Gå til innhold

Fikk meg kattunge


Gjest Slettet-aj7hPT

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aj7hPT

Fikk meg kattunge som var født 17 juni som jeg reserverte men siden moren lærte dem å fange mus så var eierne desperate i å få levert ungene og jeg måtte hente han. Har hatt katten i 1 uke nå, katten løper som en gal 24/7 fram og tilbake opp i stativet og ned og opp mot stolens rygg, han liker veldig godt stolen min :/. 

Hvordan er det man egentlig klarer å roe ned en katt? Hvordan får jeg lært katten at stryk og kosing er kjempegodt? Hvordan får jeg katten til å slutte å leke med fingertuppene mine? 

 

Katten klarer fint å bruke kattedo osv men hadde likt at jeg fikk lagt i katten gode vaner før den vokser opp, etter jeg fikk katten har det i grunn bare vært hyggelig og koselig, veldig leken og liker å bli løftet på, men jeg klarer aldri helt å slappe av i sofaen for da skal den lille karen løpe opp i sofaen og gnage meg i fingertuppene xD, noen her med erfaringer med kattunge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aj7hPT

Få tak i en klorestativ og leker. slik at du for den i aktivitet på andre premisser enn møbler og deg xD.

som nevnt ovenfor om mulig få den aktivisert ute også om dette er en utekatt.

Kjøpte meg klorestativ som han bruker av og til men liker aller best å klore i stolen haha. Har hatt katten flere ganger ute i minst en halv time men selv det sliter ikke katten ut xD, leker mye med katten og den får mye oppmerksomhet så jeg får vel bare vente noen måneder å se da :3

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å lese litt om katt og kattehold. Kattunger har mye energi, og beste måten å roe den på er å aktivisere og leke med den, så den får utløp for energien. Husk at den er ennå veldig liten, og dersom du har utemiligheter bør du likevel holde pus inne i 6-8 måneder, og så gradvis gå ut sammen med den til den er komfortabel med å være ute alene. Katter har ikke fullt utviklet stedsans før de nærmer seg året, og går seg lett vill og er et lett bytteoffer når de er små.

 

Du må nok vare slå deg til ro med at du har en liten terrorist i hus det første halve året eller så :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Den roer seg nok når den vokser til, akkurat nå er den en unge med mye energi. Har den mulighet til å gå ut?

 

Anbefaler deg å lese litt om katt og kattehold. Kattunger har mye energi, og beste måten å roe den på er å aktivisere og leke med den, så den får utløp for energien. Husk at den er ennå veldig liten, og dersom du har utemiligheter bør du likevel holde pus inne i 6-8 måneder, og så gradvis gå ut sammen med den til den er komfortabel med å være ute alene. Katter har ikke fullt utviklet stedsans før de nærmer seg året, og går seg lett vill og er et lett bytteoffer når de er små.

 

Du må nok vare slå deg til ro med at du har en liten terrorist i hus det første halve året eller så :)

Hehe, jada katten har mulighet får å være ute og det er ofte jeg er med han utenfor slik at han får løpt ut litt energi, men ikke ofte det hjelper heller :)

Lenke til kommentar

En ting som funker er å ta den forsiktig i nakkeskinnet (de tar ikke skade av det) og løfte den vekk når den klorer i stolen. De er ikke dumme og skjønner tegninga kjappt. Katta mi forsto hvertfall at han ikke fikk klore på sofaen i løpet av et par dager og det eneste han klorte på etter at lyset gikk opp for ham var klorestativet. Eventuellt løfte den bort til klorestativet når den starter, men jeg vet ikke om det er like effektivt som et "forbud".

 

Nå vil sikkert noen skrive at det er dyreplageri :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Og så var det da et spørsmål om katten tar skade om jeg forlater han i stuen for å gå inn på rommet mitt for å spille eller se på youtube en time, han har jo selvfølgelig full tilgang til do og leker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Den tar ikke skade av det, men den kan lære seg at den kan gjøre det den vil når du ikke er der.

Sitter ikke med datan hele tiden, jeg går jo ut for å følge med. Må få roe meg ned litt jeg og :)

Lenke til kommentar

En ting som funker er å ta den forsiktig i nakkeskinnet (de tar ikke skade av det) og løfte den vekk når den klorer i stolen. De er ikke dumme og skjønner tegninga kjappt. Katta mi forsto hvertfall at han ikke fikk klore på sofaen i løpet av et par dager og det eneste han klorte på etter at lyset gikk opp for ham var klorestativet. Eventuellt løfte den bort til klorestativet når den starter, men jeg vet ikke om det er like effektivt som et "forbud".

 

Nå vil sikkert noen skrive at det er dyreplageri :wee:

 

 

Ikke bare er det dyrplageri - det er også ulovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Sant det. Det beste hadde vel vært om du fikk småen til å roe seg ned og ligge i fanget ditt eller noe slik når du spiller/ YT.

Å få en kattunge til å roe seg ned mens man ser youtube osv må være et mirakel på grensen til umulig. Men jeg hører jo at han løper og skraper på stativet så jeg tror nå at han har det bra, har tross alt leket med han rundt en time.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Nei, i det norske lovverk.

 

Og det er forøvrig mot forumets regler å oppfordre til lovbrudd...

Må innrømme at jeg har dratt forsiktig i nakkeskinnet men var livredd for at det skulle gjøre vondt så slikt gjør jeg ikke, bare løfter han vekk i stedet.

Lenke til kommentar

Nei, i det norske lovverk.

 

Og det er forøvrig mot forumets regler å oppfordre til lovbrudd...

 

Å ta en katt i nakkeskinnet er noe kattemor gjør når hun f.eks. skal flytte dem. Det er ikke en voldshandling og katten får ikke smerter eller tar skade av det. Det er den beste måten faktisk, katter forstår nakkeskinnsgrepet. Det er dog forskjell på hvordan man utøver denne handlingen. Jeg snakker om å ta et godt, forsiktig og løst grep og flytte den en halvmeter. Å rive tak i nakkeskinnet og slenge katten bort er en annen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ta bittesmå kattunger i nakkeskinnet går helt fint, det er jo det kattemor gjør når hun skal flytte på de. MEN: Man kan ikke gjøre det når katten blir større, da sliter man skinnet løs fra musklene (DET er dyreplageri). Jeg ville sagt at så lenge de er små nok til at kattemor kan løfte de i munnen så kan mennesker også gjøre det, når de blir for store til det så må man finne på noe annet (vannpistol er en slager, brå klapping og høy hvesing kan også fungere).

 

Ellers har jeg lest et sted at man kan gjøre møbler avskyelige for katter ved å gni de inn med løk, men jeg tror kanskje jeg ville tatt det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Nå våknet katten og det var et virkelig hysteri, skulle leke med halen og løpe frem og tilbake i sofaen. Så tok jeg frem lekepinnen og da var det å hoppe høyt for å angripe den og løpe frem og tilbake, etter ca 1 time faktisk med lek er jeg nå tilbake for å fortsette å se youtube hehe.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...