Gå til innhold

Måtte en falle i strid for å komme til Valhall ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har smidd sverdet klart, så det bare er å gripe til hjaltet når døden kommer luskende og vips befinner man seg i Valhalls digre haller med masse mjød, villige og kåte kvinner, gode djerve historier og modige våpenbrødre... 

Hadde jeg klart å innbille meg at slikt var sant var det nok åsatro jeg ville valgt... Jeg ville passet på slagmarken der jeg kunne hugge og slakte ned for fote til jeg enten ble hugget ned selv eller laget seiret, for så å bli gjenopplivet og kunne sitte i de nevnte digre hallene og drikke og ete og tilbringe natten sammen med en kåt deilig kvinne før neste dags store slag igjen sto på tapetet.... Den nitriste knesliter klubben til jesus har aldri stått frem som annet enn skikkelig døll og nitrist. Hva er hymnesang og tvangs tilbedelse i forhold til kjempelag, villige kvinner og mat og drikke fr Odins store haller liksom? Er jo ikke sammenlignbart engang... 

Og nei, det holder at du holder en hånd rundt sverdet/våpnet ditt i det du dør. Enten man falt i strid eller i sotteseng..  :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

For å komme til Valhall måtte man dø i strid. Disse endte enten opp i Valhall eller Folkvang, med henholdsvis Odin eller Frøya. Videre har man Hel/Helheimen, som, hvis disse ulike stedene faktisk er forskjellige (mye kommer fra Snorre, og han var ikke akkurat en ekspert på hva folk trodde på flere hundre år tidligere), er beskrevet som en mer generell underverden.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

I Norrøn religion var døden mer av det som skjedde i livet. De som levde som krigere, kunne fortsette å kjempe etter døden som einherjer. De som døde av sykdom kom typisk til Helheim og fortsatte en kjip tilværelse der.

Det er mange ulike forklaringer i norrøn religion på hva som skjer etter døden.

Lenke til kommentar

Det er mange ulike forklaringer i norrøn religion på hva som skjer etter døden.

Det meste vi har om norrøn mytologi er dessverre skrevet av prester, som selvsagt, i god kristen ånd som overalt ellers i verden, gjorde det de kunne for å sverte de religionene som var for å fremme jødeliket... Det er jo seiers herrene som skriver historien, her som ellers, og det er ikke alltid at det som skrives er like sant...

Så vi sitter igjen med fint lite om denne religionen til våre forfedre... Kristendommen har ødelagt det også..... Så joda, vi har mye å avskrive den kristne "arven" vi har hatt den ulykke å bli tvunget inn i her i landet... 

Lenke til kommentar

Det meste vi har om norrøn mytologi er dessverre skrevet av prester, som selvsagt, i god kristen ånd som overalt ellers i verden, gjorde det de kunne for å sverte de religionene som var for å fremme jødeliket... Det er jo seiers herrene som skriver historien, her som ellers, og det er ikke alltid at det som skrives er like sant...

Så vi sitter igjen med fint lite om denne religionen til våre forfedre... Kristendommen har ødelagt det også..... Så joda, vi har mye å avskrive den kristne "arven" vi har hatt den ulykke å bli tvunget inn i her i landet...

Jaha? Jeg trodde det meste kom fra ting som Den eldre Edda, Den yngre Edda og diverse sagaer.

Hvilke kilder er det du mener vi har, og hvilke av de er skrevet av prester?

Lenke til kommentar

Jaha? Jeg trodde det meste kom fra ting som Den eldre Edda, Den yngre Edda og diverse sagaer.

Hvilke kilder er det du mener vi har, og hvilke av de er skrevet av prester?

Nei, det står ikke så mye om religionen i disse eddaene. Det som er samlet er skrifter som vi i dag skjønner at var skriftene skrevet av prester. Det meste om denne religionen er dessverre glemt... Vi finner bare bruddstykker av det... Men at det var en mektig religion ser vi på hovedsete i uppsala i sverige... 

Litt usikkert om det var menneskeofring også, eller om dette var noe disse prestene skrev for å sverte religionen.. 

Lenke til kommentar

Nei, det står ikke så mye om religionen i disse eddaene. Det som er samlet er skrifter som vi i dag skjønner at var skriftene skrevet av prester. Det meste om denne religionen er dessverre glemt... Vi finner bare bruddstykker av det... Men at det var en mektig religion ser vi på hovedsete i uppsala i sverige... 

Litt usikkert om det var menneskeofring også, eller om dette var noe disse prestene skrev for å sverte religionen..

Fortell. Hvilke prester, og hva heter verkene?

Lenke til kommentar

Fortell. Hvilke prester, og hva heter verkene?

De kan du faktisk søke opp selv om du er nysgjerrig... Har søkt en del på nettet med dette evnet (hadde en ste-svigermor om var veldig interessert i dette og vikinger generelt, og noe av interessen smittet over på meg men mest i form av viking våpen..) og det er faktisk ganske overraskende hvor lite vi faktisk vet om norrøn mytologi. Det er små brudd stykker her og der skrevet ned av utenforstående og prester... Alt i alt vet vi så lite at det ikke er mulig å gjenskape hvordan denne religionen faktisk var den gangen den var rådende her i landet.. 

Dessverre. Virket som en langt mer jordnær religion enn disse ørken religionene ihvertfall.. 

Lenke til kommentar

De kan du faktisk søke opp selv om du er nysgjerrig... Har søkt en del på nettet med dette evnet (hadde en ste-svigermor om var veldig interessert i dette og vikinger generelt, og noe av interessen smittet over på meg men mest i form av viking våpen..) og det er faktisk ganske overraskende hvor lite vi faktisk vet om norrøn mytologi. Det er små brudd stykker her og der skrevet ned av utenforstående og prester... Alt i alt vet vi så lite at det ikke er mulig å gjenskape hvordan denne religionen faktisk var den gangen den var rådende her i landet.. 

Dessverre. Virket som en langt mer jordnær religion enn disse ørken religionene ihvertfall..

Takk, men det har jeg selvsagt gjort. Kildene som stadig blir nevnt - enten det er i historiebøker, på Wikipedia, eller generelle treff på Google - er Den eldre Edda, Den yngre Edda og diverse sagaer. Som sagt.

Så, igjen, hvor har du det fra at det vi vet kommer fra prester? Hva heter prestene, og hva heter bøkene?

Lenke til kommentar

[...]

Ettersom du ikke svarer, så regner jeg med du bare løy litt.

Før man beskylder folk for løgn, kan man jo gjøre et søk da. Grunnen til at folk bare nevner Edda og sagaer er at dette er det eneste vitenskapelig sikre man har. Man må som RWS sier ta vekk det som munkene dokumenterte, siden dette er skrevet i et kristent lys.

Tok meg ca 3,6 sekunder å finne en artikkel som støtter RWS sitt utsagn: http://freya.theladyofthelabyrinth.com/?page_id=23

All the sources on Norse mythology and cosmology are written sources, written in the Latin alphabet by scholars and monks more than a century or more after the Conversion, and we just do not know to what degree “accurate” Pagan myths survived in the memory of Christian descendants across several generations.

BBC må da være en grei kilde? http://www.bbc.co.uk/history/ancient/vikings/evidence_01.shtml

Surviving accounts of Viking activity were almost exclusively written by churchmen. These include monastic chronicles, such as the Anglo-Saxon Chronicle and similar Frankish and Irish Annals, which outline broadly what happened, at what date. There are also sources of a more directly religious nature, such as the much-quoted letters of Alcuin, and Wulfstan's famous 'Sermon of the Wolf', both of which chose to interpret the Viking raids as God's punishment on the Anglo-Saxons for their sins. Even the chronicles reflect the fact that the Vikings often attacked monasteries for their wealth, which created an obvious bias against them, and the hostile tone of these contemporary accounts has done much to create the popular image of Viking atrocities. However, modern historians have noted that the same sources show Christian rulers behaving equally unpleasantly, but without being condemned on religious grounds.

Eller en publisert bok med nok av kilder? https://books.google.no/books?id=LByyAwAAQBAJ&printsec=frontcover

Christian monks, who wrote in Greek and Latin, transcribed Norse Myths for future generations. Modern readers come across symbolism in the myths that shares similarities with Christianity because monks imposed their influence on the non-Christian stories.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

[...]

"Scholars and monks" betyr ikke "prester". Snorre faller under denne kategorien, for eksempel, og han var ingen prest.

Fra samme artikkel: "What we are left with are two main sources. The most important source is the Poetic Edda, also known as the Elder Edda."

"The other main source to Old Norse myths is Snorri`s “Prose Edda”."

Siden du linker til er altså enig med meg; det vi vet om norrøn mytologi kommer hovedsakelig fra eddaene. RWS tar feil, og i følge han selv betyr det at han lyver.

Edit til din edit: BBC-kilden beskriver ikke norrøn mytologi, og den siste kilden din viser heller ikke at jeg tar feil (tvert i mot, også den trekker frem Den eldre Edda og Den yngre Edda som de viktigste kildene).

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

[...]

Nei, jeg gjør faktisk ikke det. Jeg har faktisk lest en del om norrøn mytologi og av en rekke forskjellige kilder og beklager at jeg ikke linker til dem alle, men dette ville faktisk tatt flere dager... Så du får lese om dette selv, da jeg ikke gidder å jobbe i flere dager for at du er for lat til å finne ut av dette selv. 

"Scholars and monks" betyr ikke "prester". 

Nei, det er helt riktig, men de var allikevel kristne skolerte og monker... Kristne skolerte og munker vil selvsagt favoritisere kristendom og forsøke å sverte/ødelegge eldre religioner... 

Men dette er ikke din issue, ikke sant? Du driter i hva eller hvem som skrev noe, da du er ute etter meg... Her jeg rett? 

Som jeg sa, sjekk det ut selv... Du har litt jobb foran deg, men du klarer det nok. 

Lenke til kommentar

[...]

Nei, jeg gjør faktisk ikke det. Jeg har faktisk lest en del om norrøn mytologi og av en rekke forskjellige kilder og beklager at jeg ikke linker til dem alle, men dette ville faktisk tatt flere dager... Så du får lese om dette selv, da jeg ikke gidder å jobbe i flere dager for at du er for lat til å finne ut av dette selv. 

"Scholars and monks" betyr ikke "prester". 

Nei, det er helt riktig, men de var allikevel kristne skolerte og monker... Kristne skolerte og munker vil selvsagt favoritisere kristendom og forsøke å sverte/ødelegge eldre religioner... 

Men dette er ikke din issue, ikke sant? Du driter i hva eller hvem som skrev noe, da du er ute etter meg... Her jeg rett? 

Som jeg sa, sjekk det ut selv... Du har litt jobb foran deg, men du klarer det nok.

Som sagt har jeg gjort det. Vi kan begynne med kildene som ble brukt for å faktisk redde utsagnet ditt.

Freya-siden:

What we are left with are two main sources. The most important source is the Poetic Edda, also known as the Elder Edda.

[...]

The other main source to Old Norse myths is Snorri`s “Prose Edda”.

Boken:

The Norse myths were transcribed into two works The Poetic Edda, or Elder Edda in around 1000-1300 AD and The Prose Edda, or Younger Edda by Snorri Sturluson in 1200 AD. These Eddas are the re-published copies of the original manuscripts transcribing the oral myths of the Norse.

SNL:

Norrøn mytologi, fortellinger om den nordiske gudeverden i gammel norsk og islandsk diktning (edda- og skaldedikt) og i gammelislandsk prosa (særlig Snorre Sturlasons Edda og Ynglingesaga i Heimskringla).

Det er hevet over enhver tvil at det meste vi vet om norrøn mytologi kommer fra nettopp de kildene jeg har nevnt. Du tar feil, noe som betyr at du lyver. Det er interessant at du plutselig ikke er like interessert i korstoget ditt mot løgner når det er du selv som lyver.

Lenke til kommentar

Det er interessant at du plutselig ikke er like interessert i korstoget ditt mot løgner når det er du selv som lyver. 

:) Å nei da, er like opptatt av å ikke lyve som før, da det ikke er løgn. Her konkluderer du uten å sette deg skikkelig inn i det. Som jeg sa, les litt om dette på nettet (altså andre steder enn wikipedia, som ikke alltid stemmer vet jeg...) av folk som faktisk har gått i dybden av dette og du vil se at dette ikke er løgn. Mye av det vi vet, eller tror vi vet, om norrøn mytologi er skrevet av kristne prester (monker, skolerte...) og samlet sammen ETTER at norge ble kristnet, da det ikke ble skrevet ned stort på den tiden. Man stolte på oral overlevering, ikke skrevne ord den gangen.. 

Så du kan ta korstoget ditt et annet sted sheasy... 

Lenke til kommentar

Men, du gidder så klart ikke vise til en eneste av disse tekstene.

Her, kanskje dette er enklere for deg: Nevn noe vi mener vi vet om norrøn mytologi, men som stammer fra prester. Et eksempel kan være at Odin og Frøya velger ut folk som har dødd i strid. Vel, bortsett fra at det kommer fra Den eldre Edda, så klart.

Lenke til kommentar

Nope, ikke i følge dine egne utsagn tidligere. Gudene i norrøn mytologi er like barbariske og dumme som de andre, verre vil nok noen si. Du er hvertfall en artig kar, det skal du ha :lol:

Edit; Du sier også at mye av det som er skrevet er vinklet av skribentene som ikke er vikingene, noe jeg ikke er uenig i, men det betyr at vi har et mindre grunnlag for å kunne si noe om jordnærheten enn mange av de andre religionene. For alt vi vet så "pyntet" de fortellingene for å fremme "fredsbudskapet" så det ble lettere å fordøye kristendomen.

Edit2; Med "fredsbudskap" (i gåseøyne) så mener jeg selvfølgelig at budskapet ikke akkurat fremmet fred da kristenkrigene ikke var fredshandlinger.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...