AnonymDiskusjon Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Hei flinke folk på forumet! Vi har kjøpt oss ny leilighet, og jeg skal i den anledning innfri et privat lån fra familie. Dette lånet utgjorde en del av min egenkapital da vi kjøpte den forrige leiligheten. Min samboer hadde egenkapital fra før, så da gikk vi inn 50/50. Vi har mer eller mindre samme inntekt, og har relativt like framtidsutsikter på den fronten. Vi eier leilighet og innbo 50/50 og skal betjene alle utgifter likt. Det er det vi har gjort så langt, og trives med det. Mitt private lån utgjør imidlertid et lite problem. Jeg ønsket opprinnelig at banken kunne opprette to separate lån sikret i samme pant og hvor vi begge var låntakere, men hvor jeg i praksis betjente mitt ene lån (som utgjør mellom 1/15 og 1/20 av den totale lånesummen) alene mens vi sammen betjente det andre lånet. Det viser seg imidlertid at banken ikke ønsker en slik løsning, til tross for at de muntlig ga uttrykk for at det ikke skulle være noe problem da vi først snakket med dem om finansiering. Vi har OK belåningsgrad til å være i etableringsfasen uten barn mv. og gode utsikter til fremtidig inntektsstigning (vi fikk innvilget lån på en million mer enn vi brukte), og egenkapitalgraden er på nærmere 30%. Jeg tenkte banken kom til å være fleksibel her, men det viste de seg ikke å være. Det er ikke et alternativ å bytte bank, da de vi bruker tilbudte oss svært gode vilkår ellers. Derfor: Har dere noen lure tips til hvordan å sørge for at jeg ender opp med å betjene mitt private lån, og kan betale ned ekstra på det, uten at det blir urettferdig enten for min samboer eller meg. Jeg skal betale mine egne renter og få ned min egen hovedstol så raskt som mulig (jeg tipper det vil ta ca 5 år), mens vi skal betjene vårt hovedlån etter betalingsplanen. Hvordan holder jeg oversikt over dette i praksis? Håper problemstillingen er forståelig, og at dere har noen tips og ideer. Anonymous poster hash: db81a...a6e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå