grenness Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Jeg har vært litt lenge ut av game'et når det gjelder PC-bygging og de forskjellige prosessormodellene og slikt. I stuen har jeg nå stående en litt eldre (tipper 5-6 år, kanskje mer) PC som bråker, og som ikke virker spesielt kjapp til tross for 8GB RAM og SSD. Jeg sliter litt med lagging og enkelte ganger total frys når jeg surfer på nettet - hvilket er omtrent det eneste denne maskinen brukes til. Dvs, ikke bare lek og moro, men den er også min hjemmekontor-PC da jobben min bruker Google apps til alt. Den kjører forresten Ubuntu 16.04.1 (64 bit) I følge noe info jeg får fra en hardware-info-app, så surrer det en Intel Core 2 "4400" med 2 x 2Ghz klokkefrekvens under skallet. Og den har altså 8 GB RAM BIOS er noe AMI-greier med dato 12/01/2007 så kanskje maskinen er eldre enn jeg trodde... Hovedkortet kan virke å være MSI P965 PLATINUM. Anyhow, jeg har altså lyst til å bytte dette bråkete beistet ut med noe langt mindre og mer stillegående, kanskje 100% vifteløst, men uten at ytelsene skal gå ned. Aller helst vil jeg de skal gå opp. Jeg har lyst til å kunne ha flere browser-vinduer oppe, hver med flere tabs, uten å få frys og kræsj. (og helst bør jeg kunne installere eller dual-boot'e Ubuntu, men det kan jeg ta i en separat tråd). Så, hva tror man om det som finnes både på det norske markedet, f. eks. denne som Dustin har rabatt på nå i helgen... https://www.dustinhome.no/product/5010958745/cubi-n den har jo kun 2GB RAM, vil det merkes kraftig i forhold til den maskinen jeg har i dag? Kompenserer nyere prosessor for mindre RAM? Eller skulle jeg konfigurert opp noe fra aliexpress.com for eksempel basert på det her? http://www.aliexpress.com/item/Broadwell-Fanless-Mini-PC-Windows-10-HTPC-Iris-6100-Windows-TV-Box-HTPC-Intel-Core-i5/32547420276.html her kan jeg velge mellom forskjellige varianter av Intel i5-prosessoren med 4-16GB RAM og 64-256GB SSD-disk. Prismessig må jeg legge på 25% MVA på denne, selvsagt. Eller har dere tips til noe helt annet? Takk! Christopher Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 (endret) At får frys og krasj regner jeg egentlig med at er et software-problem. Eventuelt noe i veien med minnet. Prøv noe som heter memtest86. Søk hjelp linux-forumet. At du skal kunne ha flere nettleservinduer oppe på denne maskinen uten problemer ser jeg som en selvfølge. Har du prøvd en annen nettleser? Chrome bruker veldig mye mer ressurser per fane enn de andre. Bråking kan du løse ved å kjøpe nye vifter eller lignende. Det blir billigere med ny kjøleløsning enn ny PC. Så, hva tror man om det som finnes både på det norske markedet, f. eks. denne som Dustin har rabatt på nå i helgen... Kompenserer nyere prosessor for mindre RAM?Den der nyere prosessoren som du har funnet der, er faktisk dobbelt så treg som den du har fra før ... eller halvparten så rask er det vel mer korrekt å si, men jeg vil ikke bruke ordet rask. Den fra AliExpress ser dog ut til å være et greit alternativ, med forbehold om at den ikke går i stykker. Velg 8 GB / 256 GB og 5250u. https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2541&cmp[]=935&cmp[]=2478 Endret 26. august 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Strato Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Husk at bråking ikke nødvendigvis har noe som helst med viftene å gjøre. Sannsynligheten er større for at varmen ikke overføres fra CPU til kjøleblokk effektivt nok. I disse tilfellene vil hovedkortet sette viftene til 100% i et forsøk på å kjøle CPU. For å løse dette problemet må man ta av CPU kjøler, fjerne kjølepasta og påføre ny kjølepasta. Sannsynligvis har den eksisterende kjølepastaen "forsteinet", noe som gjør at CPU blir ekstremt varm og ikke klarer å overføre varmen til kjøleren. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 27. august 2016 Forfatter Del Skrevet 27. august 2016 Takk for innspill. Jeg kommer nok ikke til å skrote den gamle maskinen, den kan jeg sikkert ha nytte av et annet sted, så å se på kjøleløsning og sånt blir nok sikkert aktuelt uansett. Men jeg vil uansett erstatte den som stue-PC med noe mye mindre. Ikke minst er det litt overkill med en 650W strømførsyning, og som sagt tar den litt stor plass og er litt vel synlig (hilsen kona...). Si fra om noen kommer over andre mini-PC'er fra norske butikker som kan erstatte denne uten at det går utover prestanda. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå