Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseieren vår er ett mareritt.

slagi

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg ville skrevet et brev til husvert om at ytterligere brudd på husleieloven(+straffeloven?) vil resultere i en umiddelbar heving av leieavtalen, da du/dere anser det som et vesentlig mislighold av leieavtalen. Så kan du i brevet liste opp alt som ikke har vært greit frem til nå, og som dere har gitt en reaksjon på. Gjerne med dato. Som du ser i sitatet nedenfor må det forhåndsvarsles at avtalen kan bli hevet om misligholdet fortsetter, ellers står du mye svakere. Om det fortsetter etter dette brevet er avlevert kan du heve avtalen og begrunne med vesentlig mislighold.

"Etter husleieloven § 2-12 kan leietaker heve leieavtalen dersom det foreligger mangel eller forsinkelse som innebærer ”vesentlig mislighold”. Husleielovens bestemmelse kan som kjent fravikes i næringsleieforhold, og i de vanligste standardkontraktene har man valgt følgende formulering:

”Dersom leietaker ønsker å påberope vedvarende eller gjentatt mislighold fra utleiers side som grunnlag for heving, krever dette skriftlig forhåndsvarsling om at avtalen kan bli hevet dersom misligholdet ikke opphører. For øvrig gjelder husleieloven § 2-12.”"

Jeg er forøvrig ikke en jurist, men har hatt et lignende problem selv. Og det var denne løsningen jeg gikk for etter råd fra en forumbruker som er jurist. Du kan jo også vurdere å anmelde forhold hvor husvert eller sønnen har tatt seg til rette i leiligheten deres. Også det som allerede har skjedd. Det tar 2 år før disse forholdene foreldes.
Endret av Kron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke varselkrav i forbrukerleieforhold.

Og derfor har du ikke mer å klage på nå, men må bo ut tida. Det må antas å bli store påregnelige ulemper i framtida før du kan få lov til å flytte straks. Det som har skjedd, er klare overtramp, men det er historie nå.

Regelen i norsk rett er det stikk motsatte av hva du hevder her. Du kan som hovedregel ikke heve på grunn av fremtidige handlinger, kun fortidige. Samtidig kan ikke utleier avverge heving ved å love bot og bedring.

Saken er tvilsom. Jeg er usikker på om dette er over terskelen for heving. Og søksmålsbyrden vil ligge på leietaker pga. utbetalingsreglene i husleieloven § 3-5.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

​Jeg vurderte nemlig å bare flytte ut, men da tar hun depositumet som tilsvarer de 3mnd uansett. 

Og depositumet står på en depositumkonto? I så fall kan hun ikke bare "ta" det.

-typo

Hun kan "ta" det om vi flytter ut og ikke betaler husleie om vi ikke går rettens vei? Hun kan anmelde oss for å ikke ha betalt husleie, eller holde den tilbake. Og dette har hun dokumentasjon på, vi har ikke dokumentasjon på at hun oppfører seg som en heks og gjør det hun vil.

Lenke til kommentar

Jeg ville skrevet et brev til husvert om at ytterligere brudd på husleieloven(+straffeloven?) vil resultere i en umiddelbar heving av leieavtalen, da du/dere anser det som et vesentlig mislighold av leieavtalen. Så kan du i brevet liste opp alt som ikke har vært greit frem til nå, og som dere har gitt en reaksjon på. Gjerne med dato. Som du ser i sitatet nedenfor må det forhåndsvarsles at avtalen kan bli hevet om misligholdet fortsetter, ellers står du mye svakere. Om det fortsetter etter dette brevet er avlevert kan du heve avtalen og begrunne med vesentlig mislighold.

"Etter husleieloven § 2-12 kan leietaker heve leieavtalen dersom det foreligger mangel eller forsinkelse som innebærer ”vesentlig mislighold”. Husleielovens bestemmelse kan som kjent fravikes i næringsleieforhold, og i de vanligste standardkontraktene har man valgt følgende formulering:

”Dersom leietaker ønsker å påberope vedvarende eller gjentatt mislighold fra utleiers side som grunnlag for heving, krever dette skriftlig forhåndsvarsling om at avtalen kan bli hevet dersom misligholdet ikke opphører. For øvrig gjelder husleieloven § 2-12.”"

Jeg er forøvrig ikke en jurist, men har hatt et lignende problem selv. Og det var denne løsningen jeg gikk for etter råd fra en forumbruker som er jurist. Du kan jo også vurdere å anmelde forhold hvor husvert eller sønnen har tatt seg til rette i leiligheten deres. Også det som allerede har skjedd. Det tar 2 år før disse forholdene foreldes.

Takk for godt svar, dette kan vi bruke. Det er fint at det er så stort engasjement rundt dette temaet. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...