Gå til innhold

Hjemløse hunder i Norge


Anbefalte innlegg

Aftenposten har en artikkel om nordmenn som tar med seg gatehunder hjem fra ferie: http://www.aftenposten.no/norge/Nordmenn-tar-med-tusenvis-av-gatehunder-hjem-fra-ferie-602456b.html

 

Noe sier meg at det er mer enn nok hunder i Norge som trenger et nytt hjem. Men hvor mange er det? Jeg har prøvd Google, men det er vanskelilg å få gode tall på dette.

 

Derfor: Hvor mange hunder sitter på hjelpesentrene og venter på omplassering? Hvor mange, hvis noen, går omkring og må greie seg selv? Jeg tror ikke dette er så enkelt å tallfeste, men takk for forsøk på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hundene på omplasseringssentrene i Norge ser de ikke ute på gata, man slipper å se et bedende blikk for å få litt mat mens man sitter på en koselig fortausrestaurant i ferien sin..

 

Sleng på litt grenseløs naivitet og manglende forståelse for problemene det kan medføre å ta de med til Norge i tillegg, så nærmer vi oss..

 

Import av gatehunder burde rett og slett vært forbudt.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange omplasseringsgårder i Norge, så du kan jo se litt hvor mange de har inne, og få en følelse for hvor mange det er som trenger omplassering. Det er nok ihvertfall et 3-sifret antall hunder som venter på omplassering.

 

Personlig så har jeg ikke noe imot import av gatehunder så de følger mattilsynet sine krav om import av hunder, og eier er forsvarlig nok til å kunne ta konsekvensene ved halvville hunder (noe de neppe gjør).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig så har jeg ikke noe imot import av gatehunder så de følger mattilsynet sine krav om import av hunder, og eier er forsvarlig nok til å kunne ta konsekvensene ved halvville hunder (noe de neppe gjør).

Det gjør ikke noe at de drar inn nye heftige sykdommer som kan ramme både tamdyr, ville dyr og mennesker altså?

 

Dagens regelverk på feltet er ganske liberalt og vi kommer til å oppleve en rekke nye kjipe sykdommer i Norge på grunn av dette fremover.

Lenke til kommentar

Hunder i norge sliter faktisk ikke med sosial status så mye som katter gjør, jeg har aldri sett en 'hjemløs' hund i gatene i oslo (og jeg har sett gatehunder i andre deler av europa, er flust av dem i andre land).

Du kan argumentere for at FOD og sånt har noen hunder inne til omplassering, men de er veldig kresne på hvem de lar ta med hunden hjem. For å sammenligne med kattesituasjonen så vil f.eks de på kattehuset ikke gi deg en pus hvis du IKKE skal ha utekatt, du er uaktuell bare fordi pus ikke kan gå ut som de ønsker, mens vi har katter som fryser ihjel ute fordi DE IKKE FRIGJØR PLASS PÅ KATTEHUSET (Jepp, bare TANKEN gjør meg sint!).

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

 

Personlig så har jeg ikke noe imot import av gatehunder så de følger mattilsynet sine krav om import av hunder, og eier er forsvarlig nok til å kunne ta konsekvensene ved halvville hunder (noe de neppe gjør).

Det gjør ikke noe at de drar inn nye heftige sykdommer som kan ramme både tamdyr, ville dyr og mennesker altså?

 

Dagens regelverk på feltet er ganske liberalt og vi kommer til å oppleve en rekke nye kjipe sykdommer i Norge på grunn av dette fremover.

 

 

Det er vel her Mattilsynet sine krav om testing og vaksinering kommer inn? 

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Personlig så har jeg ikke noe imot import av gatehunder så de følger mattilsynet sine krav om import av hunder, og eier er forsvarlig nok til å kunne ta konsekvensene ved halvville hunder (noe de neppe gjør).

Det gjør ikke noe at de drar inn nye heftige sykdommer som kan ramme både tamdyr, ville dyr og mennesker altså?

 

Dagens regelverk på feltet er ganske liberalt og vi kommer til å oppleve en rekke nye kjipe sykdommer i Norge på grunn av dette fremover.

 

 

Hva konkret er det du føler mangler i dagens regelverk for import av dyr? Hvilke "kjipe sykdommer" er det dagens regelverk ikke beskytter mot?

Lenke til kommentar

 

Det gjør ikke noe at de drar inn nye heftige sykdommer som kan ramme både tamdyr, ville dyr og mennesker altså?

 

Dagens regelverk på feltet er ganske liberalt og vi kommer til å oppleve en rekke nye kjipe sykdommer i Norge på grunn av dette fremover.

 

Det er vel her Mattilsynet sine krav om testing og vaksinering kommer inn?

 

Problemet er at vi tildels forholder oss til et felleseuropeisk regelverk, dette beskytter mot en del sykdommer mens andre kommer frem til oss uten at vi får gjort noe med det..

Det er ikke alt det er lett å oppdage under en så enkel kontroll som hunder skal gjennom (for de som faktisk skal gjennom en kontroll..) 

 

Hva konkret er det du føler mangler i dagens regelverk for import av dyr? Hvilke "kjipe sykdommer" er det dagens regelverk ikke beskytter mot?

Hjerteorm, fransk hjerteorm, tungeorm mm er ting vi ikke klarer å beskytte oss mot på et effektivt vis med dagens regelverk.

Lenke til kommentar

Kan du utdype? Jeg regner med at de har god kompetanse og gjør det for at dyrene skal få et så godt liv som mulig.

De forbeholder seg retten til å komme på hjemmebesøk, og krever å få vite adresseforandringer. De krever også retten til å ta tilbake dyret om forholdene ikke er tilfredsstillende, uten at det utdypes på noen måte.

Alt i alt, jeg vil mye heller finne et dyr som omplasseres på finn enn hos dyrebeskyttelsen. Så vet jeg i det minste at eierskapet til kjæledyret ikke avhenger av godkjennelsen til en eller annen uspesifisert og ukjent fremmed som kanskje, kanskje ikke har begge beina plantet på bakken...

Lenke til kommentar
Det er ikke alt det er lett å oppdage under en så enkel kontroll som hunder skal gjennom (for de som faktisk skal gjennom en kontroll..) 

 

Hva konkret er det du føler mangler i dagens regelverk for import av dyr? Hvilke "kjipe sykdommer" er det dagens regelverk ikke beskytter mot?

Hjerteorm, fransk hjerteorm, tungeorm mm er ting vi ikke klarer å beskytte oss mot på et effektivt vis med dagens regelverk.

 

Når søster kjøpte seg hund fra Sverige så var det rimelig heftige krav til testing og vaksiner. Etter hva jeg vet så må hunder fra andre land som ikke har fått godkjenning fra vetrinær være i karantene i ganske lang tid og gjennomgå grundig testing og vaksinering.

 

Du får skrive hva du mener med at vi ikke klarer å beskytte oss mot på et effektivt vis, via testing og vaksine, og linke til noen kilder/ bevis. Det er massevis av hunder som blir avlivet fordi de ikke er "friske nok" til å komme innafor grensene våre.

 

Hunder er sjelden nyttedyr i dagens samfunn så vi klarer oss helt fint uten, de som bruker hunder i jobb kan også bruke andre verktøy. Hvis alle hunder dør ut så vil ikke det skape mye trøbbel annet enn at vi har en mindre type kjæledyr.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hunder er sjelden nyttedyr i dagens samfunn så vi klarer oss helt fint uten, de som bruker hunder i jobb kan også bruke andre verktøy. Hvis alle hunder dør ut så vil ikke det skape mye trøbbel annet enn at vi har en mindre type kjæledyr.

 

 

Tenke gjennom ting litt først kanskje - og så skrive..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når søster kjøpte seg hund fra Sverige så var det rimelig heftige krav til testing og vaksiner. Etter hva jeg vet så må hunder fra andre land som ikke har fått godkjenning fra vetrinær være i karantene i ganske lang tid og gjennomgå grundig testing og vaksinering.

Det er helt tydelig at du ikke vet hva du prater om.

 

Kravene for å importere en hund fra Sverige er faktisk svært enkle.

-Hunden skal ha pass

-Hunden skal være ID-merket

-Hunden skal ha fått behandling mot revens dvergbendelorm i løpet av de siste 24-120 timer før innreise til Norge, dette skal være dokumentert av veterinær.

 

Jeg har selv vært gjennom dette, det er ingen grundig sjekk involvert her.

 

Ved import fra Romania (ganske vanlig land å ta inn gatehunder fra) er kravene i tillegg:

-Vaksinering mot rabies minst 21 dager før ankomst til Norge.

 

Du får skrive hva du mener med at vi ikke klarer å beskytte oss mot på et effektivt vis, via testing og vaksine, og linke til noen kilder/ bevis. Det er massevis av hunder som blir avlivet fordi de ikke er "friske nok" til å komme innafor grensene våre.

Hvor mange hunder blir avlivet fordi de blir tatt med ulovlig til Norge?

Det er ikke ukjent at Mattilsynet advarer mot å ta med seg gatehunder hjem til Norge.

https://www.nrk.no/dokumentar/advarer-mot-dodelig-hundesmitte-1.8116889

 

 

Hunder er sjelden nyttedyr i dagens samfunn så vi klarer oss helt fint uten, de som bruker hunder i jobb kan også bruke andre verktøy. Hvis alle hunder dør ut så vil ikke det skape mye trøbbel annet enn at vi har en mindre type kjæledyr.

Har du vurdert å tenke før du skriver?

Hunden brukes til svært mange oppgaver det ikke finnes andre effektive løsninger på i dag.

Det gjelder narkotikakontroll, søk etter mennesker og dyr, servicetjenester, førerhund mm.

Hunder kan også lukte seg frem til flere ulike typer kreft med svært god treffsikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...