Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problem hos privatpraktiserende kirurg...

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har kviet meg lenge for å ta en omskjæring jeg må ta, og gikk i vår til fastlegen min, som sa at det raskeste var om han henviste meg til en privat kirurg, men som har refusjonsavtale slik at jeg kan ta det på frikort. Jeg var på konsultasjon hos denne kirurgen, og fikk bekreftet at de tar operasjonen og at jeg kan ta det på frikort.

Noe senere blir jeg ringt opp for å avtale time, og de sier at operasjonen kommer til å koste ca 5000. Jeg henviser til det både fastlegen min og kirurgen sa, og de skulle sjekke det opp igjen og ringe tilbake. Neste gang de ringer, bekrefter de at kirurgen min har refusjonsavtale, og at det skal gå på frikort. Vi avtaler en dato, ca 2 mnd fram i tid.

I mellomtiden kjøper jeg flybilletter og planlegger reisen (siden jeg har flyttet til en ny by og trenger fly for å komme meg dit). Nå for bare noen dager siden, ringer de meg opp igjen og jeg blir litt overrasket over hvorfor de ringer siden vi allerede har en avtale for lenge siden. Da sier de at de ringer fordi "du hadde bedt om å få vite hva operasjonen vil koste?". Jeg sier at vi avtalte for lenge siden at det skal gå på frikort, og at jeg har bestilt reise og regner med at det bare er å møte opp som avtalt. Da sier de at "operasjonen kommer til å koste 5000 kr". Jeg blir selvfølgelig oppgitt og sier at dette har vi vært gjennom før, jeg har fått beskjed om at operasjonen går på frikort og på det grunnlaget har jeg allerede bestilt reisen og planlagt å ta operasjonen. Personen svarer frekt tilbake og når jeg blir oppgitt og sier fra om hva jeg synes om at de surrer fram og tilbake slik sier hun "jaja du trenger ikke å bli sur" og ender opp med å bare legge på mens jeg snakker...

De ringer meg igjen neste dag, og sier at kirurgen min (som nå har fått et annet navn og annet kjønn) ikke jobber på offentlig takst og at jeg må betale. Jeg henviser til tidligere samtale og nevner kirurgen de oppga, som visstnok skulle ta det på offentlig takst, og sier at de ikke kan love meg en operasjon på frikort og senere ta det tilbake når jeg allerede har betalt for reise og dessuten ventet lenge på å få komme inn. Hun sier at hun skal se nærmere på det.

Selvfølgelig når de ringer neste gang er det samme beskjed...

Sorry at det ble langt, men er så utrolig oppgitt. Har kviet meg i åresvis for å ta denne operasjonen og nå de siste månedene har jeg sett frem til å få det overstått. Hvis jeg nå sier nei til operasjon så taper jeg ca 2000 kr jeg har lagt ut for reise + månedsvis med venting, og det frister ikke. Hvis jeg tar operasjonen så kommer jeg til å betale 5000 kr for noe jeg ble lovet at ikke skulle koste meg mer enn en vanlig egenandel.

Er sjokkert over at det er mulig å holde på slik, er det noe jeg kan gjøre...? :(

Anonymous poster hash: 206ef...5f5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis kommer det an på hva de velger å gjøre. 

- De kan bestemme seg for å kreve fullpris av deg. 

Gjør de det før operasjonen vil de antagelig avvise deg hvis du nekter å betale. Da må du eventelt gå til sak mot dem for uoppfylt avtale, alternativt kan du betale fullpris men informere om at du gjør det under protest og vil kreve beløpet tilbakebetalt.

Gjør de det etter operasjonen kan du bestride kravet under henvisning til avtalen du har akseptert. 

I begge tilfeller bør du gjøre det klart at du betaler det som er avtalt, altså egenandel. Å ha en avtale om pris X hjelper lite hvis du nekter å betale pris X. 

- De kan akseptere at du betaler egenandel. 

I så fall, ingen problemer. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg hadde slitt med å ha tillit til hele selskapet. Jeg hadde ikke turt å la de folka der komme i nærheten av meg med skalpell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg en oppdatering på hvordan dette gikk...

Når jeg står på FLYPLASSEN, og gått gjennom sikkerheten, da sender de meg en sms om at timen min er avlyst og at det ikke er noe vits at jeg møter opp... jeg ringer de og er selvfølgelig utrolig oppgitt og krever å få operasjon i henhold til avtalen. Nok en gang en frekk sekretær som bare avviser alt jeg sier, og til slutt bare legger på fordi hun gidder ikke å snakke med meg. Hun gjorde det klart at selvom jeg reiser bort så får jeg ingen operasjon, så da sparte jeg meg for det og reiste heller hjem igjen.

En ting er psykiske påkjennelser og tapte reiseutgifter, men jeg ORKER ikke å vente lenger, og er nå så desperat at jeg godt kan betale bare for å få det overstått. Pga av prinsipper og svekket tillit tror jeg ikke at jeg vil ha operasjonen hos de lenger - til andres info er det VOLVAT vi snakker om, tydeligvis et lurt sted å styre unna.

Så nå lurer jeg på:

1. Hva kan jeg kreve av erstatning for denne behandlingen, hva kan jeg evt. gjøre annet enn å bare finne meg i det? Jeg orker ikke å krangle og trenger ikke flere belastninger, så hvis jeg ikke kommer noen vei så lar jeg det bare gå. Men føler jo ikke at det er riktig å slippe unna med en slik pasientbehandling...

2. Hva blir den raskeste måten for meg å få operasjonen på? Hva f* gjør jeg nå...?

Anonymous poster hash: 206ef...5f5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...