Redaksjonen. Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Ikke hipp som happ hvilket dekk du velger til elbilen.Så mye betyr dekket for kjørelengden Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Men det aller viktigste, er at en har skikkelig veigrep. Jeg ofrer ikke sikkerhet for rekkevidde. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Trodde ikke rekkevidde var noe problem lengre på moderne elbiler? 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Men det aller viktigste, er at en har skikkelig veigrep. Jeg ofrer ikke sikkerhet for rekkevidde. Bortsett fra på vinteren og ved vannplaning, når har man problemer med veigrepet på elbiler? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 (endret) Rullemotstand er ærlig talt det man burde legge sist i vurderingen av nye dekk. Til syvende og sist så gjelder det å kjøpe dekk av god kvalitet, slik at kompromisset mellom økonomi og ytelse blir minimalt. Men det aller viktigste, er at en har skikkelig veigrep. Jeg ofrer ikke sikkerhet for rekkevidde. Bortsett fra på vinteren og ved vannplaning, når har man problemer med veigrepet på elbiler? Grus i sving, oljesøl, "speed wobble", vannplaning, snø, is, underkjølt regn, panikkmanøver, osv. osv. Jeg aner ikke hvordan du har fått det for deg at elbiler er unntatt nødssituasjoner. Dekkene skal ikke bare stoppe bilen, men skal også kunne hjelpe deg å korrigere bilen i en nødssituasjon. Endret 27. august 2016 av Gavekort 3 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Trodde ikke rekkevidde var noe problem lengre på moderne elbiler? Det er det åpenbart at det er, det er jo fortsatt bare ett merke som leverer biler som kan kjøres på langtur, og har man en av konkurrentene må man hele tiden tenke på rekkevidde om man skal på tur. Da kan noen prosent fra eller til ha mye å si. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Men det aller viktigste, er at en har skikkelig veigrep. Jeg ofrer ikke sikkerhet for rekkevidde. Bortsett fra på vinteren og ved vannplaning, når har man problemer med veigrepet på elbiler? Når har en problemer med veigrepet på biler, uansett motortype? Tja.. Oppbremsing? Svinger? Den korte vinteren på noen måneder? Ved generelt glatt føre? Altså, jeg velger dekk til min bil ut fra hvor godt dekkene oppfører seg i kritiske situasjoner. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 5 km fra eller til på 150 km kjørelengde? Det er ikke så veldig mye. Dvs. du kan kjøre alle turer opp til 145 km med vanlige dekk uten å lade, skal du lenger enn 150 km med lavenergidekk så må du lade. Variasjoner i forbruk pga. temperatur, regn og vind utgjør mye mer enn dette. 3 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Kjørestil har mye mer å si. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Jeg syns kjøregleden er viktigere. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Men det aller viktigste, er at en har skikkelig veigrep. Jeg ofrer ikke sikkerhet for rekkevidde. Bortsett fra på vinteren og ved vannplaning, når har man problemer med veigrepet på elbiler? Er det ikke ille nok å ha en trafikkulykke hver vinter? Det er som med fly. Målet er ikke at risikoen for at noe galt skal skje med flyet er lavt, og at det stort sett klarer seg. Målet er at flyet aldri skal falle ned fra luften noen gang, under noen omstendigheter. Tror de fleste foretrekker å ikke havne utfor veien, eller verre, selv om det bare kan skje om vinteren. Folk kjøper jo tom. 4 hjulsdrevne SUVer for å komme opp den siste bakken til hytten sin. Selv om de sånn sett ikke trenger det så ofte, er en gang å havne utfor veien en gang for mye. Når det kommer til menneskeliv så er ikke sikkerhet noe som er sikkert stort sett. 100% i 90% av tilfellene. Det skal alltid være 100% ideelt. Og bar tenk på rekkevidden du hadde fått med sykkelhjul! (Og så kan du tenke på bremselengden, som blir tilsvarende mye lengre) 1 Lenke til kommentar
OleBen Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Sleng på riktige hjulvinkler, feil både sliter dekk og øker rullemotstanden. 2 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 det er jo fortsatt bare ett merke som leverer biler som kan kjøres på langtur, og har man en av konkurrentene må man hele tiden tenke på rekkevidde om man skal på tur. Da kan noen prosent fra eller til ha mye å si. Dette var selvmotsigende. Hvis man ikke kan benytte en bil på langtur, hvorfor skal man da være bekymret for rekkevidden? Jeg tror en mer korrekt formulering i så måte vil være at mange ikke er villige til å ta nødvendige hensyn for å bruke elbil på langtur. Tesla har valgt en annen strategi enn andre, og det har også sin kostnad. Breie høyhastighetsdekk i kombinasjon med høy vekt, gjør at en Tesla vil trenge mer energi enn en elbil som har mer optimaliserte dekk og lavere vekt. Hyundai Ioniq er et godt eksempel på det, med optimal aerodynamikk og moderat vekt og et forbruk ned mot 1.0 kWH på mila. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Jeg har pirelli sotto 3 til vinterhjul og det drar forbruket ganske godt opp! Men de er gode å kjøre med så blir ikke noe bytte med det første Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Kan bruke lufttrykk oppgitt for full bil hvis man vil spare rullemotstand. På forhjulstrekker så bruker jeg enten samme trykk eller litt lavere trykk bake enn fremme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå