Gå til innhold

MDG vil ha pant på 5 kr


Anbefalte innlegg

Vi har en veldig god tradisjon for å pante i Norge(selv om det absolutt burde være enda bedre). Det er dog slik at få mennesker bryr seg om panten nok til å bære med seg en tomflaske, eller å plukke opp en som ligger på bakken. Det kan være et signal om at panten begynner å bli for lav, og at man da står i fare for å redusere mengden som pantes.

 

Ulempene med å øke panten er små, fordelene er mange. Et godt forslag.

Det er derfor vi importerer rumenere så de kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en pant på kr5 er bedre enn en lavere pant, hvorfor ikke pant på 500 kr!

Det er svært enkelt å forklare;

 

Gitt at en gjennomsnittsfamilie disponerer ca. 20 flasker. Noen er nye/fulle, andre er tomme og venter på å bli pantet.

 

Med en pant på 2 kroner, så vil en gjennomsnittsfamilie da ha ca 40 kroner bundet opp i pant. For 5 kroner vil det bli 100 kroner som er bundet opp i pant. Med 500 kroner vil det bli 10'000 kroner som til en hver tid er bundet opp i pant.

 

10'000 kroner er for mange en betydelig sum, mens 100 kroner er en helt irrelevant sum( de få som anser 100 kroner som er betydelig sum har i utgangspunktet ikke råd til å handle inn brus/øl, så det blir irrelevant)

Lenke til kommentar

Jeg regner med at om femti år, når dagens unge er blitt gamle, er Norge et av de fattigste landa i verden. Oljen er pumpet opp, vi ser resultatet av den dårlige skolen og arbeidsmoralen ødelagt av alt for mange år på den grønne gren. Tilsammen gjør dette at lange reiser innenlands (for ikke å snakke om til utlandet), det vil folk flest ikke ha råd til. Dessuten tror jeg at verdenssamfunnet har innsett at den samlede transport i verden må kraftig reduseres av miljøhensyn, og da står luftfarten laglig til for hogg.

 

Om Norge skulle bli et av verdens fattigste land, noe jeg tviler på, så vil forsatt resten av verden ha råd til å fly. Da redder vi kloden, vi har bare dårlig råd.

 

Den eneste måten å få verdensamfunnet til å redusere sin flytrafikk, er å bygge gode alternativer. Uten gode alternativer så vil flytrafikken øke, fordi det blir mer og mer vanlig å kjenne folk fra andre land.

 

http://www.statista.com/graphic/5/193533/growth-of-global-air-traffic-passenger-demand.jpg

Lenke til kommentar

Uten gode alternativer så vil flytrafikken øke, fordi det blir mer og mer vanlig å kjenne folk fra andre land. http://www.statista.com/graphic/5/193533/growth-of-global-air-traffic-passenger-demand.jpg

Ja, flytrafikken har økt de siste ti år. Men hvordan blir utviklingen i de neste femti, det var spørsmålet? Fortid er fortid og uinteressant i denne sammenheng.

Jeg tror ikke vi kommer  videre i denne diskusjonen. Du synes tro at dagens utvikling vil fortsette mer eller mindre i evighet, jeg tror vi går mot et sammenbrudd og at hele verden, men Norge mest av alle, vil oppleve fattigdom og vanskeligheter vi ikke kan drømme om idag. Har du fått med deg hvordan folk i Venezuela har det nå? Og det er et rikt oljeland! Hvis du er ung, vil jeg bare få ønske lykke til. Det kan du trenge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

At jeg hadde hatt garanti for å bli kvitt flaskene når jeg kom gående med dem til fots til lokalbutikken hadde gjort mer for min pantevilje enn høyere pant. Panteautomaten der er så kronisk ødelagt at du ender med å ta dem med deg igjen oftere enn du blir kvitt dem.

Lenke til kommentar

Ja, flytrafikken har økt de siste ti år. Men hvordan blir utviklingen i de neste femti, det var spørsmålet?

 

Og jeg spurte deg, hvilken mekanisme fører til at vi ikke har råd til å fly lenger?

Bare forklar til meg i detalj hva som fører til at vesten ikke har råd til å fly om 50 år.

 

Jeg tror ikke vi kommer  videre i denne diskusjonen. Du synes tro at dagens utvikling vil fortsette mer eller mindre i evighet, jeg tror vi går mot et sammenbrudd og at hele verden, men Norge mest av alle, vil oppleve fattigdom og vanskeligheter vi ikke kan drømme om idag. Har du fått med deg hvordan folk i Venezuela har det nå? Og det er et rikt oljeland! Hvis du er ung, vil jeg bare få ønske lykke til. Det kan du trenge.

 

 

Venezuela prøvde å innføre sosialisme, det var grunnen til at økonomien kollapset. Det startet med at fabrikker og gårder sluttet å produsere på grunn av maksimunspriser, så Venezuela begynte å importere alt de trenger. Det gikk ok så lenge oljeprisen var høy og stigende, men når oljeprisen kollapset hadde ikke råd til å importere. Maduro valgte da å trykke opp penger, gi dollar til lojale bedrifter og straffe bedrifter som økte prisene. Resultatet ble økonomisk kollaps.

 

Venezuela viser ikke fremtiden til vesten, så lenge vi ikke bestemmer oss for å innføre sosialisme. Er det noe du tror vi vil gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Ja, hvorfor ikke. Koster jo ingenting for de som returnerer flaskene. Bonus for de som går rundt i søppeldunker og lignende for å samle tomflasker. 

Lenke til kommentar

Bare forklar til meg i detalj hva som fører til at vesten ikke har råd til å fly om 50 år.

Venezuela viser ikke fremtiden til vesten, så lenge vi ikke bestemmer oss for å innføre sosialisme. Er det noe du tror vi vil gjøre?

Nei, jeg vil ikke forklare noe som helst for en som vrir på og forfalsker samtalepartnerens innlegg. Jeg vil bare kort presisere at jeg skrev ikke at vesten ikke vil ha råd til å fly om 50 år, men at det kom til å bli enighet om meget kraftig å begrense all langtransport, og da i særdeleshet luftfart. I tillegg vil Norges innbyggere bli mye fattigere enn sine naboer i vesten.

Jeg har aldri vist til Venezuelas politikk som vestens framtid, det er noe du dikter ihop, men det er et mildt eksempel på de vansker i dagliglivet som folk kan ha i vente. Årsakene til at det har blitt eller vil bli slik, trenger ikke være identiske.

Lenke til kommentar

Nei, jeg vil ikke forklare noe som helst for en som vrir på og forfalsker samtalepartnerens innlegg. Jeg vil bare kort presisere at jeg skrev ikke at vesten ikke vil ha råd til å fly om 50 år, men at det kom til å bli enighet om meget kraftig å begrense all langtransport, og da i særdeleshet luftfart.

 

Jeg vrir ikke på det du skrev, du skrev utydelig eller så har du forandret mening. Hvis du ikke mente at folk i vesten ikke ville hatt råd til å fly om 50 år, hvorfor skrev du dette.

 

Men min spådom er at når dagens unge er blitt gamle, er flytransport helt uaktuelt for vanlige folk.

 

Du kunne kanskje ment at folk frivilig velger å ikke fly, eller det blir forbudt, men når jeg spurte om hvorfor det er uaktuelt så sa du dette. 

 

Post 1: Jeg regner med at om femti år, når dagens unge er blitt gamle, er Norge et av de fattigste landa i verden. ... Tilsammen gjør dette at lange reiser innenlands (for ikke å snakke om til utlandet), det vil folk flest ikke ha råd til.

Post 2: Jeg tror vi går mot et sammenbrudd og at hele verden, men Norge mest av alle, vil oppleve fattigdom og vanskeligheter vi ikke kan drømme om idag

 

Det er vanskelig for meg å forstå hvordan du kan tolke dette som at "vesten vil ha råd til å fly". Men om det er hva du egentlig mener så er det greit. Det jeg er mest interessert i, er at du gir en forklaring på hvorfor dette vil skje. Hvis ikke så tror jeg det bare er hva du ønsker skal skje.

 

I tillegg vil Norges innbyggere bli mye fattigere enn sine naboer i vesten.

Jeg har aldri vist til Venezuelas politikk som vestens framtid, det er noe du dikter ihop, men det er et mildt eksempel på de vansker i dagliglivet som folk kan ha i vente. Årsakene til at det har blitt eller vil bli slik, trenger ikke være identiske.

 

Har vi ikke Venezuelas politikk så vil heller ikke få deres problemer. F.eks. du får ikke lange køer utenfor butikkene uten priskontroller. Vi får kanskje noen andre problemer, men da burde du ikke ha brukt Venezuela som eksempel.

 

Hva slags problemer er du forventer vi får, og hva er det som fører til dem. Eller har du ingen forklaring?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Venezuela prøvde å innføre sosialisme, det var grunnen til at økonomien kollapset. Det startet med at fabrikker og gårder sluttet å produsere på grunn av maksimunspriser, så Venezuela begynte å importere alt de trenger. Det gikk ok så lenge oljeprisen var høy og stigende, men når oljeprisen kollapset hadde ikke råd til å importere. Maduro valgte da å trykke opp penger, gi dollar til lojale bedrifter og straffe bedrifter som økte prisene. Resultatet ble økonomisk kollaps.

Du kom meg i forkjøpet. Men ja, Venezuela er jo et "skolebokeksempel" på hvor galt det kan gå når en "genial" politiker bestemmer seg for å kjøre med på sosialisme. :)

Lenke til kommentar

 

Utenlanske bokser kommer ut igjen. Hvor boksene er solg burde vært uvesentlig. Jeg mener at man kunne fått inn flere kilo aluminium enn man selger ut til embalasjen og dermed tjent penger på de utenlaske boksene også. Mer inn enn ut er over 100% av solgte bokser.

 

Jeg vet ikke hvor du bor, men hvor jeg bor godtas Svenske bokser i samtlige butikker.

 

Du sliter tydeligvis litt med å forstå hva jeg mener.

Å gjenvinne 95% av det som er solgt i norge pluss et volum utenlanske bokser som utgjør 6-7% av det norske salget, gir et totalt retur volum som er høyere enn det som ble solgt ut innen landegrensene. De utenlanske boksene som det ikke utbetales pant for er en ren gevinst som veier opp for de 5% norsk solgte som forsvinner. Så i antall kilo aluminium ville man få tilbake mer enn man solgte ut, altså mer enn 100%

Jeg vet hva du forsøkte å si, men det vil ikke øke tallene for pant vi selger som kommer i retur og det er hva som betyr noe, om du får igjen 101% alu men 6% av det er utenlandsk, vil det fremdeles være 5% alu på avveie et eller annet sted og det er hva helt panteordningen forsøker å forhindre og hva MDG bryr seg om.

 

Det er jo det de IKKE bryr seg om fordi de kaster jo de 6% fra utenlanske bokser når maskinen dytter dem ut igjen. En ordning som kun har 5% svinn er særdeles god og trenger ikke mer økonomiske intensiver. I hverfall når man ikke vil ta imot penger for de 6% ekstra aluminium som man kunne fått helt gratis hvis man ikke snudde veien belte i automaten gikk. Å endre belteretningen ville hatt større effekt enn økt pant.

Lenke til kommentar

 

 

Godt forslag, både miljø -og helsemessig. Brus burde ikke koste mindre enn øl.

Brusen blir ikke dyrer av dette. Kostnaden blir uendret totalt sett. Det vil ikke påvirke volumet på noen måte.
Ok så la oss sette opp panten til 5000 kr. Det blir jo ikke dyrere totalt sett...

 

Det er andre problemstillinger som kommer inn i bilde med et slikt pantebeløp. Uteliggere ville drept hverandre for et par tomflasker....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...