jols3n Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Hei Legene sier til meg at de _tipper_ jeg har IBS. Hva søren er det for noe tull å si? Jeg har siden jeg var 18 slitt med magesår, og ble aldri helt bra. Er i dag 23 år og sliter med fremdeles. Har alle symptomer til IBS og magesåret er borte. Men jeg nekter å ha det slik resten av livet. Det må da finnes en vei? Legen sier han har gjort den utredningen han kan gjøre. Gastro, allergiprøver, ultralyd, røntgen. Mr og alt av blod/avføringsprøver har jeg tatt. Så jeg lurer på om noen her kanskje har noe smart å komme med? Hva gjør jeg videre? Har vært hos 3 leger og det er null hjelp å få. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Det finnes facebook-gruppe for dere som sliter med dette. Nei, det er ikke stort man for gjort med det. Du sier selv at legene ikke kan hjelpe deg. Så du må nok leve med det resten av livet, om du gidder så kan du prøve utelukke en del matvarer. Finne ut hva du tåler og ikke tåler. Lenke til kommentar
jols3n Skrevet 25. august 2016 Forfatter Del Skrevet 25. august 2016 IBS A, B eller C? Blandet, nå husker ikke jeg hvilken bokstav det var hehe Jeg vet for det meste hva jeg tåler, men ofte er det stress og matbutikkene har aldri det jeg trenger. Mye som kommer i veien for at det skal bli problemfrie hverdager... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Stress er forferdelig når man har rutten mage. Sliter med magesyre og etter jeg lærte meg mine egne "teknikker" for å ikke bli stresset så går det mye bedre. Hvis du er sterk nok så kan du bli kvitt mye av stresset med viljestyrke (i mangel på bedre ord). Håper det ordner seg nok til at det ikke ødelegger hverdagen din Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Fibertabletter eller loppefrøskall til hvert måltid. 1 Lenke til kommentar
jols3n Skrevet 25. august 2016 Forfatter Del Skrevet 25. august 2016 Fibertabletter eller loppefrøskall til hvert måltid. Har tenkt å skaffe det. Tror det var mangel på fiber de siste dagene som tok knekken pp meg i dag... Har du noe spesifikt å anbefale kanskje? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Bio-Fiber fra helsekosten. http://www.pharmanord.no/produkter/bio-fiber-80 Endret 25. august 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Begynn med meditasjon og yoga IBS er psykisk betinget.angst, depresjon, stress. Er du plaget med noe av det? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Synes det ofte er mye undertrykt sinne hos personer med irritabel tarm. Vanskelig tilgjengelig for psykoterapi siden det er mye benekting av følelser. Meditasjon, mindfulness og andre fokuserte avslapningsøvelser har jeg mer tro på for disse. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Synes det ofte er mye undertrykt sinne hos personer med irritabel tarm. Vanskelig tilgjengelig for psykoterapi siden det er mye benekting av følelser. Hvordan skiller du dette fra at personene er psykisk friske? Eller at begge deler har en delt årsak, som f.eks. feil nivå av serotonin og endorfiner, som begge påvirker både tarmen og hodet? Hvordan vet du at det undertrykte sinnet ikke kom som følge av tarmproblemene, og er rettet mot helsepersonells inkompetanse på området? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Jeg har funnet at kombinasjonen av mange tiltak er symptomlindrende. Kombinasjonen med kostendringer, herunder både endring av type og av mengde/frekvens, fiber-inntak (vil slå et slag for Vi-Siblin), i noen tilfeller syrehemmende og betablokker samt det som Dag1234 sier noe om. Man må selv vurdere om man har så dyptgående problemer at det er behov for profesjonell hjelp, eller om det holder med mindfulness/meditasjon. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 (endret) Jeg har ikke empiri på dette, og det kan være jeg er biased. Jeg har tatt feil før, og kan hende jeg gjør det i denne saken og. Det er klart at vi har alle en kropp, den kan også bli syk. Og det er i kroppene våre vi lever og opplever verden og oss selv gjennom. Derfor er det i mange tilfeller vanskelig og tøvete å operere med et skille mellom kropp og psyke. Det er mitt kliniske inntrykk at det er mye sinne som ikke kommer til uttrykk, og at det i liten grad handler om helsepersonells inkompetanse. Det blir mer et objekt å rette sinnet mot. Disse personene er også ofte deprimerte, men der kommer det heller ikke noe klart uttrykk. De fanges derfor lite opp av screeinger og tester. Men må kjenne dem ganske godt for å få fatt på hva som rører seg i følelseslivet deres. De er ofte alexityme, dvs at de mangler ord for følelser. Ofte er de dypt frustrerte, og veldig prestasjonsorienterte og har store krav til seg selv. De har ofte store ressurser, men bruker disse ikke alltid så konstruktivt. De er ofte modige og grensesprengende, men der er også et annet problem; en del av dem mangler kontakt med egne begrensinger og sliter seg ut. De vil ofte gå i psykoterapi, men terapien har liten effekt på tarmforstyrrelsen og de underliggende og utilgjengelige følelsene. Disse trekkene virker klart inn på en rekke kroppsfunksjoner, som igjen påvirker psyken. Så det er et uheldig samspill og en negativ forsterkning. Men som sagt, det kan være jeg tar feil, for slike trekk ser vi hos mange ulike tilstander, og det er en uheldig tendens blant helsepersonell å psykologisere somatikk som en ikke forstår (jmf feks tuberkulose, kreft, magesår og ME). Enig med Skandinav: heller enn å behandle grunnlidelsen, bør en satse på å dempe belastninger, lindre smerte og forebygge plager. Sykdommen er ofte kronisk og livslang, og hever person må finne måter å leve med sine plager på. Ed: Typo Endret 26. august 2016 av dag1234 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Prøv en diett lav på FODMAPs. FODMAPs er tungt fordøyelige karbohydrater som enkelte av oss har for lite enzymer etc til å fordøye. Når man spiser typer mat med høyt innhold av FODMAPs kan de som har IBS få magesmerter, luft i magen, hyppige doturer, dårlig humør etc. Det finnes mange sorter FODMAPs. F.eks inneholder hvete en hel del, derav tror endel de er glutenintolerante, men så prøver de spelt som også har mye gluten men lite FODMAPs og ting går ofte mye bedre. FODMAP-diett er annerkjent gjennom forskning, det er egne fagmiljøer som forsker på dette flere steder i landet, men det er relativt nylig man fant ut av dette og mange i befolkningen vet lite om det ennå. Det beste du kan prøve er å ut ulike elimineringsdietter og finne ut hvilke type FODMAPs som forsterker dine plager. Det kan hende at du ender opp med f.eks å måtte kutte ut produkter med laktose i, eller redusere kraftig på hveteprodukter og bruke spelt\havre istedet. FODMAP-diett er ikke en kur, men det kan dempe symptomene kraftig, du får ikke mer av de manglende enzymene. Hilsen en som jobber i tverrfaglig team med bl.a ernæringsfysiolog, vi bruker ofte FODMAP-diett på de vi følger opp med godt resultat Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Jeg har ikke empiri på dette, og det kan være jeg er biased. Jeg har tatt feil før, og kan hende jeg gjør det i denne saken og. Selvsagt er du ubalansert. Du jobber som psykolog og baserer deg på dine pasienter. Hvem er dine pasienter? Jo, folk som innerst inne vet at de har en psykisk lidelse. Dette kalles "selection bias". Derfor er det i mange tilfeller vanskelig og tøvete å operere med et skille mellom kropp og psyke. Kropp og psyke henger sammen-kortet spilles gjennomgående ut av de som vet minst om hvordan dette konkret skal skje. Jeg tror alle pasienter vet innerst inne om det som feiler seg skyldes psyken eller ikke. Når det gjelder irritabel tarm finnes det nok ny forskning som peker mot at det er fysisk. Google: irritabel tarm site:forskning.no Stress forklarer ikke tarmplager Stress, angst og depresjon forklarer i liten grad plager med tarmen hos personer som sier de har matoverfølsomhet. Den virkelige årsaken er ukjent. Dette hjelper mot irritabel tarm Mennesker med IBS blir bedre av å unngå blant annet bønner, linser, løk og blomkål, viser en ny undersøkelse. Første synlige bevis for irritabel tarm For bare få år siden mente mange at årsaken til den svært vanlige tarmlidelsen IBS satt i hodet. Men nå viser norske forskere at IBS-pasientenes tarm faktisk reagerer annerledes på mat. Biomarkører avslører irritabel tarm Svenske forskere har kartlagt bestemte proteiner som kan identifisere pasienter med irritabel tarm (IBS) IBS koblet til tarmbakterier En studie av bakteriekulturer fra tynntarmen antyder at overvekst av bakterier kan henge sammen med irritabel tarm (IBS). Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 (endret) Start med kosthaldet og sjå korleis det går. Dei seier at ca. 10% av befolkningen har ein form for IBS. Dersom nærbutikken din ikkje har matvarene du kan kjøpe, så må du reise til neste butikk. Stress kan påverke magen, men det kan gå andre veien òg. Mageproblem kan påverke den mentale helsa. Endret 26. august 2016 av Zeph Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Joda, det kan være at noen av hypotesene som kastes frem har noe for seg. Ellers så er forskningen fremdeles på et tidlig stadium og det er for tidlig å konkludere verken med det ene eller andre veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå