Gå til innhold

Annbefaling for TV (49-55"), ca 10-16000'ish klassen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver og researcher for ny TV.

Brukområdet er som stue-TV i et middels belyst rom (masse vinduer, men TVen vendt vekk fra dem og ingen direkte sollys inn vinduene).

Fikk nylig fiber med TV-løsning fra canal-digital som skal brukes med denne.

Sitteavstand ca 2,5 - 3 meter, så vi har kommet frem til at 49" sansynligvis er mer enn nok. 55" mulig dersom det koster veldig lite ekstra - men det er ikke det jeg primært ser etter altså.

Ser primært etter LCD. Har aldri vært stor fan av plasma.

Kurvet? Bryr meg egentlig ikke fra eller til, jeg ser på det som en gimmick (for TV titting anyway)

3D? Veldig lav prioritet. Jeg tipper det blir brukt veldig lite i praksis - men får du det med i panelet uten at du må betale masse ekstra så ... *shrug* jeg ser at de fleste høyere LG modeller mer eller midnre har det som standard enda.

HD eller UHD? Litt usikker. I denne prisklassen så virker det stort sett som du får UHD anyway ved mindre jeg sikert mot en OLED skjerm (jeg har snust litt på LG 55EG910V som ligger på 15K. Denne er OLED med alle fordelen det innebærer, men "bare" 1080p). Usikker på hvor viktig UHD er i praksis med tanke på at det sikkert ikke kommer regelmessige UHD filmer og sendinger på mange år enda, men på den annen side så beholdes nok denne TVen i mange år fremover. Nåværende TV er vel nesten 10 år gammel... men blir det ikke OLED så blir det nok UHD altså.

Har et mediasenter (i praksis en windows PC) som skal kunne brukes med dette, dog jeg anntar at det ikke er noe issue. Vi klarer oss sansynligvis på 3 HDMI kontakter realistisk sett.

Ser ikke nødvendis etter voldsomt avanserte smart-TV funksjoner, dog jeg liker veldig LG sin løsning med smart-remote som du vifter i luften og styrer som mus for å navigere menyer. Virker praktisk.

TVen skal brukes til daglig av mine foreldre (pensjonerte) så det er stort sett reltivt grunnleggende funkasjonalitet som faktisk kommer til å bli brukt. Ørten apper for twitter og alt mulig annet har lav prioritet i praksis.

Kort sagt ser jeg etter et balansert, mye-for-pengene panel med best mulig biledkvalitet.

Jeg kan litt om TV selv og kan researche specs, men jeg trenger noen gode forslag for å starte søkingen, ellers er det en jungel der ute å gå seg vill i.

Jeg har snust littegrann på:

LG 55EG910V (OLED, 1080p, en av de få OLED panelene i rimelig prisklasse)

LG 49UH850 (LED, 4k, 8-serien er rimelig high-end med mye features)

Håper dere kan komme med forslag/kommentarer som jeg kan researche videre på :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lg leverer svært mye bilde for pengene. Er noen år siden jeg solgte slikt nå, men da var LG mitt favorittmerke. Samsung har en tendens til å hvile på laurbærene, så LG har tatt kraftig innpå på bildekvalitet.

Har selv 4K, ser svært mye innhold i 4K via YouTube, og det ser fantastisk ut. 55" ca 3.5m avstand.

Philips har Ambilight, som er helt rått, men svært dårlig software. Mye bugs! De bruker Samsung sine paneler.

Skal du prioritere kun bildekvalitet til vanlig bruk samt film, OLED. Vil du ha 4K, gå for LG, evt Sony. Men Sony har svært svak smart-TV del.

Men slik situasjonen er i dag kan du få helt rått bilde ut av de fleste mellomklasse apparater, så lenge du sørger for at TV har minimum 100hz bildepanel, og at bildet er riktig kalibrert. Sjekk i spesifikasjoner at TV har minimum 100hz panel! De oppgir ofte to forskjellige Hz, en for bildebehandlingen, og en for panel. Panel er den som er viktig.

Når det gjelder antall feil på produkter, er Samsung K særklasse. Ingen har mer feil enn de.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte TV i vår var det egentlig flest gode kjøp på 55", så hvis det ikke har endret seg er plassen det som avgjør. Siden du ikke nevner noe om at den skal brukes til spill burde ikke input lag være noe issue, og utvalget større. LG, Sony, Samsung, Panasonic er de jeg ville sjekket ut, men det er sikkert flere kandidater også. Jeg har imidlertid hørt mye dårlig om Philips, både software og hardwarefeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...