Syklofanten Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 MDG vil øke flaskepanten til 5 kr. Synes dere det er et godt forslag? Da blir det plutselig ganske lukrativt å arrangere fest i hvert fall. Hvis ikke folk begynner å ta med seg flaskene hjem da Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Det synes jeg er meget bra. Panten får man igjen uansett Det er vel egentlig viktigere å få opp panten på 0.5 literne da det er enklere å kaste en krone enn 2.5 kroner. 7 kroner og 5 kroner hadde jeg satt. 4 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Ser ikke poenget uten at det foreligger statistikk på at en betydelig andel flasker ender opp på avfallsplasser. Om 80+% blir pantet, enten av tiggere eller opprinnelig eier, ser jeg ikke helt poenget. Med større pant blir det bare mer lukrativt med pantesvindel. (og gudene vet hvor mye mer desperate tiggerne blir når de ser en går forbi med to poser panteflasker )Skulle en utvidet panteordningen burde en heller hatt pant på plastemballasje, og hatt scannere som sjekket om emballasjen var ren nok. Utbetalingen (og selve panten) blir da per vektenhet plast. Endret 25. august 2016 av knopflerbruce 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Jeg tror det vil ha helt marginal effekt og vil føre til mer irritasjon en godt. Personlig som en ivrig panter vil jeg nok personlige tjene mer enn jeg vil tape på noe slik. Men fakta er at Norge har ekstremt god returrate på flasker med pant selv om panten er veldig lav. De øker insensitiv for at folk skal handle i Sverige som allerede nå er et helt enormt marked, og når folk jages over grensa kjøper de andre ting enn brus også. knopflerbruce: Det ser ut til å være 95% returandel på panteflasker http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/Vedtak%20-%20Norsk%20Resirk%20AS%20-%20Fastsettelse%20av%20returandel%202013-2014.pdf Endret 25. august 2016 av Rudde Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 25. august 2016 Forfatter Del Skrevet 25. august 2016 Kanskje det bør innføres pant på pappesker og emballasje også. 1 kr per gram, da tenker jeg det hadde blitt lite søppel ute. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Burde i det minste ikke ha pant som ender i halve kroner når 50-øringen ikke eksisterer lenger. 3 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Kanskje det bør innføres pant på pappesker og emballasje også. 1 kr per gram, da tenker jeg det hadde blitt lite søppel ute. Ute? Ser du mye pappesker ute å går? Hva om de er malt? Teipet? Embedded med bobleplast? Mener du vi ikke har en resirkulerings ordning som fungerer i Norge? 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (og gudene vet hvor mye mer desperate tiggerne blir når de ser en går forbi med to poser panteflasker ) Det var et godt poeng. Romerne går over til å stjele tomflasker Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Det er veldig lenge siden pant ble satt til 1 og 2,50. Følger man den høye inflasjonen som har vært i Norge siden, har SlikGårNoDagan et bra poeng i at pant burde være 5 kr for små flasker og 7kr for store flasker. Selv synes jeg det er ganske dyrt. Om noe så er det nok også et bra tiltak i å redusere folks forbruk av brus og andre usunne drikker. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Redusert brusforbruk hadde vært en fin effekt, men tviler på at det hadde skjedd. Jeg kjøper svært sjelden brus da tankegangen min har låst seg til at jeg ikke vil betale for å bære hjem usunnt sukkervann og så gå i butikken å pante etterpå Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Godt forslag, både miljø -og helsemessig. Brus burde ikke koste mindre enn øl. 2 Lenke til kommentar
mattamat Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Godt forslag, både miljø -og helsemessig. Brus burde ikke koste mindre enn øl. Du vet at pant også gjelder for øl? 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Det er veldig lenge siden pant ble satt til 1 og 2,50. Følger man den høye inflasjonen som har vært i Norge siden, har SlikGårNoDagan et bra poeng i at pant burde være 5 kr for små flasker og 7kr for store flasker. Selv synes jeg det er ganske dyrt. Om noe så er det nok også et bra tiltak i å redusere folks forbruk av brus og andre usunne drikker. 1 og 2,50 kan aukast til to runde tall: 5 og 10. Men dyrt? Og at det vil redusere forbruk? Ein får jo pengane tilbake, og ingen er då så fatig at han ikkje har råd til å leggje ut for panten? Den einaste endringa eg ser, er at Raudekrossen vil tene mindre. (I mange hytteområde gjer Raudekrossen (eller andre?) verkeleg store pengar på panteflasker). Endret 25. august 2016 av Vox_populi 1 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Godt forslag, både miljø -og helsemessig. Brus burde ikke koste mindre enn øl. Brusen blir ikke dyrer av dette. Kostnaden blir uendret totalt sett. Det vil ikke påvirke volumet på noen måte. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Panten bør definitivt heves. Husker at vi for tjue år siden tok med oss litt pant til Danmark, fordi den var dobbel der, e.l. Panten har ikke gått opp på de tjue åra, så Danmark hadde høyere pant for tjue år sida enn vi har i Norge i 2016. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Godt forslag, både miljø -og helsemessig. Brus burde ikke koste mindre enn øl. Brusen blir ikke dyrer av dette. Kostnaden blir uendret totalt sett. Det vil ikke påvirke volumet på noen måte. Nei, som jeg sa... Men uansett vil høyere prislapp gi lavere forbruk, selv om man får tilbake en stor del i pant. Folk tenker ikke så langsiktig. Det er nok en del av målet her, ikke å styrke panteordningen, men å svekke flaskesalget. Endret 25. august 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
rillto Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Jeg tror det vil ha helt marginal effekt og vil føre til mer irritasjon en godt. Personlig som en ivrig panter vil jeg nok personlige tjene mer enn jeg vil tape på noe slik. Men fakta er at Norge har ekstremt god returrate på flasker med pant selv om panten er veldig lav. De øker insensitiv for at folk skal handle i Sverige som allerede nå er et helt enormt marked, og når folk jages over grensa kjøper de andre ting enn brus også. knopflerbruce: Det ser ut til å være 95% returandel på panteflasker http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/Vedtak%20-%20Norsk%20Resirk%20AS%20-%20Fastsettelse%20av%20returandel%202013-2014.pdf Ja det er over 95% retur på panteflasker. Hadde de hatt litt vett i hue så hadde de tatt imot utenlanske bokser og flasker også men da uten å utbetale pant. Da kunne ordningen ha kommet opp i over 100%. Men istedet for støter pantemaskinen ut bokser uten pantemerket. Vil man øke gjennvinninger er dette den enkleste og billigste måten. Men "Miljøpartiet De Galne" vil bare ha symbolske avgifter. En ordning som virker nesten 100% perfekt trenger da virkelig ikke intensiver for å styrkes. Vanlig symbolsk svada. Endret 25. august 2016 av rillto 7 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Nei, dårlig forslag. Det ligger mye søppel omkring og flyter, men lite av det er pantbare flasker og bokser. Dette er kun for at MDG skal få en signaleffekt. Et bedre forslag er at friske sosialklienter sendes ut for å plukke opp søppel. Da får man bort mer plast fra naturen enn med dette tiltaket. 6 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Godt forslag, både miljø -og helsemessig. Brus burde ikke koste mindre enn øl. Brusen blir ikke dyrer av dette. Kostnaden blir uendret totalt sett. Det vil ikke påvirke volumet på noen måte. Nei, som jeg sa... Men uansett vil høyere prislapp gi lavere forbruk, selv om man får tilbake en stor del i pant. Folk tenker ikke så langsiktig. Det er nok en del av målet her, ikke å styrke panteordningen, men å svekke flaskesalget. Prisen oppgis uten pant så prislappen vil se lik ut i butikken. Det er ingen som bryr seg om panten fordi de får den tilbake. Jeg som kjøper ting til firma bryr meg ikke om momsen fordi det ikke er den reelle kostnaden jeg betaler. det samme er det med panten. Inn og ut på samme beløp er 0 og det samme er påvirkningen av folks handlevaner. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå