Gå til innhold

Kaffemaskin for hjemmebruk - noen som har erfaringer de kan dele?

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til innkjøp av en kaffemaskin som kverner kaffebønner...er lei kaffetraktere,  kapselmaskiner osv.   Noen som har erfaringer de kan dele ?  Den kan gjerne kost endel kroner. Har hørt at Miele sine frittstående kaffemaskiner er veldig gode - noen som har praktisk erfaring med de ? Eller som har erfaring med andre merker ?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er greia med å anbefale maskiner beregnet til kontorlandskaper ol? Det er helt unødvendig for en vanlig husstand.

Dersom målet er en helautomatisk maskin som kverner, stamper og ekstraherer kaffen så gå for en maskin rundt 4-5000 kroner. Forskjellen mellom modellene ligger i melkesteamer og tilleggsfunksjonalitet. Det er liten forskjell i selve kaffesmaket, den blir ganske dårlig uansett maskin. Ofte er deler av innmaten den samme hos ulike leverandører.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kva med ein billig ein? Sandstrøm S10GC15E har eg nettopp sett bort og kjøpt ein Melitta-traktar i staden. Han går for eit par hundre om du lovar å ikkje klage til  meg etterpå!

Eg ser ein einaste grunn til å kjøpe noko slikt: det er raskt og lettvint om favorittkaffien bare finst å få kjøpt umalen. Men noko spesielt god blir kaffien ikkje.

Tillegg: eg ser nå at dei andre innsendarane skriv om espressomaskiner. Kanskje eg misforsto deg? Mi maskin lagar altså vanleg traktekaffi, ikkje espresso!

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med kaffe i mange år og vært svært skeptisk til "alt i ett" maskiner, men verden går videre og de nyeste og beste helautomatiske er mye bedre nå enn for noen år tilbake. Om du virkelig er interessert i å grave deg ned i materien før du handler vil jeg anbefale at du sjekker ut  https://www.seattlecoffeegear.com/. Jeg kjenner ikke til noe annet sted som har testet ut så mange kaffemaskiner og laget video av det. Nettstedet er amerikansk, men de fleste merkene og modellene er de samme som finnes på det norske markedet. 

Ut fra innlegget ditt er jeg usikker på om du ønsker espressomaskin eller en kaffetrakter, men samme hva burde du virkelig sjekke ut maskinene fra Breville. De lager kanskje de mest innovative og best gjennomtenkte maskiner på markedet. I Norge selges de av Elkjøp under merkenavnet Sage. 

På tross av rivende utvikling de siste åren får du det beste resultatet med halvautomatisk bryggemetode. Da mener jeg en godkjent kaffetrakter og en skikkelig kaffekvern

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med kaffe i mange år og vært svært skeptisk til "alt i ett" maskiner, men verden går videre og de nyeste og beste helautomatiske er mye bedre nå enn for noen år tilbake. Om du virkelig er interessert i å grave deg ned i materien før du handler vil jeg anbefale at du sjekker ut  https://www.seattlecoffeegear.com/. Jeg kjenner ikke til noe annet sted som har testet ut så mange kaffemaskiner og laget video av det. Nettstedet er amerikansk, men de fleste merkene og modellene er de samme som finnes på det norske markedet. 

Ut fra innlegget ditt er jeg usikker på om du ønsker espressomaskin eller en kaffetrakter, men samme hva burde du virkelig sjekke ut maskinene fra Breville. De lager kanskje de mest innovative og best gjennomtenkte maskiner på markedet. I Norge selges de av Elkjøp under merkenavnet Sage. 

På tross av rivende utvikling de siste åren får du det beste resultatet med halvautomatisk bryggemetode. Da mener jeg en godkjent kaffetrakter og en skikkelig kaffekvern

Er det virkelig nødvendig med kaffekvern til 3000 kroner? Jeg ser poengene dine generelt sett, men hva skiller denne fra f. eks. denne?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Er det virkelig nødvendig med kaffekvern til 3000 kroner? Jeg ser poengene dine generelt sett, men hva skiller denne fra f. eks. denne?

He-he! Jeg ligner kanskje litt for mye på Hi-fi entusiasten som anbefaler venner å kjøpe stereoanlegg til 100 000 kr. når kameraten bare vil ha en radio å høre værmeldingen på hytta (uten strøm, mobildekning og vei). Når det er sagt så kunne jeg aldri tekt meg å kjøpe kvern under ca. 3000 kr. En kvern slik den du linker til kan ikke male så jevnt som dyrere maskiner, og espresso kan du bare glemme. Ujevn kverning betyr at de minste kaffekornene blir over ekstraktet (smaker bittert), og de største blir underekstraktet (smaker surt). Resultatet av store forskjeller på kaffekornene gjør at det blir vanskelig å stille inn kvernen slik at du får et eksepsjonelt brygg. Fordi selve kvernstenene er festet i plastikkramme er det også vanskelig å repetere helt like kverninger.

Om du likevel skulle gå for en billigere løsning så er den nye versjonen av Wilfa Svart godt kjent i kaffemiljøet, og regnes som en brukbar innstegsmodell. Om du bruker denne og er nøye med å veie doseringen på en gramvekt kommer du til å oppleve stor forbedring av kvaliteten på traktekaffen din. Begynner du å eksperimentere med kaffesorter og malingsgradene kan du oppdage en helt ny verden :-)

Selv er jeg uforbederlig kaffenerd og har espressokvern til 8000,- og bryggekvern til 5000,- :-D

Lenke til kommentar

Wilfa-kverna fungerer greit og er eit veldig rimeleg alternativ for elektriske kverner.

Uansett kva utstyr ein har så er bønnene det viktigaste. Kjøper du nyleg brente bønner (gjerne frå norske brenneri) vil du få ei heilt anna oppleving.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...