Gå til innhold

Fikk meg kattunge


Gjest Slettet-aj7hPT

Anbefalte innlegg

Fra Mattilsynets liste over mislighold i tilsynsveilederen for katt:

- å slå, sparke, løfte etter nakkeskinn/pels/hale

 

Gratulerer med kattunge. Synd at den ble tatt fra moren minst tre uker for tidlig, håper den ikke har fått varige adferdsforstyrrelser.

 

- Har den fått ormekur? Det må kattunger få.

- Kattunger skal holdes inne til de er 6-8 måneder gamle.

- Husk å vaksinere og kastrere pus når den er ca. 2 kg - og før du slipper den ut.

- Kattunger har mye energi, sånn er det bare. Det går kanskje over, men det kan faktisk ta så lang tid som to år.

- Ikke alle katter liker å kose eller å bli holdt.

- Lag klare skiller (i form av tid og fravær) mellom lek og kos og aldri bruk hendene til å leke med pus for å forebygge uønsket biting og kloring på kroppen din.

- Bruk cat-off eller lignende spray på møbler du ikke vil at katten skal bruke. (finnes på de fleste dyrebutikker)

- Hvis den liker catnip bruker du det der hvor du vil at den skal være.

- Gi masse ros hvis den viser interesse for lovlige leker/kloreplass.

- Hvis katten uoppfordret angriper deg skal du ignorere den og rolig forlate rommet og lukke døren etter deg. Vent noen minutter før du går inn igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Mattilsynets liste over mislighold i tilsynsveilederen for katt:

- å slå, sparke, løfte etter nakkeskinn/pels/hale

 

Gratulerer med kattunge. Synd at den ble tatt fra moren minst tre uker for tidlig, håper den ikke har fått varige adferdsforstyrrelser.

 

- Har den fått ormekur? Det må kattunger få.

- Kattunger skal holdes inne til de er 6-8 måneder gamle.

- Husk å vaksinere og kastrere pus når den er ca. 2 kg - og før du slipper den ut.

- Kattunger har mye energi, sånn er det bare. Det går kanskje over, men det kan faktisk ta så lang tid som to år.

- Ikke alle katter liker å kose eller å bli holdt.

- Lag klare skiller (i form av tid og fravær) mellom lek og kos og aldri bruk hendene til å leke med pus for å forebygge uønsket biting og kloring på kroppen din.

- Bruk cat-off eller lignende spray på møbler du ikke vil at katten skal bruke. (finnes på de fleste dyrebutikker)

- Hvis den liker catnip bruker du det der hvor du vil at den skal være.

- Gi masse ros hvis den viser interesse for lovlige leker/kloreplass.

- Hvis katten uoppfordret angriper deg skal du ignorere den og rolig forlate rommet og lukke døren etter deg. Vent noen minutter før du går inn igjen.

Jeg er helt enig i det meste men dette her:

''- Ikke alle katter liker å kose eller å bli holdt.''

 

.. er noe du må være forsiktig med å påstå. En kattunge er mye mer villig til å forandre sine vaner da de ikke har inngrodde vaner, det beste er å gjøre så pus er vandt med at du gjør alt mulig med dem, åpne munnen, sjekke ører, øyne, holder dem opp ned, alt mulig, tull med katten så mye som mulig, da ender du opp med en pus som ikke har noe imot å bli holdt eller kost med, lar du katten bare være og få gjøre som de vil så kan de få uønskede inngrodde vaner, og inngrodde vaner er vanskelig å bryte hos katter, derfor du også burde kastrere så fort som mulig hvis du har hannkatt så de ikke engang får begynt med å markere inne (markering vil si spraye piss overalt..).

 

Edit: min kilde er meg selv, har tre voksne katter som jeg har hatt siden de var noen få mnd gamle, ingen av de har noe imot å bli holdt, kost eller sjekket ut.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...