Gå til innhold

MDG vil ha pant på 5 kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det vil ha helt marginal effekt og vil føre til mer irritasjon en godt. Personlig som en ivrig panter vil jeg nok personlige tjene mer enn jeg vil tape på noe slik.

Men fakta er at Norge har ekstremt god returrate på flasker med pant selv om panten er veldig lav. De øker insensitiv for at folk skal handle i Sverige som allerede nå er et helt enormt marked, og når folk jages over grensa kjøper de andre ting enn brus også.

knopflerbruce: Det ser ut til å være 95% returandel på panteflasker :)

http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/Vedtak%20-%20Norsk%20Resirk%20AS%20-%20Fastsettelse%20av%20returandel%202013-2014.pdf

Ja det er over 95% retur på panteflasker. Hadde de hatt litt vett i hue så hadde de tatt imot utenlanske bokser og flasker også men da uten å utbetale pant. Da kunne ordningen ha kommet opp i over 100%.

Men istedet for støter pantemaskinen ut bokser uten pantemerket.

Vil man øke gjennvinninger er dette den enkleste og billigste måten.

Men "Miljøpartiet De Galne" vil bare ha symbolske avgifter. En ordning som virker nesten 100% perfekt trenger da virkelig ikke intensiver for å styrkes. Vanlig symbolsk svada.

Ehh, nei å godta utenlandske flasker å bokser, noe vi i stor grad allerede gjør (men du får ikke penger for de) men det betyr ikke at vi vil å igjen flere av flaskene solgt i Norge som denne statistikken ÅPENBART er basert av.

Du sliter tydeligvis litt med å forstå hva jeg mener.

Å gjenvinne 95% av det som er solgt i norge pluss et volum utenlanske bokser som utgjør 6-7% av det norske salget, gir et totalt retur volum som er høyere enn det som ble solgt ut innen landegrensene. De utenlanske boksene som det ikke utbetales pant for er en ren gevinst som veier opp for de 5% norsk solgte som forsvinner. Så i antall kilo aluminium ville man få tilbake mer enn man solgte ut, altså mer enn 100%

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har en veldig god tradisjon for å pante i Norge(selv om det absolutt burde være enda bedre). Det er dog slik at få mennesker bryr seg om panten nok til å bære med seg en tomflaske, eller å plukke opp en som ligger på bakken. Det kan være et signal om at panten begynner å bli for lav, og at man da står i fare for å redusere mengden som pantes.

Ulempene med å øke panten er små, fordelene er mange. Et godt forslag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

MDG vil øke flaskepanten til 5 kr. Synes dere det er et godt forslag? Da blir det plutselig ganske lukrativt å arrangere fest i hvert fall. Hvis ikke folk begynner å ta med seg flaskene hjem da :p

Tja, hva annet kan du forvente fra Miljøpartiet de Gale? :)

EDIT: Ellers så lurer jeg veldig på hvorfor det kun er flasker man skal få pant på. Hva med andre ting som er lagd av plast, burde ikke det også være mulig å pante?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Ellers så lurer jeg veldig på hvorfor det kun er flasker man skal få pant på. Hva med andre ting som er lagd av plast, burde ikke det også være mulig å pante?

Panteordninga er en levning fra gamle dager da all drikke ble levert på glassflasker – brus. øl og melk. Dels var glasskår på bakken et betydelig problem, men i tillegg kunne alle flaskene bli vasket og brukt omatt på bryggeria og meieria. 

Idag brukes vaskede glassflasker bare ubetydelig. Plastflasker, bokser og kartonger går alle i søpla (eller "til gjenvinning", for å bruke  et forskjønnende uttrykk). 

Det er dermed ingen spesiell grunn lenger til å beholde dagens panteordning for øl og brus. Derimot absolutt grunn til å se på tiltak for å begrense mengden søppel av alle kategorier, og panteordning er en mulighet.

Lenke til kommentar

Utenlanske bokser kommer ut igjen. Hvor boksene er solg burde vært uvesentlig. Jeg mener at man kunne fått inn flere kilo aluminium enn man selger ut til embalasjen og dermed tjent penger på de utenlaske boksene også. Mer inn enn ut er over 100% av solgte bokser.

Jeg vet ikke hvor du bor, men hvor jeg bor godtas Svenske bokser i samtlige butikker.

Du sliter tydeligvis litt med å forstå hva jeg mener.

Å gjenvinne 95% av det som er solgt i norge pluss et volum utenlanske bokser som utgjør 6-7% av det norske salget, gir et totalt retur volum som er høyere enn det som ble solgt ut innen landegrensene. De utenlanske boksene som det ikke utbetales pant for er en ren gevinst som veier opp for de 5% norsk solgte som forsvinner. Så i antall kilo aluminium ville man få tilbake mer enn man solgte ut, altså mer enn 100%

Jeg vet hva du forsøkte å si, men det vil ikke øke tallene for pant vi selger som kommer i retur og det er hva som betyr noe, om du får igjen 101% alu men 6% av det er utenlandsk, vil det fremdeles være 5% alu på avveie et eller annet sted og det er hva helt panteordningen forsøker å forhindre og hva MDG bryr seg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva med at man kan pante absolutt alt av plast? Man kan jo for eksempel få betalt pr kilo eller noe slikt? Samme med glass. 

Lenke til kommentar

Godt forslag, både miljø -og helsemessig. Brus burde ikke koste mindre enn øl.

Brusen blir ikke dyrer av dette. Kostnaden blir uendret totalt sett. Det vil ikke påvirke volumet på noen måte.
Ok så la oss sette opp panten til 5000 kr. Det blir jo ikke dyrere totalt sett...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Panteordninga er en levning fra gamle dager da all drikke ble levert på glassflasker – brus. øl og melk. Dels var glasskår på bakken et betydelig problem, men i tillegg kunne alle flaskene bli vasket og brukt omatt på bryggeria og meieria. 

Idag brukes vaskede glassflasker bare ubetydelig. Plastflasker, bokser og kartonger går alle i søpla (eller "til gjenvinning", for å bruke  et forskjønnende uttrykk). 

Det er dermed ingen spesiell grunn lenger til å beholde dagens panteordning for øl og brus. Derimot absolutt grunn til å se på tiltak for å begrense mengden søppel av alle kategorier, og panteordning er en mulighet.

Ja jeg vet, og det som er så pussig at man ikke lenger får pant på glassflasker. Disse skal man nå bare kaste i glasscontainere uten at man får noe igjen for det. Hvorfor tar ikke MDG tak i det? Eller vent, ikke gi de noen flere "gode" ideer nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvordan fungerer dette med pant egentlig? Er det frivillig for en produsent å skulle ha pant på plastflasker, eller er man pålagt å ha det?

Lenke til kommentar

Burde heller iverksettes pant på flere ting, alle panteautomater burde godta alt av flasker selv dem uten pant (svenskeprodukter), plastgjenvinning og gjenvinning generellt bør gjøres lettere og mer tilgjengelig.

Men de gjør det!!

Jeg pantet 3000 flasker etter Digitality X i Stavanger. Automaten nektet å ta imot rundt 400 som var svenskeimport. Jeg vet att enkelte automater tar imot alt, men alle burde gjøre det. Det burde vært pålagt også slipper jeg å kaste dem. Jeg kunne ha kastet dem i plast og metall retur, men det tok meg nok tid å pante 2600 flasker når jeg dog måtte rekke ett fly.

Pant på plast generellt trengst ikke, hos oss sorterer alle plast i egen pose og legges ved når dem henter papp. Også går det i plast-retur. Kun ren plast tho. Ei god løsning ifra det lokale reinhaldsverket

Lenke til kommentar

Burde heller iverksettes pant på flere ting, alle panteautomater burde godta alt av flasker selv dem uten pant (svenskeprodukter), plastgjenvinning og gjenvinning generellt bør gjøres lettere og mer tilgjengelig.

Men de gjør det!!

Jeg pantet 3000 flasker etter Digitality X i Stavanger. Automaten nektet å ta imot rundt 400 som var svenskeimport. Jeg vet att enkelte automater tar imot alt, men alle burde gjøre det. Det burde vært pålagt også slipper jeg å kaste dem. Jeg kunne ha kastet dem i plast og metall retur, men det tok meg nok tid å pante 2600 flasker når jeg dog måtte rekke ett fly.

Pant på plast generellt trengst ikke, hos oss sorterer alle plast i egen pose og legges ved når dem henter papp. Også går det i plast-retur. Kun ren plast tho. Ei god løsning ifra det lokale reinhaldsverket

For det første, hvem i alle dager drar ut og panter 3000 flasker rett før en flyavgang?

For det andre dette må da være ekstremt lenge siden, fordi du kan pante svenkse bokser i Norge!!

https://www.nrk.no/livsstil/du-kan-pante-svenske-bokser-i-norge-1.11589807

Lenke til kommentar

For det første, hvem i alle dager drar ut og panter 3000 flasker rett før en flyavgang?

For det andre dette må da være ekstremt lenge siden, fordi du kan pante svenkse bokser i Norge!!

https://www.nrk.no/livsstil/du-kan-pante-svenske-bokser-i-norge-1.11589807

Det var i starten av Juli, 2016. Jeg stod opp 0900 for å pante og flyet gikk 8 timer eller noe senere. Også var jeg keen på pantepengene. Automaten nektet å ta imot, så jeg kastet dem. Hadde jeg hatt tid hadde jeg presset dem sammen og levert på en gjennvinningsstjasjon.

Lenke til kommentar

Ja jeg vet, og det som er så pussig at man ikke lenger får pant på glassflasker. Disse skal man nå bare kaste i glasscontainere uten at man får noe igjen for det. Hvorfor tar ikke MDG tak i det? Eller vent, ikke gi de noen flere "gode" ideer nå.

Nei, du vet ikke det. Jeg kjøpte nettopp ei glassflaske med pant, og spurte for sikkerhets skyld selveste kjøpmannen. En fikk pant for glassflasker fremdeles. Men jeg går ut fra at du må ha lagt ut pant for dem, noe som bevises av strekkoden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...