Gå til innhold

Apple vil fange iPhone-tyvens fingeravtrykk


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

J.R.: Tror du virkelig at ingen samler inn biometrisk informasjon om deg når du bruker fingeravtrykkslås på mobilen din, ganglagsanalyse og profilering ved skrittsensor, gyroskop o.l., hvordan du skriver på data og mobiltelefon, ansiktsgjenkjenning på instagram etc. og selfiene dine, the list goes on... :( 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-412299

Hvem bryr seg om personvernet til tyver?

 

 

Hva med at det nå kommer en infrastruktur på plass som potensielt kan lagre alle fingeravtrykk i verden. Noen hacker den databasen og legger ut en torrent... Eller at Apple inngår en avtale med politiet bak din rygg og utveksler alle data?

 

Kanskje ikke det skjer i dag, men systemet er hvertfall på plass. Jeg tipper det blir en «opt out» gjemt i en myriade av lisensbetingelser.

 

Tenk fremover også!

Lenke til kommentar

Hvem er tyv og hvem er finner av en mistet telefon? Ingen kvalitetssikring på hvem som er hva? Hvordan har de tenkt til å bruke/publisere disse fingeravtrykkene? Henge ut folk som mistenkes for eksempel ved å blokkere enhetene de selv bruker fingeravtrykk for å låse opp? Nei, dette ser jeg flere betenkeligheter med enn løsninger. Brukerstyrt sporing av og låsing av forsvunnede enheter er mye bedre. Vi trenger ikke noe høyst tvilsom "etterforskning" og mistenkeliggjøring av potensielt uskyldige.

Lenke til kommentar

Dette er nok bare enda et i rekka av patenter Apple ikke gjør noe med. Til deg som tror telefonen samler inn fingeravtrykk over her: Når du bruker fingeravtrykk på en iPhone lagres aldri avtrykket noe sted i telefonen, og kan dermed ikke hentes ut. Det er ikke engang en teoretisk mulighet for det da avtrykket ikke engang eksisterer i minne på noe tidspunkt, ei heller overføres det til operativsystemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

J.R.: Tror du virkelig at ingen samler inn biometrisk informasjon om deg når du bruker fingeravtrykkslås på mobilen din, ganglagsanalyse og profilering ved skrittsensor, gyroskop o.l., hvordan du skriver på data og mobiltelefon, ansiktsgjenkjenning på instagram etc. og selfiene dine, the list goes on... :(

Åjoda, det gjør de helt sikkert. Likevel mener jeg ikke at det er greit, helker vil jeg ikke oppfordre til å gjøre det værre. Gjør du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-412299

Dette er nok bare enda et i rekka av patenter Apple ikke gjør noe med. Til deg som tror telefonen samler inn fingeravtrykk over her: Når du bruker fingeravtrykk på en iPhone lagres aldri avtrykket noe sted i telefonen, og kan dermed ikke hentes ut. Det er ikke engang en teoretisk mulighet for det da avtrykket ikke engang eksisterer i minne på noe tidspunkt, ei heller overføres det til operativsystemet. 

 

Jepp, markørene dine lagres ikke i minnet på telefonen, ikke lagres det på disken heller, de tas rett og slett ut av en hatt når iphone skal sammenlikne fingeren du nettopp viste, med...

Også er det helt umulig for ios-utviklerne å skrive tre linjer med kode for å sende inn dette i fremtiden.

Lenke til kommentar

 

Hvem bryr seg om personvernet til tyver?

 

Hva med at det nå kommer en infrastruktur på plass som potensielt kan lagre alle fingeravtrykk i verden. Noen hacker den databasen og legger ut en torrent... Eller at Apple inngår en avtale med politiet bak din rygg og utveksler alle data?

 

Kanskje ikke det skjer i dag, men systemet er hvertfall på plass. Jeg tipper det blir en «opt out» gjemt i en myriade av lisensbetingelser.

 

Tenk fremover også!

Svert viktig spørsmål, har vi Demokrati nu !

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg hadde samsung gear S2 klokke, solgte den. Har slått av fingeravtrykkpålogging på mobilen og slettet fingeravtrykkene mine så ingen kan stjele dem. :) Har ikke lyst til å gå med mobil heller men jeg trenger den, kanskje jeg skal bli sånn gammal gubbe som går med en gammel skyvetelefon (har en sånn og liggende) eller bruke telefonautomat... og kjøpe billett på buss og tog kontant og få papirbillett...  ;)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

J.R.: Tror du virkelig at ingen samler inn biometrisk informasjon om deg når du bruker fingeravtrykkslås på mobilen din, ganglagsanalyse og profilering ved skrittsensor, gyroskop o.l., hvordan du skriver på data og mobiltelefon, ansiktsgjenkjenning på instagram etc. og selfiene dine, the list goes on... :(

Nei, jeg tror ikke NWO, NSA eller Kabalen samler inn slike data. Jeg tror faktisk _ingen_ samler inn slike data. Fingeravtrykket er sendes aldri ut av telefonen, ganglagsanalyse ville fordret relativt aggressiv bruk av CPU, akselerometer og gyro, noe som ville kostet masse batteri. Dessuten ville det fordret en relativt massiv "cover up" med tusenvis av involverte parter.

 

Konspirasjonsteoriene dine er underholdende, men de er ikke noe annet enn konspirasjonsteorier og er underbygget av like mye fakta som Chemtrails, autisme/vaksine-koblinger og bortførelser utført av aliens. Bare fjas, altså.

Endret av Per Buer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke bare forlater de aldri telefonen, de forlater aldri sensoren engang, og hele systemet er designet sånn at man ikke kan aksessere noen form for biometriske data fra operativsystemet, uansett om man har root. 

 

Og sensoren er ikke en del av telefonen? Jeg synes det er merkelig å si at "fingeratrykket aldri lagres noe sted på telefonen".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke bare forlater de aldri telefonen, de forlater aldri sensoren engang, og hele systemet er designet sånn at man ikke kan aksessere noen form for biometriske data fra operativsystemet, uansett om man har root. 

 

Og sensoren er ikke en del av telefonen? Jeg synes det er merkelig å si at "fingeratrykket aldri lagres noe sted på telefonen".

 

 

Hvis du leser deg opp ser du at det stemmer.

 

Kortversjonen er at de biometriske markørene (ikke avtrykket) krypteres i selve knappen, med en hardwarenøkkel som er unikt brent inn i kretsen og ikke i firmware. Denne nøkkelen kan ikke leses ut på noen måte uten å ødelegges.

 

Derfor lagres aldri fingeravtrykket noe sted, og forlater aldri knappen.  Og om man får tak i dataene på en eller annen måte er de helt verdiløse alle andre steder enn i akkurat den telefonen de ble lagret fra. 

 

Det finnes ingen teknologi i en iPhone som gjør det mulig å lagre et fingeravtrykk. Bortsett fra kameraet, såklart, hvis man vil være vanskelig. 

 

Apple kan dette her, til motsetning fra f.eks HTC som en periode lagret fingeravtrykkene som ukrypterte bilder i userspace. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ikke bare forlater de aldri telefonen, de forlater aldri sensoren engang, og hele systemet er designet sånn at man ikke kan aksessere noen form for biometriske data fra operativsystemet, uansett om man har root. 

 

Og sensoren er ikke en del av telefonen? Jeg synes det er merkelig å si at "fingeratrykket aldri lagres noe sted på telefonen".

 

 

Hvis du leser deg opp ser du at det stemmer. Kortversjonen er at de biometriske markørene krypteres i selve knappen, med en hardwarenøkkel (som er unikt brent inn i kretsen og ikke i firmware). Denne nøkkelen kan ikke leses ut på noen måte uten å ødelegges.

 

Derfor lagres aldri fingeravtrykket noe sted, og forlater aldri knappen.  Det finnes ingen teknologi i en iPhone som gjør det mulig å lagre et fingeravtrykk på en måte som kan benyttes til noe som helst utenfor telefonen. 

 

 

Knappen er en del av telefonen, informasjonen lagres i telefonen, informasjonen er kryptert det er sant, men informasjonen ligger jo der, lagret, på telefonen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...