Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tele2 ADSL (privat)


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett plassen å poste dette, men håper allikevel noen tar seg tid til å lese dette og kan bidra med innspill/erfaringer/tips.

 

 

Den 16 august 2003 fikk jeg installert ADSL fra Tele2, etter å ha bestilt et 704/128 kbit abonnement. Grunnen til at jeg valgte Tele2 var en kombinasjon av pris og et håp om en stabil og rask linje.

 

 

Nå, 3 måneder etterpå, sitter jeg igjen med et produkt som på ingen måte har levd opp til forventningene! Helt siden linjen ble operativ har det vært feil på den. Hastigheten har vært variabel og jeg har stort sett bare hatt halv hastighet (eller dårligere). Jeg fant tidlig ut at feilen ikke lå hos meg. Jeg meldte fra allerede den 24 august om feilen, men lite skjedde etter dette. Tiden gikk frem til oktober og Tele2 fant endelig ut at det var feil og meldte dette videre til Telenor/Bravida for feilretting.

 

 

Nå, en måned etter dette igjen sitter jeg fremdeles igjen med samme linjen og samme problemene. I følge Tele2 og Telenor har problemet blir rettet to ganger. En trenger ikke være professor for å skjønne at dette er utrolig frustrerende.

 

 

Så gjelder det deres såkalte Kundeservice. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ringt og hvor mye penger jeg har brukt på tjenesten. Som kunde forventer du en grad av service som svarer til god ”kundeskikk”. Tele2 har ikke gitt meg noe ”plaster” på såret for en ”mangelfull vare”, heller ingen indikasjoner på at de ønsker å gi meg dette.

 

 

Jeg føler meg lurt og ubeskrivelig frustrert over det hele. Jeg sitter og venter dag ut og dag inn på at noe skal skje..linjen er fremdeles ikke i orden, jeg har ikke fått noe ”plaster” på såret av Tele2 og bruker enormt med krefter, tid og penger på å nå Kundeservice.Jeg har snart nådd et metningspunkt for hva jeg kan tåle og lurer på hva kan jeg gjøre? Jeg skriver til i et desperat håp om hjelp.

 

 

Hvilke krav har jeg i en situasjon som dette? Kan jeg si opp avtalen og kreve pengene tilbake (både etableringsgebyr + månedslige betalinger) ettersom de har levert en ”mangelfull vare/tjeneste?” Har jeg krav på prisavslag hvis jeg fortsetter som kunde (det er ingen bindingstid på tjenesten)?

 

 

Dette ble et langt innlegg, mne jeg håper noen har tid til å lese mitt innlegg og gjerne kommer med innspill. All respons mottas med stor takknemlighet.

 

Hjelp meg please! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå, 3 måneder etterpå, sitter jeg igjen med et produkt som på ingen måte har levd opp til forventningene! Helt siden linjen ble operativ har det vært feil på den. Hastigheten har vært variabel og jeg har stort sett bare hatt halv hastighet (eller dårligere).

 

Er det bare lav hastighet eller mister du sync også?

Finne slike feil kan ta utrolig lang tid, drev selv i 6mnd med og finne feilen på ei linje, Bravida prøvde og gjor mye, jeg prøvde det jeg kunne og til slutt kom en mann fra selve Telenor, en inginør tror jeg og da fant vi feilen etter at han målte hastigheten i alle kontaktpunktene. mellom sentralen og modemet

Feilen var banal og det var den eneste llille tingen vi ikke hadde byttet ut.....

Det var overgangen fra RJ45 til RJ22 bak på modemet ;)

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Hvor blir dette i norge... alltid kjekt å vite for andre.

Fikk du noen beskjed fra Tele2 om kvaliteten på linja etc mens dette pågikk? (avstand og kopperkvalitet) Hva rettet de på linja di? og hvorfor forbedret de det ikke..

 

Jeg har selv erfaringer med Tele2 og er fornøyd med dem selv om de har klusset det til av og til. Grunnen til at jeg spør om hvor dette blir i norge er at jeg har hatt ADSL i bærum, der var linja så å si aldri nede, mens den ADSL forbindelsen jeg har nå i et eldre telenett i Oslo er nede en halvtime i uka.. Det er forskjeller på opplevelsen av et godt stabilt nett, det avhenger rett og slett av kvaliteten på alle delene i telenettet.

 

En ting jeg har erfart med å benytte en ekstern leverandør av ADSL som Tele2 er at de og du er prisgitt Telenors tjenester.. Siden Telenor mottar bestillinger på vedlikehold fra Tele2 så havner du i et vakum som forbruker (noe som er svært frustrerende).. Det du kan gjøre er å ringe telenor direkte og spørre dem om status.. mulig du må finne på "historier" for å få denne informasjonen ut av dem, men det kan nytte..

Lenke til kommentar

Jeg sitter også her med tele2 704/128 adsl.

 

Jeg må si det at i de første månedene syntes jeg at farten var forferdelig lav i arbeidstiden. :thumbdown: I helgene og etter 5-6 tiden i vanlige dager var derimot farten rundt 700. Jeg irriterte meg over at farten var så lav i arbeidstiden, men har aldri snakket med tele2 om det.

 

Nå ser det ut som om de har fikset problemene her ihvertfall. Det er bedre enn før kan jeg si. Testet nettopp på DinSide.no: 650kbps. Greit nok.

 

Hastighet

ADSL er en delingstjeneste, noe som innebærer at det er flere som bruker samme linje. Det vil i trafikktunge perioder medføre at man oppnår lavere hastigheter enn angitt som maksimal hastighet for produktet. Angitt hastighet for produktet er en maksimal hastighet.

Selv har jeg i noen små perioder ligget over 704 da. :grin:

 

Som du ser er adsl en delingstjeneste. Men jeg tror at de "prøver" å få hastigheten opp overalt. (Det burde de!!) Ser positivt ut her i hvert fall :thumbs:

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Jeg føler meg lurt og ubeskrivelig frustrert over det hele. Jeg sitter og venter dag ut og dag inn på at noe skal skje..linjen er fremdeles ikke i orden, jeg har ikke fått noe ”plaster” på såret av Tele2 og bruker enormt med krefter, tid og penger på å nå Kundeservice.Jeg har snart nådd et metningspunkt for hva jeg kan tåle og lurer på hva kan jeg gjøre? Jeg skriver til i et desperat håp om hjelp.

Da hadde jeg, neste gang du er i kontakt med tele2 adsl, bedt om å få legge inn en klage. Fortell bare kort og godt at du er utrolig misfornøyd etc, masse nede tid, kunne tenke deg en godtgjørelse..

Endret av phanti
Lenke til kommentar
Er det bare lav hastighet eller mister du sync også?

Finne slike feil kan ta utrolig lang tid, drev selv i 6mnd med og finne feilen på ei linje, Bravida prøvde og gjor mye, jeg prøvde det jeg kunne og til slutt kom en mann fra selve Telenor, en inginør tror jeg og da fant vi feilen etter at han målte hastigheten i alle kontaktpunktene. mellom sentralen og modemet

Feilen var banal og det var den eneste llille tingen vi ikke hadde byttet ut.....

Det var overgangen fra RJ45 til RJ22 bak på modemet ;)

Veldig variabel hastighet, mest under halve. De har funnet feil og "rettet" den 3 ganger, men fremdeles er det akkurat likt. Tror feilen ligger i sentralen...kapasitetsproblemer...aner ikke. Har foretatt utallige målinger som viser at jeg har normal responstid og ingen pakketap ut fra meg, men inn til meg har det vært problemer.

Lenke til kommentar
Hvor blir dette i norge... alltid kjekt å vite for andre.

Fikk du noen beskjed fra Tele2 om kvaliteten på linja etc mens dette pågikk? (avstand og kopperkvalitet) Hva rettet de på linja di? og hvorfor forbedret de det ikke..

Dette er i Egersund, helt sør i Norge (1 time øst for Stavanger). Jeg har ikke fått noe informasjon om kvaliteten, avstand, kopperkvalitet på linja, NADA, NIX!! Jeg bor midt i Egersund sentrum..tror ikke det er langt fra meg til sentralen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er uansett: hvilke rettigheter har jeg i en sak som denne? Jeg har send en mail til Forbrukerrådet, men ikke fått svar ennå.

 

Er det sånn at en må være Telenor-kunde for å få de beste linjene/ustyret?! Har hørt flere historier om Telenor som "saboterer" for andre kunder. Telenor bruker de beste linjene/ustyret på sine egne kunder...

 

Cisco-læreren min fortalte om en venninne som han skulle bestille og installere Tele2 ADSL for. De fikk opplyst at det skulle ta ca. 2 uker før utstyret ankom. Det gikk nesten en måned...i mellomtiden ringte Telenor 4 ganger til hun dama for å overtale henne til å gå over til Telenor....dette FØR hun hadde fått ADSL....hvis ikke dette lukter svidd vet ikke jeg...iaff brudd på konsesjonsreglene, noe Telenor etterhvert har blitt kjent for..

Lenke til kommentar
Jeg sitter også her med tele2 704/128 adsl.

 

Jeg må si det at i de første månedene syntes jeg at farten var forferdelig lav i arbeidstiden. :thumbdown: I helgene og etter 5-6 tiden i vanlige dager var derimot farten rundt 700. Jeg irriterte meg over at farten var så lav i arbeidstiden, men har aldri snakket med tele2 om det.

 

Nå ser det ut som om de har fikset problemene her ihvertfall. Det er bedre enn før kan jeg si. Testet nettopp på DinSide.no: 650kbps. Greit nok.

Hmmm...var ikke spesielt gode målinger du hadde. Jeg nekter å tro at store operatører som Telenor/Tele2 o.l. har kapasitetsproblemer. Kanskje i enkelte sentraler, men da holder det i utgangspunktet å oppgradere utstyret. Eller kanskje ikke?! Alle som jeg snakker med, uanhengig av abonnement og leverandør har stort sett gode og stabile målinger (oftest mer enn du betaler for).

 

Jeg hadde ADSL i et år fra en liten leverandør som heter Hesbynett Rogaland. Jeg hadde nesten aldri problemer og hadde i gjennomsnitt målinger på 720-730 kbit/sek gjennom hele året. Grunnen til at jeg byttet til Tele2 var pga. flytting, samt at Hesbynett er en del dyrere enn de større leverandørene.

Lenke til kommentar
Hva slags problem hadde du? Hva var symptomene? Fikk du noen form for kompensasjon for problemet?

Ekstemt varierende hastighet, bortfall av sync selv om dette viste seg og være et annet problem i ettertid.

Vedkommende fikk tre mnd gratis som erstatning, ISP var Bluecom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...