Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP ny pc starter ikke

Gjest Slettet-GlDE6z

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

Hei. Har nettopp bygget min egen pc med hjelp av en som jobber med dette. Det var noen problemer, prosessorviften var ødelagt men det ordnet vi med å bytte noen deler, samt at jeg måtte kjøpe ny Ram. Uansett, jeg fikk den hjem og den startet fint med kun strømforsyningen koblet inn, så prøvde jeg med mus/tastatur/nettverk/dvi og da startet den ikke. Lysene inni er forsatt på, men viftene startet ikke å gå. Jeg koblet da alt ut igjen og prøvde kun med strømforsyningen igjen og det funket heller ikke lenger. Det lyser fra hovedkortet og grafikk kortet, men ingen av viftene starter.

Noen som har noe tips? Like før jeg bare kaster hele greien, alle delene er ny bortsett fra en ssd og en harddisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Kanskje noe er løsnet når du tok den hjem? Skjermkort f.eks, skal man være forsiktig med under transport - de henger tungt på pcie sporet sitt. Forsøk å ta ut og inn skjermkort og rambrikker. Sjekk også over kabler.

Den startet hjemme, helt til jeg koblet i de andre kablene, etter det får jeg ikke liv i vifter. Har tatt ut og inn rambrikken men det har ingenting å si.

Lenke til kommentar

Blir ren gjetting å forsøke å hjelpe deg. Kanskje noe er kortsluttet eller ikke sitter skikkelig i. Kanskje noe er ødelagt. Jeg ville  forsøkt å bygge det opp på utsiden av kabinettet, kun med HK, CPU+kjøler, 1 ram og eventuelt skjermkort (hvis du har integrert grafikk i CPU trenger du ikke skjermkort. Åssen HK+CPU er det du har?).  Og så må du koble opp 24p til HK og 8p til CPU da.

Hvis det ikke startet da heller er det en fysisk feil på noe - og man må begynne å feilsøke de komponentene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hovedkort: Asus B150M 550w

Prosessor: I5 6600k

Grafikk kort: Asus GTX 980

Strømforsyning: Corsair 550M

Kabinett: Be Quiet dark base 800

Det virker som absolutt alt fungerer bare at ingenting skjer når jeg trykker på knappen oppe, og jeg finner ingen on knapp på selve hovedkortet. Jeg er og ny på dette her, og når jeg ikke har hjelp av han drevne som kunne sine saker så blir det ekstra vanskelig for meg å komme med løsninger. Sånn som jeg ser det så funker enten ikke on knappen på kabinettet(dårlig kabel/knapp), eller så er noe kortsluttet. Ser ikke hvordan hovedkortet skal være kortsluttet da det lyser.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Da har du integrert grafikk i CPU. Så da foreslår jeg at du tester hardwaren på utsiden av kabinettet.

Se fra 8:45 til 12:10 her f.eks

Her tester han med GPU installert .. Du kan jo forsøke begge både med og uten.

Poenget er egentlig at når du har det liggende fremme sånn er det enkelt å ta ut og inn komponenter, for slik å eliminere eventuelle kilder for feil.

Husk også å resette BIOS. Alltid kjekt å gjøre.

PS: Sykt svær kasse du skulle ha til et mATX hovedkort da ;)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Da har du integrert grafikk i CPU. Så da foreslår jeg at du tester hardwaren på utsiden av kabinettet.

Se fra 8:45 til 12:10 her f.eks

Her tester han med GPU installert .. Du kan jo forsøke begge både med og uten.

Poenget er egentlig at når du har det liggende fremme sånn er det enkelt å ta ut og inn komponenter, for slik å eliminere eventuelle kilder for feil.

Husk også å resette BIOS. Alltid kjekt å gjøre.

PS: Sykt svær kasse du skulle ha til et mATX hovedkort da ;)

Var en kompis som kjøpte hovedkortet, latterlig lite i forhold til det jeg hadde. Skal prøve å bytte inn mitt gamle hovedkort isteden (som er veldig gammelt), og se om det fungerer da.

Lenke til kommentar

Bytter du hk må du ta med CPU og RAM også... Ikke prøv å bare bytte hk hvis du ikke vet at det er kompatibelt med de nye delene!(Er det gammalt så passer dette ikke)

Ja kompisen din har ikke tenkt seg om her. Tullete å kombinere dette hovedkortet med den digre kassa

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Oppdatering: Vi tok et skrujern på to pins, og da startet viften. Får se om det fungerer når jeg får alt på igjen. For de som av en eller annen merkelig grunn er interessert videre så kommer jeg med updates videre. ¨

Oppdatering 2: Det kommer en liten pipelyd av pcen, den stiger og synker i lydstyrke. Ikke veldig høy.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Kortsluttet på power switch altså. Så da har dere kobla denne front io'n feil?

Beklager å forstyrre deg med min inkompetanse, men hva er en front io

Lenke til kommentar

Alle kablene som kommer fra front. Du her usb, jack til headset ... Og altså power knapp, reset knapp, aktivitets LED osv .. Hvis maskinen startet når du la på skrujernet på disse to punktene for power og den startet .. Ja da har vel disse vært koblet feil siden maskinen ikke startet når du trykket på knappen på kabinettet ?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hva sier manualen på lydene du får?

Og når det kyrre S snakker om, bruk manualen. Bruk den, den er laget for å hjelpe. 

PS: Den hjalp meg på x99 systemet mitt. Jeg har mekket pc siden 96, men jeg fikk ikke maskinen i gang. minne brikkene sto feil.

Fikk svart skjerm :)

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Etter lang tid er alt som det skal. Var visst noe problemer med å boote windows 7 fra minnepenn på det hovedkortet og. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Men hva var det faktiske problemet?

Lysene inni er forsatt på, men viftene startet ikke å gå. Jeg koblet da alt ut igjen og prøvde kun med strømforsyningen igjen og det funket heller ikke lenger. Det lyser fra hovedkortet og grafikk kortet, men ingen av viftene starter.

Lenke til kommentar

??

Etter lang tid er alt som det skal.

Skjønner ikke en dritt :huh:

Det er av null interesse om "viftene går" ... Jeg er ute etter om du kommer til BIOS med kun det nødvendige tilkoblet. Som jeg skriver, og viste til video .. HK, CPU, CPU-kjøler, 1 rambrikke og 8p+24p fra PSU. Reset BIOS og koble til monitor. Skjer det noe da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

??

Etter lang tid er alt som det skal.

Skjønner ikke en dritt :huh:

Det er av null interesse om "viftene går" ... Jeg er ute etter om du kommer til BIOS med kun det nødvendige tilkoblet. Som jeg skriver, og viste til video .. HK, CPU, CPU-kjøler, 1 rambrikke og 8p+24p fra PSU. Reset BIOS og koble til monitor. Skjer det noe da?

Vi tok et skrujern på de to pinsene, og da startet maskinen fint og jeg fikk innstallert windows. Vi tok ikke alt ut av kabinettet som vist på video, da vi fikk det til å fungere som sagt med en skrutrekker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...