Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Derfor tar Chromebook-salget av i USA, men ikke i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva/hvilken er den ultimate Cromebooken?  sitter på en sliten bærbar som jeg gjærne skulle byttet.

Dreiv å leita etter en til fruen for et par uker siden, og fant denne lille gem'en her:

https://www.proshop.no/Baerbar/HP-Chromebook-13-G1/2550476

kommer også med m5 og 8gig ram, men det tror jeg er overkill, selv for "futureproofing" :D

det var denne jeg mente:

https://www.proshop.no/Baerbar/HP-Chromebook-13-G1/2550455

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eg har Chromebook som eg bruker til møter, presentasjoner og arbeid på farten. Helt genial. Liten, lett, billig, lang batterilevetid og direkte koblet opp mot alt eg bruker av Google Apps. Det kommer en melding om oppdateringer i ny og ne og i løpet av få sekund er den i drift igjen. Til det daglige fungerer den ypperlig.

Og eg anbefaler den til alle andre som skal ha en enkel pc til surfing (som er ganske mange) :)

Lenke til kommentar

Personlig så ville ikke jeg kjøpt en chromebook som koster det samme som en PC. Helt nederst på prisskalaen ligger svake men brukbare PC'er, og så kommer chromebooks 500-1000 kroner over der, og helt opp til ca. 5000 kroner. Hvem vil kjøpe en chromebook når man får for samme pris eller mindre, en fullverdig PC? :p

Kanskje det er dumt av meg å nevne det, for nå kommer sikkert bærbare PC'er til å gå opp tilsvarende i pris. :(

Men jeg har et lite håp om at bærbare PC'er vil fortsette å falle i pris, pga. deflasjon.

Det spørs vel på bruker og bruksområdet, jeg ville fort kunne anbefalt chromebook til noen dersom alt de gjorde var å surfe.

Men windows på en PC med samme specs som en chromebook vil jo være adsjillig mye tregere, kreve mere av "ressurs-poolen" og ha flere feil...

Saken er at man kan gjøre mye mer enn bare å surfe, man må bare sette seg inn i mulighetene. Har kjørt Chromebook problemfritt i 1 1/2 år dvs. den jobber lett og sikkert og man slipper alt vedlikeholdstresset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Selv ser jeg ikke meningen i en Chromebook på privaten da jeg driver med ting som er litt utenfor hva en Chromebook yter.

For øvrig ser jeg at Chromebooks i skolesammenheng er genialt, og skjønner ikke hvorfor kommuner rundt i landet ikke kjører på med Chromebooks til alle elevene.

Chromebook er kanskje greit på studiespess, barneskoler ol., men for alle andre studie veier, går det ikke, på grunn av manglende programmer.

Endret av Slettet-RnjNn5NbHl
Lenke til kommentar

Selv ser jeg ikke meningen i en Chromebook på privaten da jeg driver med ting som er litt utenfor hva en Chromebook yter.

For øvrig ser jeg at Chromebooks i skolesammenheng er genialt, og skjønner ikke hvorfor kommuner rundt i landet ikke kjører på med Chromebooks til alle elevene.

Det er fordi skolevesenet I Norge er fullstendig infisert av Microsoft. Mange skoledistrikter I USA bruker applikasjoner for chromeOS (Google for education https://www.google.com/edu/) Etter min mening er dette en av hovedgrunnene til at de selger mer I USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Har du brukt web versjonen av Office før? Den er langt dårligere enn Office pakken du får til Windows mtp hvor responsiv den er og er generelt dårligere gjennomført. Jeg holder meg til Windows når det gjelder skolebruk. Til enkle notater fungerer OWA/Docs bra, men ellers holder jeg meg unna.
Lenke til kommentar

Personlig så ville ikke jeg kjøpt en chromebook som koster det samme som en PC. Helt nederst på prisskalaen ligger svake men brukbare PC'er, og så kommer chromebooks 500-1000 kroner over der, og helt opp til ca. 5000 kroner. Hvem vil kjøpe en chromebook når man får for samme pris eller mindre, en fullverdig PC? :p

Enda en som ikke vet hva PC er... PC står for Personal Computer, altså en personlig datamaskin. En Chromebook er en datamaskin og de er personlige frem til man slenger dem ut et offentlig sted der alle kan bruke dem.

En fullverdig PC er ikke synonymt med Windows-PC. Hva er en PC med Linux som OS? Hva med Apple sine saker?

Lenke til kommentar

Det er fordi skolevesenet I Norge er fullstendig infisert av Microsoft. Mange skoledistrikter I USA bruker applikasjoner for chromeOS (Google for education https://www.google.com/edu/) Etter min mening er dette en av hovedgrunnene til at de selger mer I USA.

Oppsummert så selger chromebooks i usa fordi skolevesenet er infisert av google

• Liker 1
Lenke til kommentar

Chromebooks er geniale maskiner, og de er ypperlige kandidater for Linux. Feks pixel fra Google ville vært en super linux kandidat. Kanskje en oppgradert og større SSD. Alt du kan gjøre på chromebooks kan du gjøre på Linux pluss mye mye mer. Du kan fortsatt ha cloud lagring, etc. 

Er du ute etter en allsidig maskin som har krefter nok til å kjøre en responsiv og kjapp linux distro så er chromebooks perfekte for å modde med større SSD + favoritt Linux distroen. Kjapt, stabilt, og til å stole på. Skal du ha en presentasjon e.l. så kan du være trygg på at din chromebook bare virker. 

Lenke til kommentar

Jada jada, jeg skjønner at du misliker meg, SlikGårNoDagan.

Misliker en jeg ikke kjenner og grunnen til at du tror det er at jeg blir litt "irritert" når folk tror at det bare er et knippe utvalgte maskiner som regnes som PC og at jeg påpeker det.

Jeg misliker svært få på forumet, eller jeg misliker ingen på forumet egentlig fordi det er ikke 100% representativt for hvordan personen er. Jeg er uenig i noen personers meninger og noen ganger misliker jeg måten de skriver på, rettere sagt spydighetsoppførsel. Jeg er spydig selv så jeg synes egentlig det er helt greit hvis jeg bruker min rasjonalitet som utgangspunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som de andre er innepå.

Chromebooks fungere greit til enkelt nettbruk \ epost ol. Men litt mer avanserte oppgaver så må man ty til Windows eller MacOS.

Nå kunne jeg aldri tenkt meg en Chromebook pr dags dato, men det er fordi den ikke dekker mine behov. Skal jeg ha en laptop, kjøper jeg en ordentlig.

For studenter så forstår jeg at en billig Chromebook kan gjøre susen.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber bruker vi utelukkende Google Docs og har ikke MS Office i det hele tatt (med unntak av noen få som trenger Excel). Funker mye bedre enn gammeldagse Office.

K|

Der jeg jobber bruker vi utelukkende Google Docs og har ikke MS Office i det hele tatt (med unntak av noen få som trenger Excel). Funker mye bedre enn gammeldagse Office.

Ad "med unntak": Kanskje muligheten for Excel Online vil være en løsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...