Gjest Slettet+2534 Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Nei, du vet ikke det. Jeg kjøpte nettopp ei glassflaske med pant, og spurte for sikkerhets skyld selveste kjøpmannen. En fikk pant for glassflasker fremdeles. Men jeg går ut fra at du må ha lagt ut pant for dem, noe som bevises av strekkoden. Hva flaske var det da? Kanskje jeg må se litt nøyere neste gang. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Hvorfor skal apparatene sluke svenskepant? Dem burde eier få igjen så vedkommende kan pante dem i Sverige, spør du meg. Det minste man bør forlange er at man faktisk får igjen den panten man har betalt, enten den er i SEK, NOK eller Euro. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Nei, du vet ikke det. Jeg kjøpte nettopp ei glassflaske med pant, og spurte for sikkerhets skyld selveste kjøpmannen. En fikk pant for glassflasker fremdeles. Men jeg går ut fra at du må ha lagt ut pant for dem, noe som bevises av strekkoden. Hva flaske var det da? Kanskje jeg må se litt nøyere neste gang. Ringnes vørterøl, best før 10. mars 2017. Vanlig brun ølflaske 0,33 liter. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Et verre problem er at mange flasker kan ikke pantes, de kan ikke en gang leveres inn gratis. Dette gjelder alle utenlandske flasker, men også noen flasker som er kjøpt i Norge. Resultatet blir at man kaster plastflasker på søppeldynga. Ellers så høres dette ut som et godt forslag, det vil ikke redusere forbuket mitt, men det vil gi meg mer glede når jeg panter. Lenke til kommentar
Nickzz Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 (endret) Forhåpentligvis lar ingen seg lure. Miljøpartiet De Grønne (MDG) vil også øke flyseteavgiften til 600 kr. pr. stk.Partiet mangler oppslutning, rimelighet, respekt for sine velgere, virkelighetsoppfatning etc. Dem er 100% fanatikere.Tilsynelatende tror dem at Oslo er hele Norge, "redder" dem Oslo, så "redder" dem Norge. Med enda flere avgifter.http://www.nettavisen.no/nyheter/mdgs-programforslag-oljestans-dobbel-flyavgift-dyrere-kjtt-og-bensin/3423255350.htmlFor eksempel: Hver eneste gang en familie på 4 stk. skal reise med fly, vil det nå koste 2400 kr. ekstra. Feriebudsjett anyone? Utrolig at flere ennå tar dette partiet seriøst, dem nærmer seg sperregrensa uansett. Dem løser ikke noe. Dem har ikke løst en eneste ting, det er dem ikke villige til.MDG tenker alltid på flere og høyere avgifter, bak en fasade av "miljø". Null troverdighet fra meg.Desverre. Endret 26. august 2016 av Nickzz 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Nå er dette off-topic, og vi kan godt krangle om hvorvidt flyseteavgift er riktig vei å gå, men det er ingen tvil om at flyreise er det som slipper billigst unna når det kommer til utslipp per kilometer. Selv en ødelagt klokke har rett to ganger i døgnet, så din nådeløse svartmaling av MDG endrer ikke mitt synspunkt på om flaskepanten skal økes eller ei. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Som andre har påpekt pantes de aller fleste flaskene allerede. Hvorfor medisinere et barn som ikke er sykt? Er dette langrennslandslagets påfunn? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Kan ikke argumentere mot det. Lenke til kommentar
Nickzz Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 (endret) Nå er dette off-topic, og vi kan godt krangle om hvorvidt flyseteavgift er riktig vei å gå, men det er ingen tvil om at flyreise er det som slipper billigst unna når det kommer til utslipp per kilometer. Selv en ødelagt klokke har rett to ganger i døgnet, så din nådeløse svartmaling av MDG endrer ikke mitt synspunkt på om flaskepanten skal økes eller ei. Nei, jeg bare viser partiet sin sanne poltikk. Det store flertallet flyr ikke hver dag, heller en gang i året (som eksempel på ferie). Dyrere flaskepant? Man styrer ikke et land ved å gjøre noe dyrere, utrolig nok er det mange som tror det. Flertallet ønsker ikke MDG sin politikk, Norge trenger ikke tåkepolitikk. Vi trenger fornuftige tenkere, som gidder å sette seg inn i folkets hverdag. Ikke flere avgifter. Heller ikke dyrere varer og tjenester (som bensin). Her er to realistiske tiltak som IKKE krever at folket betaler mer, men forbedrer miljøet: *Alle flasker og bokser kan pantes, helt uavhengig av region/sted. Svensk kan pantes her i Norge og motsatt etc. *Gratis offentlig transport til hele befolkningen, finansiert av å kutte alt av offentlig sløseri. Jo det er mulig. Å øke pant og avgifter ENDA MER blir for dumt. Klarer dem ikke å tenke lenger enn det, er dem ikke skikket til å styre. Selv om en ødelagt klokke har rett to ganger i døgnet, er den fortsatt en ødelagt klokke. Klokken er ubrukelig, om man hele tiden må gjette hva klokken er. Akkurat som politikken til MDG, total mangel på logikk og rimelighet. Jeg er svært skeptisk til MDG sin politikk, sikkert hyggelige folk de, men politikken deres er ødelagt og ubrukelig. Endret 26. august 2016 av Nickzz Lenke til kommentar
Nickzz Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 (endret) Som andre har påpekt pantes de aller fleste flaskene allerede. Hvorfor medisinere et barn som ikke er sykt? Er dette langrennslandslagets påfunn? Profitt uten hensyn til enkeltmennesket, bare profitt til aktørene. Desverre er mange politikere slik nå. Endret 26. august 2016 av Nickzz Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Et verre problem er at mange flasker kan ikke pantes, de kan ikke en gang leveres inn gratis. Dette gjelder alle utenlandske flasker, men også noen flasker som er kjøpt i Norge. Resultatet blir at man kaster plastflasker på søppeldynga. Alle flaskene havner på søppelstasjonen, både de som pantes og de som kastes i plastfraksjonen. Ingen brukes omigjen, i tilfelle noen trodde det. Så hva er problemet med at noen flasker er 2,50 billigere i innkjøp og slipper transport tilbake til butikken, men kan kastes i vår egen plastsøppelpose? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Som andre har påpekt pantes de aller fleste flaskene allerede. Hvorfor medisinere et barn som ikke er sykt? Er dette langrennslandslagets påfunn? Profitt uten hensyn til enkeltmennesket, bare profitt til aktørene. Desverre er mange politikere slik nå. Men hvem sitter igjen med profitten? Ingen! Det vil si, de som stjeler flasker for å pante dem flere ganger kan sikkert føyes til profitørlisten. Lenke til kommentar
clink Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Som andre har påpekt pantes de aller fleste flaskene allerede. Hvorfor medisinere et barn som ikke er sykt? Er dette langrennslandslagets påfunn? Profitt uten hensyn til enkeltmennesket, bare profitt til aktørene. Desverre er mange politikere slik nå. Men hvem sitter igjen med profitten? Ingen! Det vil si, de som stjeler flasker for å pante dem flere ganger kan sikkert føyes til profitørlisten. Mange flasker går rett i søpla og blir dermed vanligvis brent. Renovasjonsselskapet tjener på plast som går i søpla siden det gir mye brennverdi. Produsent/butikk tjener på hver flaske/boks som ikke blir pantet siden de da blir sittende med pengene. Vet ikke hva verdien på plasten i ei flaske er verdt, men det er sikkert en del lavere enn panten som den er nå. Om panten øker blir profitten for uteblitte flasker mye større, eller flasker som har fått etiketten revet av og folk ikke tar seg bryet med å pante de manuelt hos betjening. Det går nemlig an. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Som andre har påpekt pantes de aller fleste flaskene allerede. Hvorfor medisinere et barn som ikke er sykt? Er dette langrennslandslagets påfunn? Profitt uten hensyn til enkeltmennesket, bare profitt til aktørene. Desverre er mange politikere slik nå. Men hvem sitter igjen med profitten? Ingen! Det vil si, de som stjeler flasker for å pante dem flere ganger kan sikkert føyes til profitørlisten. Mange flasker går rett i søpla og blir dermed vanligvis brent. Renovasjonsselskapet tjener på plast som går i søpla siden det gir mye brennverdi. Produsent/butikk tjener på hver flaske/boks som ikke blir pantet siden de da blir sittende med pengene. Vet ikke hva verdien på plasten i ei flaske er verdt, men det er sikkert en del lavere enn panten som den er nå. Om panten øker blir profitten for uteblitte flasker mye større, eller flasker som har fått etiketten revet av og folk ikke tar seg bryet med å pante de manuelt hos betjening. Det går nemlig an. Det ble henvist til at 95% går rett vei. Altså, 19 av 20 "pantedingser" pantes. Det er knapt mulig å få det stort bedre enn dette, med mindre du setter flaskepanten til en 50-lapp - men da havner man oppe i det mer useriøse, igjen. Panten kan ikke koste flerfoldige ganger flaskens innhold. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Nei, jeg bare viser partiet sin sanne poltikk. Det store flertallet flyr ikke hver dag, heller en gang i året (som eksempel på ferie). Dyrere flaskepant? Man styrer ikke et land ved å gjøre noe dyrere, utrolig nok er det mange som tror det. Flertallet ønsker ikke MDG sin politikk, Norge trenger ikke tåkepolitikk. Vi trenger fornuftige tenkere, som gidder å sette seg inn i folkets hverdag. Ikke flere avgifter. Heller ikke dyrere varer og tjenester (som bensin). Her er to realistiske tiltak som IKKE krever at folket betaler mer, men forbedrer miljøet: *Alle flasker og bokser kan pantes, helt uavhengig av region/sted. Svensk kan pantes her i Norge og motsatt etc. *Gratis offentlig transport til hele befolkningen, finansiert av å kutte alt av offentlig sløseri. Jo det er mulig. Å øke pant og avgifter ENDA MER blir for dumt. Klarer dem ikke å tenke lenger enn det, er dem ikke skikket til å styre. Selv om en ødelagt klokke har rett to ganger i døgnet, er den fortsatt en ødelagt klokke. Klokken er ubrukelig, om man hele tiden må gjette hva klokken er. Akkurat som politikken til MDG, total mangel på logikk og rimelighet. Jeg er svært skeptisk til MDG sin politikk, sikkert hyggelige folk de, men politikken deres er ødelagt og ubrukelig. Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men på en annen side så burde ikke partiet sin generelle håpløshet invalidere god politikk, slik som å slå ned på billige flyreiser, presse mot mer miljøvennlige fly og subsidiere miljøvennlige alternativer for de som har muligheten til å ta f.eks tog istedet for fly. Men MDG er klart et parti i krise som sliter å finne ut hvor de hører hjemme. Det er tydelig at det har blitt gjennomsyret av gamle SV-folk og alternativ-hippier som drar partiet i alle slags retninger. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 (endret) Alle flaskene havner på søppelstasjonen, både de som pantes og de som kastes i plastfraksjonen. Ingen brukes omigjen, i tilfelle noen trodde det. Så hva er problemet med at noen flasker er 2,50 billigere i innkjøp og slipper transport tilbake til butikken, men kan kastes i vår egen plastsøppelpose?Kan de ikke pantes så ender de ofte i vanlig søppel, ikke i en plastsøppelpose. Hva skjer med flasken da? Endret 26. august 2016 av Camlon Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Forhåpentligvis lar ingen seg lure. Miljøpartiet De Grønne (MDG) vil også øke flyseteavgiften til 600 kr. pr. stk. Partiet mangler oppslutning, rimelighet, respekt for sine velgere, virkelighetsoppfatning etc. Dem er 100% fanatikere. Tilsynelatende tror dem at Oslo er hele Norge, "redder" dem Oslo, så "redder" dem Norge. Med enda flere avgifter. http://www.nettavisen.no/nyheter/mdgs-programforslag-oljestans-dobbel-flyavgift-dyrere-kjtt-og-bensin/3423255350.html For eksempel: Hver eneste gang en familie på 4 stk. skal reise med fly, vil det nå koste 2400 kr. ekstra. Feriebudsjett anyone? Utrolig at flere ennå tar dette partiet seriøst, dem nærmer seg sperregrensa uansett. Dem løser ikke noe. Dem har ikke løst en eneste ting, det er dem ikke villige til. MDG tenker alltid på flere og høyere avgifter, bak en fasade av "miljø". Null troverdighet fra meg. Desverre. Billige flypriser er at av verdens aller største miljøproblemer. Om folk ikke har råd til å betale for ferie, så får de vel heller feriere i Norge da, eller kreve et mer fornuftig økonomisk system som gjør at de slipper å gi bort mesteparten av pengene til banken/hyperinflasjon på boliger. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 (endret) Kan de ikke pantes så ender de ofte i vanlig søppel, ikke i en plastsøppelpose. Gjør de? Jeg kjenner meg ikke igjen. Her på mine kanter har vi hatt kildesortering av søppelet i 25 35 år, så det er snakk om vel innarbeidede rutiner. Antall fraksjoner har vel vært oppe i 10, men er nå nede i 7. Endret 26. august 2016 av Vox_populi 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 (endret) Vi har et enormt søppelproblem i de fleste land. Det er iallefall noe ingen kan argumentere imot. Heldigvis er problemet mindre i utviklede land nå enn det var før, iallefall når det gjelder tradisjonelt søppel. Et nytt og mye større problem er elektronisk søppel, som USA f.eks dumper i store mengder i Afrika. Kan vi ikke håndtere vårt eget søppel, bør vi ikke tillate salg av de produktene. Tyskland er et eksemplarisk land. De sorterer og reprosesserer det meste av sitt søppel. Resten blir brent (uheldig), men det er relativt lite. I Norge går mye av resirkulerbart søppel til Sverige for behandling og fra Sverige går en hel del til Tyskland. Norge har liten kapasitet i forhold til å resirkulere eget søppel, dessverre. Kan ikke finne den statistikken jeg ville, men her er iallefall en enkel oversikt over resirkulering av søppel i Europeiske land. http://www.eea.europa.eu/about-us/competitions/waste-smart-competition/recycling-rates-in-europe/image_view_fullscreen Endret 26. august 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Billige flypriser er at av verdens aller største miljøproblemer. Ja, jeg sier til de unge: reis alt du kan nå, for flyreiser kommer til å forbys for vanlige folk. Ting kommer til å bli som i gamle dager: folk av overklassa kunne håpe på én eller i høyden to dannelsesreiser til Europa i løpet av sin levetid. Vanlige folk kommer til å feriere i egen kommune eller nabokommunen, de heldigste på hytta en sykkeltur unna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå