arbeidsgivers lønnsplikt etter permitteringslønnsloven er over. NAV får kopi av alle sykemeldinger, de utstedes i fire kopier. Del A til NAV, del B til pasienten, del C til arbeidsgiver og del D er utbetalingsgrunnlag for sykepenger (til arbeidsgiver eller NAV). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå