Gå til innhold

Hjelp til valg av ny data

Anbefalte innlegg

Siden min kjære sønn greide å velte et glass med vann på hoveddataen min, er jeg nå på søken etter en ny pc, og håper på at dere datakyndige kan hjelpe meg med prosessen å finne noe som passer til mitt bruk.

Merk at jeg bor på en rimelig øde plass der signalet er ganske dårlig, så alt som kan forsterke det er alfa omega. Jeg har heller ikke tv, og bruker dataen til NETFLIX o.l

Kriterier:

Må kunne kobles til en prosjektor (HDMI?VGA?)

Minst 3 USB

Minst 15¨

Pålitelig tilkobling til nettet (hvis det finnes)

CD-ROM (vi ser mye DVD)

Jeg må bruke pc'en til møter som går via nettet, ofte fra USA. Hadde vært deilig å slippe skurring.

Grei til å se filmer med mtp lyd og bilde

Noe lagringsplass, da jeg ofte bruker pc til større skoleprosjekter, lagrer bilder fra telefon osv.

Jeg har prøvd å lete selv og kommet frem til disse her, men vet ikke om de er bra nok og håper dere kan gi litt tilbakemelding, og gjerne peke meg i riktig retning hvis jeg er helt på jordet.

http://www.prisjakt.no/product.php?j=3442507,3641762

Takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CD-ROM (vi ser mye DVD)

Funker dårlig å bruke DVD'er i en CD-ROM ;)

Kan du skrive opp hva PC'en du hadde før het, modellnummer er fint. De PC'ene du har linket til er ok'ish, men skjermene er bare 1366x768 (ikke full HD), ikke veldig bra. Resten passer nok ditt bruk.

Lenke til kommentar

Merke er jeg ikke så nøye med, da jeg har opplevd både positive og negative sier med alt jeg har kommet over.

Den tidligere PC'en min var en Acer Aspire M3 series, modell MA50. Forutenom en powerknapp som var plassert rett foran "mousepaden" som førte til ca 1 mnd's tilvenning for ikke å skru den av hele tiden, var jeg fryktelig fornøyd med den. Kjøpte den på elkjøp i 2012, for ca 6000 kroner.

Lenke til kommentar

CD-ROM (vi ser mye DVD)

Funker dårlig å bruke DVD'er i en CD-ROM ;)

Kan du skrive opp hva PC'en du hadde før het, modellnummer er fint. De PC'ene du har linket til er ok'ish, men skjermene er bare 1366x768 (ikke full HD), ikke veldig bra. Resten passer nok ditt bruk.

Haha, ja der kan du se hvor mye jeg vet. CD i dvd - rom da? Har et par cd'er med bilder tatt hos fotograf. Disse virker ikke på ungenes sin HP (billig-pc), så det hadde vært kjekt om de virket på den nye pc'en =) 

Skrev opp modellnummer rett over her =) 

Lenke til kommentar

Skaff deg Probook hvis du skal ha HP.

For forbrukermarkedet er neppe Toshiba\HP eller dell særlig å satse på hvis du er opptatt av kvalitet.

Det finnes billigere dvd lesere på ebay:

USB 3.0 LightScribe DVD-ROM CD-RW DVD-RW Burner External Drive for PC Laptop

Husk vil anbefale minst 8 GB ram og 250 GB SSD.

Intel wireless AC og gigabit lan da det koster minimal i dag.

Har ikke tenkt over slike DVD - lesere, det skal jeg sjekke ut nærmere, takk for tipset. 

Noterer ned tips om minne og wireless AC osv =)

Lenke til kommentar

Merke er jeg ikke så nøye med, da jeg har opplevd både positive og negative sier med alt jeg har kommet over.

Den tidligere PC'en min var en Acer Aspire M3 series, modell MA50. Forutenom en powerknapp som var plassert rett foran "mousepaden" som førte til ca 1 mnd's tilvenning for ikke å skru den av hele tiden, var jeg fryktelig fornøyd med den. Kjøpte den på elkjøp i 2012, for ca 6000 kroner.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "bor på en rimelig øde plass der signalet er ganske dårlig". Har du ICE som leverandør av Internett. Eller annen Internett leverandør som leverer trådløst til dere?

Når det gjelder tilkopling til projektor. Er det til møteroms projektorer rundt omkring, eller til egen privat projektor?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "bor på en rimelig øde plass der signalet er ganske dårlig". Har du ICE som leverandør av Internett. Eller annen Internett leverandør som leverer trådløst til dere?

Når det gjelder tilkopling til projektor. Er det til møteroms projektorer rundt omkring, eller til egen privat projektor?

Telenor er vår leverandør. Jeg bor på en øy, og bor øde ute på den øyen. Med andre ord er det svakt signal her jeg bor.

Ønsker å koble til både møteroms og privat prosjektor. Kjøper ny leilighet nå, og skal investere i en bedre prosjektor til å se filmer på. 

Lenke til kommentar

Telenor er vår leverandør. Jeg bor på en øy, og bor øde ute på den øyen. Med andre ord er det svakt signal her jeg bor.

Ønsker å koble til både møteroms og privat prosjektor. Kjøper ny leilighet nå, og skal investere i en bedre prosjektor til å se filmer på. 

Men om jeg forstår det riktig, så blir Internett levert trådløst til dere fra Telenor? Ikke gjennom fast telefon kontakten? Spørsmålet mitt henger sammen med om du skal ha en laptop med innebygget 4G mottaker, siden du snakker om dårlig dekning. Eller om du har en 4G router fra Telenor som tar imot Internett trådløst. Og så sender det videre i huset ditt via WiFi.

Om det er dårlig dekning for et 4G modem/router. Så kan det hjelpes på med sterkere antenne til routeren, eller plassering av routeren høyere opp i huset. Kanskje på loftet, eller til og med med ekstern antenne som kan plasseres utenfor huset. Og så ønsker man god kontakt fra laptop mot routerens WiFi signal. Wifi signalet kan forsterkes i en ende eller etasje av huset i form av en repeater som gir bedre WiFi dekning i resten av huset.

Ingenting av dette har altså noenting som helst med valg av laptop å gjøre. Med mindre du altså ønsker en laptop med innebygd 4G modem..

Når det gjelder projektor. Så mener jeg at jeg fremdeles ser møteroms projektorer med kun VGA inngang. Det er utrolig nok nesten en industri standard fremdeles. Men man kan få adaptere fra både USB og HDMI til VGA. Så det er ikke sikkert at VGA utgang trenger å være et kriterie for valg av PC. Kanskje nesten heller se på det som en bonus om du finner en laptop som ellers passer bra.

Hva er øvre grense for budsjettet? PC'ene du viste er nesten identiske, så den billigste er et greit kjøp om du bare kjøper med en ekstra minnebrikke. Men oppløsningen på skjermen er som nevnt litt kjip i bruk..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Vi får levert det trådlest via WIFI ja. 4g tror jeg ikke blir aktuelt av økonomiske grunner. Og apropo aner jeg ikke hva jeg skal ligge på. Jeg syntes 7000 er litt mye for en pc, spesielt når man ikke kan stole på dem. Samtidig er jeg redd for å betale mindre og bare få crap tilbake. Liker også å handle fra Lefdal og Elkjøp pga god kundeservice, men dette er ikke et krav. 

Jeg hadde ikke tenkt på å kjøpe ekstradeler til pc'en, men syns dette er en god idè, og er åpen for å utvide horisonten litt sånn sett. Og repeater kan jeg også se på. Wifi står nå på loftet i huset jeg bor i, jeg bor i kjelleren, hvor ville du plassert en repeater da?

Lenke til kommentar

Når det gjelder eksterne DVD drev, så tenker jeg det er mer for ultraportable laptopper. Og da som regel for å kunne installere noe fra DVD, og ikke så mye for å se på film. Det er ikke så veldig praktisk å ha laptoppen i fanget med en løs DVD spiller hengendes etter i en ledning for eksempel.

Og laptopper i 15" og oppover er fremdeles ikke vanskelig å finne med optiske drev. Men DVD drev blir mer og mer sjelden ettersom veldig mange nesten aldri bruker dem.

Men jeg kan begynne med repeater. Til 199Kr er dette et veldig godt tilbud som du finner på både Lefdal og Elkjøp. Med routeren på loftet, og dere i kjelleren så vil det være lurt å plassere repeateren i første etasje. Det går jo an å bare prøve seg frem. Men man kan også laste ned denne til en android telefon (finnes sikkertliknende til IOS også) og finne ut hvor det er best signal, og plassere repeateren der. Forhåpentligvis er det også en grei posisjon for viderebringing av signalet til dere i kjelleren. Om dere har en gammel Telenor router, så kan det være en tanke å oppgradere den. Telenor skal ha en tusenlapp for siste modell. Men det er nok av folk som skal kvitte seg med sin når de flytter, eller bytter leverandør. Så finn.no er full av dem til og med ned i 200Kr. Det er P8702N som er siste modell.

Jeg er fremdeles litt usikker på behovet ditt når det kommer til selve laptop. Du sier den skal brukes til videokonferanser fra USA. Så da fikk jeg det for meg at du er i USA og utfører videokonferanse. Men de fleste som reiser mye med fly, vil som regel ha mindre og lettere laptopper enn 15" på reise. Så jeg tenker jeg kanskje missforstod deg litt der. Så jeg tar med et par laptopper med 17" skjerm også. Jeg fant ingen i prisklassen som tilfredsstiller kravene dine hos Lefdal eller Elkjøp dessverre.

Her er en laptop som er en liten luring. Både Siba, og Netonnet selger den. Men Siba spesifiserer at den ikke har DVD spiller. Netonnet derimot sier at den har. Så bestiller du fra Netonnet, så skal du få en modell med DVD spiller. Jeg ville ringt Netonnet og forsikret meg om at den har DVD spiller før jeg hadde bestilt den. Den er i så fall et ganske godt alternativ med en god CPU, SSD for rask oppstart av operativsystem og programmer, og en 500GB HDD til filer.

Alternativt har du denne 17" laptoppen som er ganske likt spesifisert. Forskjellen utover størrelse er at 17"'eren har litt svakere CPU, men en 1000GB stor HDD. Ellers har den garantert DVD spiller.

Ellers har jeg funnet denne som er nesten lik, men som har litt bedre CPU. Jeg tror du klarer deg fint til din bruk med den billigste. Men en kraftigere CPU vil jo kunne gjøre at maskinene holder seg lenger uten å bli treg etter som nyere programmer krever mer og mer. Det kan sånn sett være en god investering å legge i den ekstra tusenlappen. Så venter du kanskje 5 år med å kjøpe ny laptopp, i stedet for 3 år..

Ellers tenkte jeg tipse om noe som ikke alle er klar over. Og det er at det som regel er veldig enkelt å bytte det optiske drevet på laptopper. Som regel skrur man ut en skrue på undersiden, og bare trekker DVD drevet rett ut. Da kan du bytte den i et BluRay drev i stedet. Og de koster altså slett ikke mye. Her er en du kan få levert for under 600Kr. Så om du har en del BluRay filmer, så er jo ikke det dumt.

Som sagt er jeg litt usikker på nøyaktig behov du har. Jeg tenker det ofte er fordi folk ikke er klar over alle mulighetene man har. Så fortell gjerne om hvordan du bruker maskinen, så ser du folk tenker ofte litt utenfor boksen når de gir deg råd om produkter som kan passe for deg.

Håper uansett du får litt nytte av forslagene mine. :)

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen ta

Når det gjelder eksterne DVD drev, så tenker jeg det er mer for ultraportable laptopper. Og da som regel for å kunne installere noe fra DVD, og ikke så mye for å se på film. Det er ikke så veldig praktisk å ha laptoppen i fanget med en løs DVD spiller hengendes etter i en ledning for eksempel.

Og laptopper i 15" og oppover er fremdeles ikke vanskelig å finne med optiske drev. Men DVD drev blir mer og mer sjelden ettersom veldig mange nesten aldri bruker dem.

Men jeg kan begynne med repeater. Til 199Kr er dette et veldig godt tilbud som du finner på både Lefdal og Elkjøp. Med routeren på loftet, og dere i kjelleren så vil det være lurt å plassere repeateren i første etasje. Det går jo an å bare prøve seg frem. Men man kan også laste ned denne til en android telefon (finnes sikkertliknende til IOS også) og finne ut hvor det er best signal, og plassere repeateren der. Forhåpentligvis er det også en grei posisjon for viderebringing av signalet til dere i kjelleren. Om dere har en gammel Telenor router, så kan det være en tanke å oppgradere den. Telenor skal ha en tusenlapp for siste modell. Men det er nok av folk som skal kvitte seg med sin når de flytter, eller bytter leverandør. Så finn.no er full av dem til og med ned i 200Kr. Det er P8702N som er siste modell.

Jeg er fremdeles litt usikker på behovet ditt når det kommer til selve laptop. Du sier den skal brukes til videokonferanser fra USA. Så da fikk jeg det for meg at du er i USA og utfører videokonferanse. Men de fleste som reiser mye med fly, vil som regel ha mindre og lettere laptopper enn 15" på reise. Så jeg tenker jeg kanskje missforstod deg litt der. Så jeg tar med et par laptopper med 17" skjerm også. Jeg fant ingen i prisklassen som tilfredsstiller kravene dine hos Lefdal eller Elkjøp dessverre.

Her er en laptop som er en liten luring. Både Siba, og Netonnet selger den. Men Siba spesifiserer at den ikke har DVD spiller. Netonnet derimot sier at den har. Så bestiller du fra Netonnet, så skal du få en modell med DVD spiller. Jeg ville ringt Netonnet og forsikret meg om at den har DVD spiller før jeg hadde bestilt den. Den er i så fall et ganske godt alternativ med en god CPU, SSD for rask oppstart av operativsystem og programmer, og en 500GB HDD til filer.

Alternativt har du denne 17" laptoppen som er ganske likt spesifisert. Forskjellen utover størrelse er at 17"'eren har litt svakere CPU, men en 1000GB stor HDD. Ellers har den garantert DVD spiller.

Ellers har jeg funnet denne som er nesten lik, men som har litt bedre CPU. Jeg tror du klarer deg fint til din bruk med den billigste. Men en kraftigere CPU vil jo kunne gjøre at maskinene holder seg lenger uten å bli treg etter som nyere programmer krever mer og mer. Det kan sånn sett være en god investering å legge i den ekstra tusenlappen. Så venter du kanskje 5 år med å kjøpe ny laptopp, i stedet for 3 år..

Ellers tenkte jeg tipse om noe som ikke alle er klar over. Og det er at det som regel er veldig enkelt å bytte det optiske drevet på laptopper. Som regel skrur man ut en skrue på undersiden, og bare trekker DVD drevet rett ut. Da kan du bytte den i et BluRay drev i stedet. Og de koster altså slett ikke mye. Her er en du kan få levert for under 600Kr. Så om du har en del BluRay filmer, så er jo ikke det dumt.

Som sagt er jeg litt usikker på nøyaktig behov du har. Jeg tenker det ofte er fordi folk ikke er klar over alle mulighetene man har. Så fortell gjerne om hvordan du bruker maskinen, så ser du folk tenker ofte litt utenfor boksen når de gir deg råd om produkter som kan passe for deg.

Håper uansett du får litt nytte av forslagene mine. :)

Tusen takk for svært gode råd, og for at du har tatt deg tid til å svare!.

Med videokonferanse er det slik at jeg tar et ett-års kurs, der kursholder befinner seg i USA, og holder kurs to ganger i måneden. Jeg har merket at jo nyere apparatene mine er, jo enklere er det å få inn et bra signal. Så med andre ord skal den ikke brukes på reise =)

Tusen takk igjen, dette ga meg en skikkelig god dytt i rett retning! =D

Lenke til kommentar

Bare hyggelig å kunne hjelpe. :)

Nå ser jeg Netonnet faktisk har satt det første forslaget mitt ned med 1000Kr i dag. Det gjør den til et veldig godt alternativ, spesielt prisen tatt i betraktning. Det står fremdeles at den skal ha DVD internt. Så om du bare bestiller den, og de sender deg en modell uten DVD. Så kan du kreve at de omleverer en med samme spesifikasjon men med DVD drev. Eller for eksempel at du får et prisavslag, eller en ekstern avspiller vederlagsfritt. Om du ikke er missfornøyd med eksternt optisk drev uansett. Så kan du jo kikke på modeller som dette, som også støtter BluRay.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...