Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mener SAIH driver uredelig innsamling, kreve penger tilbake?

Carpe Dam

Anbefalte innlegg

Jeg sjekket semesteravgiftsbetalingen min på studentweb nylig, og la merke til en linje jeg ikke forstod:

Semavg HVO H16 Studieprogram: Inn i musikken 250,00

SAIH H16 Studieprogram: Inn i musikken (valfri) 20,00

Semavg SFS H16 Studieprogram: Inn i musikken 450,00

De to største er jo semesteravgiften, så det er jo enkelt nok. Men jeg skjønte ikke helt hva den i midten var, så jeg googlet SAIH som jo viste seg å være "Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond". Jeg mener at måten dette er gjort på er uredelig.

For det første er SAIH på ingen måte et kjent akronym for førsteårsstudenter, og jeg er villig til å gjette på at mange går ut løpene sine uten å være klar over at organisasjonen i det hele tatt eksisterer.

For det andre er det skrevet opp på en måte som får det til å se ut som noe som er knyttet til studieprogrammet, og når man skal dra semesteravgiften er det antagelig få som tenker videre over at det er en arena for innsamling til ymse urelaterte organisasjoner. På fakturaen som man betaler med i Studentweb står det oppført slik, det er bare om man går inn på "Semesteravgift"-informasjonssiden (som er et sidespor i prosessen slik den er lagt opp) at informasjonen står.

Jeg ønsker å be om å få tilbake disse 20 kronene, ikke fordi det er en slik latterlig sum, men fordi det har blitt gjort på en måte som jeg som sagt mener er uredelig og spekulativ. Med de fire tusen studentene bare på mitt studiested er det jo snakk om 40.000 i inntekt selv om halvparten av studentene blir oppmerksomme på dette. Har jeg her en sak, eller er det bare å akseptere at pengene er borte? (Attpåtil til en organisasjon jeg aldri kunne tenkt meg å støtte, av politiske grunner, men det er jo litt på siden her).

Endret av Carpe Dam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://no.wikipedia.org/wiki/Studentenes_og_Akademikernes_Internasjonale_Hjelpefond

https://snl.no/Studentenes_og_Akademikernes_Internasjonale_Hjelpefond

Virker ikke som noen dårlig organisasjon. Hva er de politiske grunnene?

I følge Wikipedia så er det frivillig betaling,

"Når studentene betaler semesteravgiften kan de velge å betale 10 til 40 kroner til SAIH"

men det er noe uklart da jeg ikke vet om semesteravgiften inkluderer beløpet på en slik måte at det er en donasjon gjort av skolen.

Er skolen din medlem?

http://saih.no/hvem-er-saih/organisasjon/struktur/medlemmer

Jeg ville tatt det opp med den ansvarlige (skolen?).

Lenke til kommentar

https://no.wikipedia.org/wiki/Studentenes_og_Akademikernes_Internasjonale_Hjelpefond

https://snl.no/Studentenes_og_Akademikernes_Internasjonale_Hjelpefond

Virker ikke som noen dårlig organisasjon. Hva er de politiske grunnene?

I følge Wikipedia så er det frivillig betaling,

"Når studentene betaler semesteravgiften kan de velge å betale 10 til 40 kroner til SAIH"

men det er noe uklart da jeg ikke vet om semesteravgiften inkluderer beløpet på en slik måte at det er en donasjon gjort av skolen.

Er skolen din medlem?

http://saih.no/hvem-er-saih/organisasjon/struktur/medlemmer

Jeg ville tatt det opp med den ansvarlige (skolen?).

De politiske grunnene er mer egnet til avsporing enn noe annet, derfor fokuserer jeg på måten det blir gjort på.

Joda, det står forsåvidt at det er frivillig, men jeg mener det er skrevet slik det er for å skaffe seg midler uten å være helt redelig. Om det hadde stått "støtte til den veldedige organisasjonen SAIH (frivillig)" eller "Frivillig støtte til Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond" så ville jeg ikke ha noe å utsette på det. Når man derimot fører opp et ukjent akronym, som like gjerne kan være en forkortelse brukt av studiestedet for kopiavgift eller noe slikt, og deretter skriver emnekoden, så klarer jeg ikke å tro annet enn at det bevisst er kamuflert for å få inn penger fra folk som ikke googler alle forkortelsene på en såpass ukomplisert regning som semesteravgiften...

Lenke til kommentar

Poenget er vel det at fakturaen for semesteravgiften er påført beløpet inkludert SAIH-"tiern" som for tiden utgjør kr 40. For å slippe dette må man trekke 40 kr fra påført fakturabeløp og sette fakturabeløpet lik restbeløpet, og deretter sette fakturaen til betaling. Det "uredelige" her er at man aktivt må reservere seg mot å gi, ikke det motsatte. Kall det "negativ støtte", ikke ulikt negativt salg, der man aktivt må si nei til å kjøpe for å slippe å kjøpe produktet.

Edit: altså, hvis man ikke gjør de endringene som beskrevet over så gir man automatisk støtte til SAIH.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Joda, det står forsåvidt at det er frivillig, men jeg mener det er skrevet slik det er for å skaffe seg midler uten å være helt redelig.

Helt sant. En infolapp/ infoside som gjør det helt klart hva dette er bør være et krav og en grunn til å ta dette videre i seg selv.

Edit; fjernet litt, svar kom før jeg postet :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Man får tydelig beskjed om at det er snakk om veldedighet, og at det er helt frivillig.

Nei, man får ikke tydelig beskjed om det når man går gjennom prosessen. La meg liste opp:

Jeg fikk en e-post med "gratulerer, du kom inn".

Så fikk jeg en ny e-post med "trykk her for å semesterregistrere deg"

Jeg trykker på den og kommer til en side ("1") der en av de første lenkene er "semesterregistrering", som jeg naturligvis trykker på.

Jeg skriver inn personalia, ser over at emnene er riktige, og får opp en side med betalingsinformasjonen og de tre linjene som står i mitt første innlegg.

Jeg kan ikke erindre å på noe sted ha lest noe om veldedighet i denne prosessen. Derimot kan man et stykke lenger ned på siden "1" finne en lenke som beskriver hva semesteravgiften er for noe, og godt nede på den siden står det om SAIH. Dersom man har 16:9-skjerm og sideteksten fyller bredden, må man rulle et stykke ned for å finne dette på begge disse sidene.

Lenke til kommentar

Denne støtten er regulert av studentsamskipnadsloven § 10 og er ikke ulovlig. Kravet er at det skal opplyses om at SAIH-bidraget er frivillig, og at samskipnaden skal sørge for at studentene har tilgang til en refusjonsordning for å få beløpet tilbakebetalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1: Du må nesten selv lese hva du betaler for og ikke. Det forventes en viss egeninnsats når man er voksen. 

2: SAIH-avgiften er lovlig, og innkrevingsmetoden er lovlig, se forskrift om studentsamskipnader § 16. Det skal imidlertid informeres ved innkrevingen om at bidraget er frivillig. Bestemmelsen ser ut til å forutsette at man kan kreve tilbake avgiften, så jeg ville kontaktet samskipnaden og spurt om de har ordninger for refusjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg har gått gjennom samme prosess, og jeg forstod utmerket godt hva jeg ga penger til. Vi er nok forskjellige.

Ved samme institusjon? HiVolda?

1: Du må nesten selv lese hva du betaler for og ikke. Det forventes en viss egeninnsats når man er voksen. 

2: SAIH-avgiften er lovlig, og innkrevingsmetoden er lovlig, se forskrift om studentsamskipnader § 16. Det skal imidlertid informeres ved innkrevingen om at bidraget er frivillig. Bestemmelsen ser ut til å forutsette at man kan kreve tilbake avgiften, så jeg ville kontaktet samskipnaden og spurt om de har ordninger for refusjon. 

Jeg regner for så vidt med at man er innenfor lovens bokstav, noe annet ville jo være sensasjonelt. Men det er ikke så vanskelig å være uredelig uten å være utenfor loven...

Og angående det med å lese hva man betaler for: Dersom man ikke i utgangspunktet er kjent med akronymet så er det skrevet på en slik måte at det ser ut til å være en del av studieløpet. All den tid det ville være enklere å kalle posten noe som er felles for alle løp enn å skrive inn alle de forskjellige studienavnene, ser jeg det som den mest sannsynlige forklaringen at man gjør dette med hensikt for å øke inntektene på bekostning av folk som ikke googler noe som vitterlig ser ut som det er tilknyttet studiet man går på.

Lenke til kommentar

Hvis du selv hadde lest så ser du at mesteparten av teksten er villedende (min utheving)

SAIH H16 Studieprogram: Inn i musikken (valfri) 20,00

Det holder ikke å lese dette for å forstå hva det er. Man må faktisk google det. Det ser ut som om det er til en linjeforening eller noe.

De som har skrevet denne teksten er også voksne. Med en viss egeninnsats kunne de gjort det klinkende klart hva dette var for noe, men de har valgt å la være.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Men om man velger å betale er selvsagt avhengig av hva det går til. Det er samfunnsøkonomisk ulønnsomt å legge det opp slik at 1000 studenter må google dette.

Foreninger som LHL (?) og lignende har fått kraftig pepper for å sende valgfrie regninger med ferdig påført beløp, er dette er annerledes?

Som det står i § 16:

Den som er ansvarlig for innkrevingen fastsetter selv innkrevingsmåte. Ved innkreving skal studentene informeres om at bidrag til studentbasert internasjonalt hjelpearbeid er frivillig og om fremgangsmåte ved eventuelle krav om refusjon av bidrag i ettertid.

Hvis det understrekede ikke er tilfellet her. Hvordan kan du da mene at innkrevingen er lovlig?

Denne støtten er regulert av studentsamskipnadsloven § 10 og er ikke ulovlig. Kravet er at det skal opplyses om at SAIH-bidraget er frivillig, og at samskipnaden skal sørge for at studentene har tilgang til en refusjonsordning for å få beløpet tilbakebetalt.

Det holder ikke at de har en refusjonsordning, nei, de må faktisk opplyse om at de har det ved innkreving.

Og det står i samme paragraf:

Ved innkreving skal studentene informeres om at bidrag til studentbasert internasjonalt hjelpearbeid er frivillig

Det holder altså ikke å merke innbetalingen som frivillig, man må faktisk informeres om at det er bidrag til studentbasert internasjonalt hjelpearbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...