Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Jeg fant det jeg så etter der: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering. Merk "dedikert ladekontakt", dette betyr at om en installerte dette før kravet i 2016 kan man se vekk i fra type b jordfeil vern som det ikke var krav til tidligere. Men har en ikke en kurs som ble installert til lading(dedikert kurs) må en til med ny kurs. Endret 9. august 2017 av Salvesen. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Reglen er tilbakevirkende da det er en bruksendring på anlegget om man lader daglig Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Det er vel avhengig av om man f.eks installerte CEE kontakt i 2012 for lading av el-bil etter gjeldende regler før kravet om dedikert kurs kom i 2014(?). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Det er vel avhengig av om man f.eks installerte CEE kontakt i 2012 for lading av el-bil etter gjeldende regler før kravet om dedikert kurs kom i 2014(?). Om du har en kurs installert etter gjeldende krav for elbillading på den tiden kursen ble installert, altså dokumentert til dette bruket kan en se vekk i fra kravene pr i dag. Har en dog en kurs som var tiltenkt noe annet må en oppgradere. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 For å trekke det litt lenger. DSB skriver: 2. Bruk av eksisterende kontakterPå fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt (strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt). Det er også viktig å få sjekket om anlegget faktisk tåler den aktuelle belastningen over tid. Ta kontakt med en elvirksomhet for å sjekke tilstanden på anlegget og få råd om eventuelle tiltak. Jeg tolker dette slik at det er tilstrekkelig å installere jordfeilbryter type B i eksisterende anlegg, dersom lading skal foregå via eksisterende schuko må sikringen være maks 10A. Det ser ikke ut til å være krav til å skille den eksisterende kontakten ut i egen kurs. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 For å trekke det litt lenger. DSB skriver: 2. Bruk av eksisterende kontakter På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet. Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig kontakt (strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt). Det er også viktig å få sjekket om anlegget faktisk tåler den aktuelle belastningen over tid. Ta kontakt med en elvirksomhet for å sjekke tilstanden på anlegget og få råd om eventuelle tiltak. Jeg tolker dette slik at det er tilstrekkelig å installere jordfeilbryter type B i eksisterende anlegg, dersom lading skal foregå via eksisterende schuko må sikringen være maks 10A. Det ser ikke ut til å være krav til å skille den eksisterende kontakten ut i egen kurs. Nei, en skal oppdatere etter gjeldende regelverk. Gjeldende regelverk er dedikert kurs og type B. En kan tolke DSB sin veiledning opp og ned i mente. En må uansett følge kravene stilt i NEK400. Jeg er dog enig i at det er dårlig forklart av DSB. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Mulig det er klønete skrevet av DSB. Er det noen som vet om 6,6kW laderen i Leaf har innebygget jordfeilvern eller ikke? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Det beste er vel en ladestasjon, denne kan installeres med f.eks 20A. Endret 18. august 2017 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå