Gå til innhold

Forever alone på studie? Møtte ikke opp til fadderuken

Binw

Anbefalte innlegg

Hei,

sal ta en treårig ved UIO. Problemet er at på grunn av litt fram og tilbake klarte jeg å gå gipp av hele fadderuken. Liksom hvis jeg kommer til en forelesning, er jeg nå helt alene.

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det er en "blessing in disuise" for å bruke noe så klisje. Men, kanskje du faktisk nå møter noen andre, du ikke ville møtt om du hadde vært med i fadderuken, fordi du da kanskje allerede hadde havnet i en "gjeng". Aldri studert på universitet, så vet ikke helt hvordan det fungerer. Du må nesten bare prate til de rundt deg i situasjoner hvor det er naturlig. Det å prate til den som sitter ved siden av deg på en forelesning kan sikkert funke, samme i kantinen. Folk som også sitter for seg selv har nok sikkert ingenting i mot en samtale. Du kan også prøve å si hei til randoms du går forbi, trenger ikke å være mer enn et hei, men det vil lage en liten situasjon. Kan sikkert gå skeis også, men kan jo være verdt forsøket.

Lenke til kommentar

Dude, studietiden har såvidt startet. Tro meg, du er ikke den eneste som ikke har deltatt på fadderuken! Fra utsiden kan det virke som folk har blitt kjent med mange og dannet seg klikker, men det gjelder bare viss prosent av alle studentene. Og vedder på at selv om fadderuka er ferdig, er det sikkert mange arrangementer som skjer utover høsten.

Jeg skjønner godt den følelsen av å ikke ha hatt den starten man ønsket. Hvorfor? Fordi jeg også er i ganske lik situasjon. Deltok på noen opplegg og arrangementer, men de folka jeg møtte på har jeg fortsatt ikke sett til enda. Eneste er noen få folk i klassen som jeg har i kommet i gruppe med og litt sånn. Og så må man ikke undervurdere deltagelse på forelesningene. Med 100+ i ett rom kan man komme i prat med noen enten man vil eller ikke. Og noen ganger lønner det seg faktisk. Igjen, hvorfor? Fordi nå på mandag begynte en random (og veldig søt) jente plutselig å prate med meg. Det var relatert til timen naturligvis, men etter 10 min hadde jeg nummeret hennes i lomma. ;)

Så, vær så snill, ikke stress med det sosiale med en gang. Det kommer av seg selv når du er litt aktiv på skolen.

MEN skulle det bli for tungt, bruk for all del studieveilederne og skolehelsetjenesten. De har mange gode råd å gi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha studert i ett år har jeg ingen daglig kontakt med noen av dem jeg var i faddergruppe med. Når det er sakt blir du ikke kjent med andre ved å sitte hjemme for så å sitte for deg selv på forelesning... Meld deg inn i grupper/organisasjoner/idrettslag både på og utenfor studiet. Finn på noe gøy med de du bor med (hvis du bor i kollektiv). Blir du kjent med én person begynner ballen å rulle svært fort. De grupperingene du opplever på skolen nå, som tilsynelatende tyder på at "alle" har funnet sine klikker holdes nok sammen av alles behov for å ha noen å henge med på skolen og ikke fordi de er blitt bestevenner. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...