Gå til innhold

Biosen på Abit Nf7...

alkazelters

Anbefalte innlegg

Har Abit NF7-S v2.0 med nyeste bios. Prosessoren er en Barton 2500. Noen ganger er plutselig prosessorhastigheten min gått ned til 1100 mhz. Den går vanligvis på 200*11. Men i går var den plutselig på 1100 i bootvinduet. sjekket i bios og der var innstillingene korrekte, altså 200*11. Likevel gikk den på 1100. Jeg måtte resette biosen for å få innstillingene tilbake på normalt. Noen som har vært borti dette eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skjer hver gang jeg slår av strømbryteren bak på kabinettet (eller tar ut HK-batteriet, daah).

Vet ikke hvorfor, har vel noe med at den ikke husker instillingene eller no (selv om den burde det, så lenge du ikke har resatt noe..) :dontgetit:

Skjer det bare ved en vanlig reboot/oppstart, eller når du har kobla fra strømmen og kutta strømmen til HK?

Uansett, du er ikke den eneste som opplever det. Det er jo veldig for gjort å gå inn i BIOS, trykke F10 (uten å endre no) og starte opp att da..

Da er alt iorden igjen for meg iallefall. Regner med at det er meningen at det skal være sånn, sikkert noen her som har en god forklaring på dette.

Lenke til kommentar

Jeg bygde en gang en maskin for en bedrift.

Husker ikke hvilket hovedkort det var på den, men anyhow.

CPU'en var en AMD 1400 Ghz sak.

Hver gang man slo av maskinen eller rebootet under booting, så satte den seg tilbake til 1100 Mhz. (Eksempelhvis at vedkommende som skulle slå av maskinen glemte seg av og velgte restart. Og under boot, bare slo av. Da ville maskinen stå på 1100 Mhz ved neste boot.)

Dette er iflg manualen (Jada, man kan lese den) en sikkerhetsanordning, slik at hvis man ikke får bootet normalt, så setter den ned hastigheten på systemet, slik at man får bootet.

Kan dette være det samme?

Lenke til kommentar

sikkert riktig det da.. min bror hadde det samme problemet.. han har XP1500 og den stod på 900Mhz.. så jeg forandret den igjen og save the configuration så fungerte det fin selv om det ble strømbrudd...

Tror dette er ett fenomen vi må godta.. men har dere sjekket i CPUID eller? der stod det riktig på min brors. så tror det er BIOS sin feil..!!

Lenke til kommentar

Ja, det er lett å forandre på, problemet er at instillingene i Bios er korrekte. uansett hva slags instillinger jeg velger blir resultatet 1100mhz. Jeg må resette default settings for deretter gå ut av bios og boote, gå inn i bios igjen og sette riktige settings... .Litt slitsomt..

Interessant. Alle gangene det har skjedd har det faktisk vært etter at jeg har kuttet strømmen. Instillingene i bios er jo fortsatt korrekte da, men likevel ikke. Kan vel konlkudere med at Abit NF7 er et litt sært men knakande godt hovedkort...

Endret av alkazelters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...