Gå til innhold

Anbefalte innlegg

tenker å bygge en gaming pc,men har ikke noe erfaring med det og bygge en pc. tenkte derfor det hadde vært fint hvis noen kunne hjulpet meg? tenker et budsjett på mellom 10-15k. så gjerne finn frem en bra build til meg :) setter pris på linker til evt deler! hadde vært fint hvis den klarer og kjøre 4k ettersom jeg tenker å gå all inn for gaming :p

Endret av nurkebarnet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4K = GTX 1080 = 7.500,-+

Skal du ha med OS og andre ting? Hvis ja så gjenstår det 6.500,- til resten. Jeg ville vurdert å øke budsjettet med ca 3.000,- så du får et bra i7 oppsett.

Dette oppsettet gir en pekepin https://www.komplett.no/komplett-gamer-xtreme-gtx1080-edition/11118#!tab:extra

- et par tusen de skal ha for bygging + noen kroner for å tilpasse med noe bedre CPU, RAM og PSU.

Lenke til kommentar

4K = GTX 1080 = 7.500,-+

Skal du ha med OS og andre ting? Hvis ja så gjenstår det 6.500,- til resten. Jeg ville vurdert å øke budsjettet med ca 3.000,- så du får et bra i7 oppsett.

Dette oppsettet gir en pekepin https://www.komplett.no/komplett-gamer-xtreme-gtx1080-edition/11118#!tab:extra

- et par tusen de skal ha for bygging + noen kroner for å tilpasse med noe bedre CPU, RAM og PSU.

okei takk for tipset :D . men da er det vell mulig og bare bestille delene som følger med også bygge selv ? :) 

Lenke til kommentar

Ja, men det er noen deler som må byttes ut. En mye anbefalt PSU er EVGA SuperNOVA G2, 750W blir bra. En SATA SSD er bra nok. Du vil ha en i7 6700K, da kan du overklokke litt etterhvert, mye å hente på det. Du vil ha raskere RAM, koster ubetydelig mer.

Gi det et par timer eller noe så får du nok en liste (jeg er enig med :p ) av en av de andre gutta her.

Edit; Med "du vil ha" så mener jeg "det bør du ta".

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Disse er et par hakk bedre

https://www.komplett.no/product/893833/datautstyr/minnebrikker/corsair-vengeance-ddr4-3000mhz-16gb

Samsung er kongen av SSD for tiden. Jeg ville tatt en 500GB med en gang. Tok meg vel litt over et halvår før min 250GB var full av spill, men jeg spiller mye forskjellig da.

https://www.komplett.no/product/828770/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/samsung-850-evo-500gb-25-ssd

250GB

https://www.komplett.no/product/828769/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/samsung-850-evo-250gb-25-ssd

Du kan spare 300,- på å gå for denne GPU'en

https://www.komplett.no/product/891797/datautstyr/skjermkort/pci-express/evga-geforce-gtx-1080-sc-gaming

Jeg har ikke noen erfaring med EVGA GPU'er, men hvis de er like bra som PSU'ene deres så :)

Det følger ikke med CPU-kjøler på K-modellene så

https://www.komplett.no/product/657097/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjoeler

Veldig ofte anbefalt og er vel i toppsjiktet når det gjelder pris/ ytelse/ støy. Holder til en moderat overklokking hvertfall.

Hovedkortet har jeg selv, men jeg vet ikke noe om ytelse på det siden jeg ikke har surra med overklokking etc enda (mangler tilogmed GPU til det :p ) Jeg valgte det pga prisen og siden ASUS er bra. Det PCI-spor (og COM-port tror jeg) så det er muligens ikke 100% beregnet på gaming?

Som sagt så vil jeg gjerne at du venter på svar fra noen andre også. Jeg liker ikke å være den eneste som har anbefalt oppsett, vil ikke ha 100% av ansvaret :D

Lenke til kommentar

hadde vært fint hvis den klarer og kjøre 4k

Har du en 4K skjerm da? Du vil få relativt lav FPS i mange titler bare så du er klar over det. Hvis du er FPS junkie så er ikke 4K noe for deg :p Men justerer du ned litt "eye-candy" så vil du klare 40-60 i det meste. Metro Last Light vil vel knele totalt i 4K - som et eksempel på et spill som ikke vil fungere så bra.

Lenke til kommentar

Med det budsjettet du har, så ville jeg satset på 1080p gaming og ikke 4K. Er lov å drømme, men man må være realistisk også. 4K som Kyrre S. skrev er veldig krevende selv for dagens raskeste skjermkort. En god gaming opplevelse betyr også at du bør satse på en god skjerm, og 1440p/165 Hz/G-Sync skjermene koster for mye for ditt budsjett, derfor jeg skrev 1080p gaming.

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller gått for en Intel Core i5-6600k med en Noctua NH-D14 kjøler. Og 1440p er muligens det beste for deg? Ikke like dyrt og krevende som 4k. Og da har du større sjans til å dra dem fleste spillene i 60fps.

Du trenger ikke noe fancy ram, kjøp den billigste så lenge det er nok GB. Hastigheten har relativt lite å si. Du trenger ikke kjøler til ram brikkene med mindre du skal holde på med syk overklokking av dem. "Serverbrikker" gjør jobben, forskellen er minimal og ikke verdt en hundrelapp ekstra.

Harddisken du har valgt er en for laptoper, bytt heller til "WD Black" uten "mobile", 3,5" stor.

Skal du ha Windows så får du kjøpt en lisens for 260kr ish på Kinguin

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller gått for en Intel Core i5-6600k med en Noctua NH-D14 kjøler.

En 6600K krever ikke en så stor kjøler som den. Noctua U12S eller U14S holder.

Kjekt å ha, det blir mye større muligheter for overklokking og en stillegående pc. Spør du meg er en NH-D14 / D15 ett "must" å ha i en stillegående PC.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Kjekt å ha, det blir mye større muligheter for overklokking og en stillegående pc. Spør du meg er en NH-D14 / D15 ett "must" å ha i en stillegående PC.

Vel jeg har begge deler. Har en D15 på min 5960X @ 4000, og en U12S på min i5 6600K @ 4500. En U14S er litt større enn U12S og har en større vifte, så jo den holder til en 6600K. Alle 3 løsningene er stillegående når viftene spinner under 1000 rpm. Uansett skal man virkelig ha en stille PC, så overklokker man ikke....og heller ikke setter inn et kraftig skjermkort ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Du trenger ikke noe fancy ram, kjøp den billigste så lenge det er nok GB. Hastigheten har relativt lite å si. Du trenger ikke kjøler til ram brikkene med mindre du skal holde på med syk overklokking av dem. "Serverbrikker" gjør jobben, forskellen er minimal og ikke verdt en hundrelapp ekstra.

Dummeste jeg har hørt på lenge. 3-4 fps ekstra for 1% av et 10.000,- budsjett er en no brainer. De par fps'ene kan faktisk utgjøre en stor forskjell på opplevelsen når man ligger i grenseland.

Ikke verdt en hundrelapp ekstra, dagens lille det der :rofl:

Lenke til kommentar

Kilde( r) til att differansen på factory clock / CAS latency har noe å si på antall FPS?

Tidligere så var det en merkbar forskjell ifra CL7 til CL9, men per dags dato så har det vesentlig lite forskjell ifra CL11 til CL15. Det å få en fancy kjøler er ikke verdt en ekstra 100-lapp, du kan overklokke dem uten nesten like høyt uten att dem tar kvelden.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om 1080p og man ligger på 300 fps så er det liten vits. Kjører man 4K og ligger på 30 fps så er 3 fps 10%, med en rigg til 20K så er det 0.5% ekstra for de 10%'ene hvis de raskere brikkene koster 100,- mer. Er man på budsjett der hver tier har noe å si så hadde saken stillt seg anerledes.

Hvis du ikke klarer å finne kilder selv så får du fortsette å leve en løgn om at det ikke hjelper noen ting.

Lenke til kommentar

Kilde( r) til att differansen på factory clock / CAS latency har noe å si på antall FPS?

Tidligere så var det en merkbar forskjell ifra CL7 til CL9, men per dags dato så har det vesentlig lite forskjell ifra CL11 til CL15. Det å få en fancy kjøler er ikke verdt en ekstra 100-lapp, du kan overklokke dem uten nesten like høyt uten att dem tar kvelden.

Du er kanskje litt utdatert der. De nye CPU'ene liker minnebåndbredde. I spillet Rise of the Tomb Raider økte minimum fps fra 57 til 67 i en test. Det er merkbart. Ellers så hadde man ikke merket forskjellen mellom 150 og 160 fps så klart.

Edit : Med en høyt overklokket CPU og raskt skjermkort, så bør man ha 3000 Mhz RAM eller mer, men etter 3200 Mhz CL14 så blir forskjellen så liten at man må bruke syntetiske benchmarks for å se den.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...