knopflerbruce Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Vi har et enormt søppelproblem i de fleste land. Det er iallefall noe ingen kan argumentere for. Heldigvis er problemet mindre i utviklede land nå enn det var før, iallefall når det gjelder tradisjonelt søppel. Et nytt og mye større problem er elektronisk søppel, som USA f.eks dumper i store mengder i Afrika. Kan vi ikke håndtere vårt eget søppel, bør vi ikke tillate salg av de produktene. Tyskland er et eksemplarisk land. De sorterer og reprosesserer det meste av sitt søppel. Resten blir brent (uheldig), men det er relativt lite. I Norge går mye av resirkulerbart søppel til Sverige for behandling og fra Sverige går en hel del til Tyskland. Norge har liten kapasitet i forhold til å resirkulere eget søppel, dessverre. Kan ikke finne den statistikken jeg ville, men her er iallefall en enkel oversikt over resirkulering av søppel i Europeiske land. http://www.eea.europa.eu/about-us/competitions/waste-smart-competition/recycling-rates-in-europe/image_view_fullscreen ...og om man nå skulle ha sosialdemokrathatten på og regulere ditten og datten burde MDG heller prøvd å gå for en panteordning på annet avfall som IKKE resirkuleres fremfor å øke panten på det eneste stedet en slik ordning eksisterer, og hvor ordningen fungerer svært godt ut fra formålet. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Gjør de? Jeg kjenner meg ikke igjen. Her på mine kanter har vi hatt kildesortering av søppelet i 25 35 år, så det er snakk om vel innarbeidede rutiner. Antall fraksjoner har vel vært oppe i 10, men er nå nede i 7. Absolutt, men du må kanskje se litt lengre enn dine kanter. Det er en del som til og med kaster panteflasker, og glassflasker i søpla. Hva tror du slike folk gjør når noen flasker ikke kan pantes, tar dem med hjem sånn at de kan plassere dem i en blå pose? Nei, de kaster dem rett i søpla. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Det er en del som til og med kaster panteflasker, og glassflasker i søpla. Hva tror du slike folk gjør når noen flasker ikke kan pantes, tar dem med hjem sånn at de kan plassere dem i en blå pose? Nei, de kaster dem rett i søpla. Alt går i søpla uansett, men du mener kanskje at flaskene kastes i restavfallet? Hvis de ikke kan pantes, er det glupeste å ikke ta dem med til butikken, men legge dem i søppelets glass- eller plastfraksjon hjemme. Såpass smarte er vel til og med dine bekjente? Hvis renovasjonsselskapet har problemer med noen som ikke gidder sortere, må de ta fatt i problemet. Det fins metoder for slikt... 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Billige flypriser er at av verdens aller største miljøproblemer. Ja, jeg sier til de unge: reis alt du kan nå, for flyreiser kommer til å forbys for vanlige folk. Ting kommer til å bli som i gamle dager: folk av overklassa kunne håpe på én eller i høyden to dannelsesreiser til Europa i løpet av sin levetid. Vanlige folk kommer til å feriere i egen kommune eller nabokommunen, de heldigste på hytta en sykkeltur unna. Neida, men 5-6 flyreiser per år er vel litt mye? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 ...og om man nå skulle ha sosialdemokrathatten på og regulere ditten og datten burde MDG heller prøvd å gå for en panteordning på annet avfall som IKKE resirkuleres fremfor å øke panten på det eneste stedet en slik ordning eksisterer, og hvor ordningen fungerer svært godt ut fra formålet. Jo, som sagt synes jeg søppelsortering fungerer hensiktsmessig nå. Det kan selvsagt bli litt bedre, men det kommer nok med tiden. Vi er på god vei allerede, og videre utvikling på område kommer nok i form av mindre justeringer. Idag hadde det nok vært mer hensiktsmessig å ta pant på elektronisk utstyr og legge til rette for gode ordninger for resirkulering av slikt avfall. I min formening er elektronisk søppel nåtidens største søppelproblem i Europeiske land generelt sett. Andre land derimot har mye å lære av Europeisk behandling av søppel, og det vil være mye mer nyttig for verden om de følger etter enn om vi forbedrer oss marginalt. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Hvordan går det regnestykket opp ut fra vanlige folks ferier? En "flyferie" i uken? Det er neppe realistisk.http://www.abcnyheter.no/reise/2014/12/07/213304/nordmenn-i-europa-toppen-pa-flyreiser7-10 enkeltreiser i året er ikke all verden, innbakt at endel helt sikkert flyr veldig mye mer enn dette i jobbsammenheng. Et par tur-retur-reiser i året relatert til ferie e.l. er helt akseptabelt. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Et par tur-retur-reiser i året relatert til ferie e.l. er helt akseptabelt. Det er ditt syn, og deg om det. Men min spådom er at når dagens unge er blitt gamle, er flytransport helt uaktuelt for vanlige folk. Da er det er blitt aksept for at for å redde kloden, må spesielt ødeleggende aktiviteter kraftig begrenses, med mindre de er strengt nødvendige. Ferieturer til fjerne land(sdeler) er opplagt ikke strengt nødvendig. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Alt går i søpla uansett, men du mener kanskje at flaskene kastes i restavfallet? Hvis de ikke kan pantes, er det glupeste å ikke ta dem med til butikken, men legge dem i søppelets glass- eller plastfraksjon hjemme. Såpass smarte er vel til og med dine bekjente? Om det kan pantes eller ikke, er noe man ofte finner ut når man prøver å pante flaskene. Det handler ikke om gluphet, men at man har ikke tid til å tenke på slikt. For det andre så er det vanligere å drikke når man er ute, kan man ikke pante flasken så havner den fort i en tilfeldig søppelkasse. Tiggerene vil ikke plukke den opp, fordi de er bare interessert i panteflasker. Hvis renovasjonsselskapet har problemer med noen som ikke gidder sortere, må de ta fatt i problemet. Det fins metoder for slikt... Nei, det gjør de ikke fordi de har ingen mulighet til å vite hvem som har skylden. Nabolaget mitt fikk en gang et klagebrev, det førte ikke til noen konsekvenser. Skal jeg bli straffet fordi noen i mitt nabolag sorterer ikke plast? Og dette er et ganske bra nabolag i et godt område i Oslo. Jeg bodde i et bygg med en del innvandre i Danmark, og der var søppenhånteringen et rent kaos. Folk gadd ikke en gang å bruke poser, og det var ikke uvanlig å plassere møbler og annet ved siden av søppelkassene. Jeg har en følelse at slike nabolag finnes i Norge også. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Et par tur-retur-reiser i året relatert til ferie e.l. er helt akseptabelt. Det er ditt syn, og deg om det. Men min spådom er at når dagens unge er blitt gamle, er flytransport helt uaktuelt for vanlige folk. Da er det er blitt aksept for at for å redde kloden, må spesielt ødeleggende aktiviteter kraftig begrenses, med mindre de er strengt nødvendige. Ferieturer til fjerne land(sdeler) er opplagt ikke strengt nødvendig. Det vil ikke skje frivilig, selv om bensinprisen skulle tidoble seg så vil nordmenn forsatt ha råd tll å fly, og hvis Norge prøver å forby flytransport så vil folk finne alternativer, f.eks. ta toget til et annet europerisk land og ta flyet derifra. Hvordan forventer du egentlig at dette skal skje? Og hvis du klarer å stoppe all flytrafikk, hva skal folk med familie i utlandet gjøre? Får ikke de lov til å besøke sin familie lenger? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 For alt vi vet kan vi ha fly med vann som drivstoff innen den tid. Og, kjenner jeg verden rett, er fortsatt Kina og spesielt India relativt fattige fortsatt, og pøser på meg kull for å holde tritt med andre. Da hjelper det lite om man må ta bena fatt for å besøke bestemor 2000km unna.De som ønsker å forby/sette skyhøye avgifter på dette kan jo alltids slå seg sammen og finansiere et tunnellnettverk av lyntog på tvers av verdenshav og kontinenter, så kan de redde verden ved at vi som gjerne tar en tur en gang iblant velger et annet alternativ enn fly. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Jeg skulle ønske panteautomatene tok imot utenlandske bokser og flasker. Ikke for å gi penger, men mer fordi da slipper man å sortere før man drar på butikken. Resirkulering er vel det samme for svensk og dansk embalasje som norsk? Man må lese på den lille teksten for å se forskjell. Lenke til kommentar
clink Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Jeg skulle ønske panteautomatene tok imot utenlandske bokser og flasker. Ikke for å gi penger, men mer fordi da slipper man å sortere før man drar på butikken. Resirkulering er vel det samme for svensk og dansk embalasje som norsk? Man må lese på den lille teksten for å se forskjell. For 2-3 år siden (kanskje 4) så hadde en del svenskebokser også norsk pantesymbol (både norsk og svensk symbol), men automatene var ikke oppdatert så langt jeg testet dette. Mener en boks gikk gjennom, men neste gang - ingen. At plastflasker og alu-bokser skulle kunne pantes i annet land burde ikke være verre enn at man kan pante i forskjellige butikker innenfor samme land. Husker panteautomater her i Norge som slukte bokser (og muligens flasker) som ikke hadde rett symbol, slik at "de" tjente på gratis råstoff som folk fikk kr 0,- for. Er dette slutt fordi en del folk har klaget på dette? F.eks. eldre folk (som min far) kan finne på å klage seriøst på sånt og det er jo selvsagt ikke riktig at returselskapene skal grafse til seg råstoffer. Nå for tiden virker det som alt som ikke godkjennes spyttes ut igjen. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Jeg har klaget på det et par ganger i tråden alt. Litt av prinsipp, men også fordi det typisk er svenskepant som slukes, og mange drar jo til Sverige en gang iblant, uansett. Det er ikke få nordmenn som samler sin svenskepant og panter en søppelsekk på Nordby Hvorfor en norsk panteautomat bare skal sluke disse skjønner jeg ikke, når eier kan få igjen panten ved neste harrytur.Strengt tatt er teknologien kommer så langt at det burde være mulig å programmere begge systemene på en panteautomat, og la brukeren bestemme. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Det vil ikke skje frivilig, selv om bensinprisen skulle tidoble seg så vil nordmenn forsatt ha råd tll å fly, og hvis Norge prøver å forby flytransport så vil folk finne alternativer, f.eks. ta toget til et annet europerisk land og ta flyet derifra. Hvordan forventer du egentlig at dette skal skje? Og hvis du klarer å stoppe all flytrafikk, hva skal folk med familie i utlandet gjøre? Får ikke de lov til å besøke sin familie lenger? Jeg regner med at om femti år, når dagens unge er blitt gamle, er Norge et av de fattigste landa i verden. Oljen er pumpet opp, vi ser resultatet av den dårlige skolen og arbeidsmoralen ødelagt av alt for mange år på den grønne gren. Tilsammen gjør dette at lange reiser innenlands (for ikke å snakke om til utlandet), det vil folk flest ikke ha råd til. Dessuten tror jeg at verdenssamfunnet har innsett at den samlede transport i verden må kraftig reduseres av miljøhensyn, og da står luftfarten laglig til for hogg. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Jeg skulle ønske panteautomatene tok imot utenlandske bokser og flasker. Ikke for å gi penger, men mer fordi da slipper man å sortere før man drar på butikken. Resirkulering er vel det samme for svensk og dansk embalasje som norsk? Man må lese på den lille teksten for å se forskjell. En flaske er en flaske uansett om den er Norsk eller Svensk eller Pakistansk. Jeg vil si det er verdt panten at de flaskene ikke ender i naturen, knust på gata, gravd ned i bakgården eller blandet med resten av søppelet. Er det ikke det som er hensikten? Eller er det panten i seg selv som er hensikten? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Infinitum som driver med resirkulering i Norge har overskudd. Kanskje det ville skadet marginene at de måtte ta imot alle flasker. http://infinitum.no/arsmelding-vis/13/a1e2fd15e0f3cc342df29256653783e8/Infinitum_aarsrapport_2015_digital.pdf Men det er jo tross alt pant på Svenske, Danske, Tyske og mange andre flasker også. Kanskje et nytt område for Europeisk samarbeid? Å samordne panteordninger slik at alle flasker i Europa kan pantes og at systemene for dette harmonerer med hverandre? Sverige som har innflytelse i Europa kunne jo presset på for at andre Europeiske land blir bedre på resirkulering og pant. Skandinaviske land er foregangsland på området og kunne greit rådgitt andre land i Europa i å oppnå et like effektivt resirkulerings/pantesystem som vi har her. At flasker pantes på tvers av grenser bør ikke være et problem. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 For alt vi vet kan vi ha fly med vann som drivstoff innen den tid. Og, kjenner jeg verden rett, er fortsatt Kina og spesielt India relativt fattige fortsatt, og pøser på meg kull for å holde tritt med andre. Da hjelper det lite om man må ta bena fatt for å besøke bestemor 2000km unna. De som ønsker å forby/sette skyhøye avgifter på dette kan jo alltids slå seg sammen og finansiere et tunnellnettverk av lyntog på tvers av verdenshav og kontinenter, så kan de redde verden ved at vi som gjerne tar en tur en gang iblant velger et annet alternativ enn fly. Dessverre bruker ikke Norge noen av pengene sine på å forbedre eget land. De setter heller pengene i Tyske, Amerikanske, Franske og andre land sine aksjeselskap og bidrar med det å støtte opp om den kapitalistiske klassen og berike denne. Ikke den Norske kapitalistklassen, men verdens kapitalistklasse. Markedet er nå engang slik at det er styrt av behovet for profitt, ikke av sympati, så det skal ikke mye til før Norges penger forsvinner i et svart aksjehull, og da kan vi jo angre på at vi ikke brukte andledningen til å bygge f.eks lyntog i Norge for nåværende og fremtidige generasjoner. Vi kunne til og med bygget Meglev tog i store deler av sør Norge. Selv med vanlig hurtitog kunne vi da tilbudt et meget bra alternativ til fly og bil. Men det gidder vi ikke. Vi gidder heller ikke å investere pengene i Norges fremtid og Norges industri etter oljealderen. Vi har en av verdens lengste og mest forblåste kyster. Vi kunne ha bygget et enormt nettverk av offshore vindkraft mens vi enda har kompetansen. Denne energien kunne vil solgt til Europeiske land som desperat trenger å øke sin andel av fornybar energi. Det kunne blitt en flott inntektskilde for Norge i mange tiår fremover. Men nei. Pengene skal heller brukes på kapitalistklassen i andre rike land og berikelse av de. Fy faen. Det er så mange ting vi kunne gjort i Norge, uten å bruke en altfor stor andel av vårt overskudd. Men nei. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Om en pant på kr5 er bedre enn en lavere pant, hvorfor ikke pant på 500 kr! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Det er sjølvsagt ein balansegang mellom å legge panten slik at den er overkommelig, uten at det blir for dyr. Men hadde panten blitt dytare så hadde forbruket gått ned. I tillegg hadde det alltid vært folk som vil samle inn panten fotdi dem er stor nok til å gi inntekt Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Om forbruket går ned er et svært åpent spørsmål (og hvorfor skal absolutt dette forbruket gå ned?). Sålenge man får igjen panten er det jo i realiteten ingen prisøkning, Vi som allerede sparer på panten vår kommer ikke til å bry oss en tøddel om en økning på et par kroner.Jeg skjønner ikke hvorfor en panteordning skal fungerer som samfunnets klamme hånd over et forbruksmønster, ei heller som en slags god gjerning for å sikre tiggere større inntekter. Hvorfor skal det være et poeng å redusere forbruket av Imsdal på plastflaske? Rent vann, innimellom med smak. Sukkerfri brus likeså, intet sukker - intet problem.Foreslår panteordning for hullet i smultringen, som kan pantes etter at selve smultringen er spist. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå