Gå til innhold

Hvordan legge inn Mozilla firebird i linux

kengdal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har du pakka ut?

hvilken pakke er det tar.gz? bz2? rpm?

hvis du har pakket ut, så les INSTALL fila.. i de fleste

pakker står det ganske godt step-by-step hvordan

du skal innstalere ting.. er det ikke en INSTALL fil der, les README

som oftest er det bare ./configure make og make install ellerno. Men

kan hende du må gjøre mer.. les INSTALL/README filene som sagt

gl :w00t:

Lenke til kommentar

Håper seriøst du har lastet ned den forhåndskompilerte versjonen..

hvis du har gjort det så kan du følge mitt oppsett

cd /usr/share
tar xzf /der/du/lastet/ned/mozillafile.tar.gz
cd ../bin
ln -sf ../share/MozillaFirebird/MozillaFirebird firebird

så kan du starte Firebird som vanlig bruker ved å ta en alt+f2 og skrive firebird eller lage en Desktop sak..

Endret av xeon
Lenke til kommentar

cd /usr/share
cd ../bin

så kan du starte Firebird som vanlig bruker ved å ta en alt+f2 og skrive firebird eller lage en Desktop sak..

Hvorfor i alle dager på denne vakre jord håper du så inderlig seriøst det kjære xeon?

Selv kompilerte jeg fra source for da får jeg puttet inn alle de herlige CFLAGSene mine og jeg får kompilert den som jeg vil. Dessuten tar det ikke særlig lang tid ;)

Lenke til kommentar

cd /usr/share
cd ../bin

Hvorfor i alle dager på denne vakre jord håper du så inderlig seriøst det kjære xeon?

Selv kompilerte jeg fra source for da får jeg puttet inn alle de herlige CFLAGSene mine og jeg får kompilert den som jeg vil. Dessuten tar det ikke særlig lang tid ;)

Fordi at det å sette seg inn i hvordan man skal bygge firebird ta unødvendig lang tid når man bare kan laste ned pre-kompilerte binaries og som jeg har forklart deg en del ganger har ikke det å kompilere selv noen merkbare ytelsesforskjeller sett opp mot å bruke binaries. Så med mindre han har veldig lyst til å kompilere firebird fra source, så ser jeg ikke helt poenget. Det er forøvrig mye annet han kan bygge i stedet som er mer fornuftig og ikke kommer så fine binaries som firebird sine.

Lenke til kommentar

Merkelig at jeg ikke hadde noen problemer.. Det var jo lettere enn normal kompilering fordi jeg ikke fikk noen dependencies opp :|

Jaja, er det veldig vanskelig med andre enn min laptop så skjønner jeg hvorfor en kan velge binaries.. Men for mitt bruk trenger jeg ikke det, da funker source fett :D

Lenke til kommentar
Du kan iallefall seie at Gentoo har kompilert alt sjølv.

Vel, det er feil. Men jeg kompilerer det jo like mye selv med et gentoo script som skriver: ./configure; make; make install (ok, litt mer avansert enn som så da).

Men uansett - helt korrekt kompilerer du ikke selv når du bruker gcc da :scared: Det er jo ikke du som sitter og oversetter koden...

Så, ja, jeg sier fortsatt at jeg har kompilert alt selv. Fordi jeg ganske enkelt har. Det er ikke gentoo-folka som har gjort det, det er min pc - med meg foran tastaturet..

Enig? Eller må jeg skrive enda mer? :ermm:

Lenke til kommentar

Vel, det er feil. Men jeg kompilerer det jo like mye selv med et gentoo script som skriver: ./configure; make; make install (ok, litt mer avansert enn som så da).

Men uansett - helt korrekt kompilerer du ikke selv når du bruker gcc da :scared: Det er jo ikke du som sitter og oversetter koden...

Så, ja, jeg sier fortsatt at jeg har kompilert alt selv. Fordi jeg ganske enkelt har. Det er ikke gentoo-folka som har gjort det, det er min pc - med meg foran tastaturet..

Egentlig så er det vel gentoo som gjør kompileringen for deg, altså portage systemet dems. Du bare bestemmer hva `emerge' skal gjøre..

Lenke til kommentar

Egentlig så er det vel gentoo som gjør kompileringen for deg, altså portage systemet dems. Du bare bestemmer hva `emerge' skal gjøre..

NEI! Jeg laster ikke nær binær filer ffs... :no:

Når min maskin kompilerer, når den stresser stakkar, da kompilerer jeg. Punktum, det er min definisjon.

Jeg vil også våge meg til å tro at det er en god definisjon som virker for de fleste.

Menmen, dere får ha deres meninger om jeg har kompilert selv eller ikke folkens :)

Uansett så har jeg det i min egen verden ;) (Også har jeg ikke emerget alt, XFCE la jeg inn selv - her laget jeg et eget script for å legge inn de utallige filene)

Lenke til kommentar

Det som er med ebuilds er at de for mange større programmer filtrerer ut CFLAGS, så hvis man går inn og editerer litt selv på det gjeldende ebuild'et sitter man litt mer med følelsen av å ha kompilert det selv (ikke noe galt i automatisering) : ] Forresten, angående CFLAGS fins det et verktøy, acovea, som vha. genetiske algoritmer finner fram til optimale CFLAGS. Viste seg visst at et nytt flagg, -ftracer, kunne gjøre en forskjell. Forhåpentligvis vil vi kunne se mer utslag av optimiseringer med kommende versjoner av GCC, dvs. 3.4/3.5. Selv om ulike CFLAGS per dagens GCC ikke gjør den helt store forskjellen ofte, kan dette fort endre seg.

Endret av A_N_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...