Gå til innhold

Burkini - ulovlig eller ikke...

Anbefalte innlegg

I flere landsdeler i Frankrike ble det forbudt å bære burkini på stranda etter det som skjedde i Nice i sommer.

Hva har burkini med terrorisme???

Jeg kjenner mange kvinner som bærer burkini, de sier at det et pent plagg. Slik som vi vanlige normenn sier at bunad og plagg er noe vi liker å bære. Burkini er ikke religiøst plagg.

Endret av GamEpaL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja blir for dumt å forby noen å bruke et plagg som ikke er i veien for andre og burkini er ikke i veien. SÅ lenge man ikke dekker ansiktet så bør folk få lov til å få i det de vil.

Burkini har ikke noe med terrorisme å gjøre. Det brukes slik at muslimske kvinner kan delta på arenaer der de ikke kan delta på uten. Det burde vi respektere.

Lenke til kommentar

Det er et spill for galleriet skjønner du vel.

Hvis man drar den veeeeeeldig langt så kan man koble burkini til terrorisme i for av at det er hovedsaklig et muslimsk plagg og siden det stort sett er muslimer som utfører terrorisme på europeisk jord.

Problemet er at de muslimene som sprenger ting, tang og seg selv ikke hører til den gruppen muslimer som bruker burkini. Det er ganske åpenbart at de ekstremistiske og meget konservative muslimene (de som oftest utfører terror) ikke ville latt jentene sine dra på stranda i burkini.

Det er alerede en tråd der burkini diskuteres for fullt;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1736524

Det finnes en annen tråd også om saken der en dame med burkini blir bortvist av politiet.

Lenke til kommentar

Ikke direkte relatert til Frankrike, men:

Straffeloven 
§ 135 a. sier : "Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Som ytring regnes også bruk av symboler."

Denne loven regulerer dog (såvidt jeg vet) ikke diskriminering mot kjønn, eller diskriminering mot seg selv. Hvis man derfor skal si "Alle skal få lov til å gå i hvilket klesplagg de vil", så spør jeg "Hvorfor kan ikke jeg da gå i et klesplagg med hakekors?". Jo, fordi det er en yttring som straffeloven anser som skadelig for samfunnet, og skal ikke skje offentlig. 

Det er en uenighet om hijab/burkini er diskrimerende eller bidrar til undertrykkelse av kvinner, men en ting er sikkert: Hijab eller burkini er IKKE kun et klesplagg, det regnes som et politisk eller kulturelt symbol. Det er også en ytring.

Så det er egentlig ikke vits å sammenligne burkini med en våtdrakt.. Og nettopp derfor bør vi diskuterer om hvorvidt denne symbolske yttringen er akseptert i Norge, på lik linje som andre skadelige ytringer. 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som blir støtet av en burka eller burkini er også de som er største motstander av Straffeloven §135a.

Selv er jeg også motstander av den paragrafen, men jeg er også sikker på at det ikke finnes prejudikat (riktig bruk av ordet?) til å kunne dømme noen for den paragrafen for å gå med burka.

Lenke til kommentar

De som blir støtet av en burka eller burkini er også de som er største motstander av Straffeloven §135a.

Selv er jeg også motstander av den paragrafen, men jeg er også sikker på at det ikke finnes prejudikat (riktig bruk av ordet?) til å kunne dømme noen for den paragrafen for å gå med burka.

Som jeg henviste til, så regulerer den loven (såvidt jeg vet) ikke diskriminering mot kjønn/seg selv - så ingen kan nok dømmes for det nei.

Om det ikke kom klart nok frem: Grunnen til at jeg dro fram loven var for å poengtere at enkelte yttringer er ikke lov i offentligheten i Norge, og symboler regnes som ytring. Man kaller hijab/burkini et klesplagg, men det er et symbol og en ytring. Av nettopp av samme grunn som at jeg ikke kan bruke symboler offentlig til å ytre diskriminering mot rase, kan man også derfor diskutere hvorfor det ikke finnes en lov som gjør det ulovlig å diskriminere kjønn, og derav gjøre disse symbolene som hijab og burkini ulovlig. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

I Frankrike blir burkini og hijab som oftest oppfattet som symbol og en yttring. Og det som det reageres på i Frankrike er hvordan islam/muslimer drar sin religion inn på stort sett alle områder i samfunnet.  Frankrike er stolt av sin sekularisme og reagerer på at stort sett alt må forholde seg til islam og islamske krav/ønsker/behov.  Nå også om du skal på stranda og bade - du må forholde deg til islam sine krav til hvordan kvinnekroppen ideelt sett skal tildekkes og hvordan kvinner hele tiden blir oppfattet som et symbol på familens og mannens ære osv. ved å se en religiøs yttring i form av burkini.  Jeg kan forstå at franskmenn som er opptatt av et sekulært samfunn reagerer på burkini. 

Lenke til kommentar

Ja, flere ganger, men så vidt jeg vet aldri i Norge.

Burkini-forbudet ble forresten felt allerede i dag i høyesterett i Frankrike. Det var aldri snakk om at det kom til å passere, det var en symbolgreie for å skjule at Frankrike ikke faktisk er i stand til å gjøre noe for å stoppe terrorister som på denne måten bare plutselig klikker og skader folk uten å snakke med folk om det på forhånd, eller på andre måter komme borti noen tråder som overvåkningssamfunnet har spunnet rundt i nettet.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg blir støtt av både hijab, burka og bikini. Men, jeg har ikke noe behov for å forby hijab og burkini (Burka har tildekning av ansikt og det er jeg imot i det offentlige rom). Det blir for dumt å bli som muslimske samfunn og forby alt vi ikke liker. Dog, jeg forventer respekt og forståelse for at jeg tar avstand fra de holdninger og meninger som ytres ved at en bruker hijab, burka og burkini. Jeg forventer at jeg ikke skal måtte forholde meg til personene som velger å bruke disse plaggene.

Lenke til kommentar

Som jeg henviste til, så regulerer den loven (såvidt jeg vet) ikke diskriminering mot kjønn/seg selv - så ingen kan nok dømmes for det nei.

Om det ikke kom klart nok frem: Grunnen til at jeg dro fram loven var for å poengtere at enkelte yttringer er ikke lov i offentligheten i Norge, og symboler regnes som ytring. Man kaller hijab/burkini et klesplagg, men det er et symbol og en ytring. Av nettopp av samme grunn som at jeg ikke kan bruke symboler offentlig til å ytre diskriminering mot rase, kan man også derfor diskutere hvorfor det ikke finnes en lov som gjør det ulovlig å diskriminere kjønn, og derav gjøre disse symbolene som hijab og burkini ulovlig. 

Er det nå jeg skal spørre om en jøde kan gå med en t-skjorte med hakekors på? Synes ganske analogt til det du skriver.

Lenke til kommentar

"Hvorfor kan ikke jeg da gå i et klesplagg med hakekors?". Jo, fordi det er en yttring som straffeloven anser som skadelig for samfunnet, og skal ikke skje offentlig. 

Der tror jeg du tar feil. Er noen noensinne dømt for dette?

Det står mye forskjellig om dette på nettet, var blant annet en jurist på Ung.no som sier dette er ulovlig. Jeg har undersøkt litt mer og ser at det har vært mye fram og tilbake med denne loven de siste årene, det virker nesten som selv staten ikke er helt sikker på hvor grensen/tersklen går - jeg leser i blant annet dommer der paragrafen er tatt at det drøftes mye.

Men det ser ikke ut til at noen har blitt dømt for symbolbruk alene, men det har vært mange forslag til å stadfeste dette. Anyways, jeg prøver bare å sette ting på spissen her, en hijab er et symbolsk plagg på like linje som et hakekors. Så om folk virkelig vil at "alle skal kle seg som de vil "må de vel kanskje tillate at folk går rundt i SS-uniformer også?

Lenke til kommentar

"Hvorfor kan ikke jeg da gå i et klesplagg med hakekors?". Jo, fordi det er en yttring som straffeloven anser som skadelig for samfunnet, og skal ikke skje offentlig. 

Der tror jeg du tar feil. Er noen noensinne dømt for dette?

Det står mye forskjellig om dette på nettet, var blant annet en jurist på Ung.no som sier dette er ulovlig. Jeg har undersøkt litt mer og ser at det har vært mye fram og tilbake med denne loven de siste årene, det virker nesten som selv staten ikke er helt sikker på hvor grensen/tersklen går - jeg leser i blant annet dommer der paragrafen er tatt at det drøftes mye.

Som mange andre lover så går det nok mye på situasjonen. Hvis meningen tydelig er for å lage kvalme så stiller jo saken seg anerledes enn hvis en fyr skal på kostymefest og venter på taxi.

Jeg lurer på hva muslimer hadde sagt om man (gjerne en mann) tok på seg en burka, tok den av og på og gikk rundt og samlet inn penger for det lokale bowlinglaget. Hva hadde politiet sagt til det? Hakekors er jo litt mer drøyt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg blir støtt av både hijab, burka og bikini

Ja, noen blir jo aldri fornøyd..

Mhm, savner toppløstrenden fra 80-tallet da nakenhet og respekt for nakne kropper var en naturlig greie. (Sånn går det når en skriver på mobil med autokorrekt!)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Ja, flere ganger, men så vidt jeg vet aldri i Norge.

Altså aldri. Hvem som måtte være dømt for hva i Gabon, Kroatia og Indonesia, er igrunnen helt likegyldig for norsk rettspraksis.

Men ikke for hva slags rettsstat en ønsker seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...