xibriz Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Min lokale Nissanforhandler fortalte til meg at den laderen som følger med bare lader med 8A. Jeg vurderer å kjøpe en slik: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/semiportabel-10-16-24-32a-type-1-stasjon-5m?tm=ladestasjoner Har allerede en Cee- kontakt i garasjen med 16A sikring. Tipper det er en smal sak å bytte sikringen til en 32A. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Min lokale Nissanforhandler fortalte til meg at den laderen som følger med bare lader med 8A. Jeg vurderer å kjøpe en slik: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/semiportabel-10-16-24-32a-type-1-stasjon-5m?tm=ladestasjoner Har allerede en Cee- kontakt i garasjen med 16A sikring. Tipper det er en smal sak å bytte sikringen til en 32A. Ville sett an behovet, det kan holde lenge med 16A. Du må skifte kabel for å bytte den sikringen, i tillegg må kursen være kun for bilen om det skal legges opp nytt. Så det kan bli noe knot. Er bare 6,6kW lader ombord på Leafen også så du vill ikke kunne utnytte 32A. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 (endret) Det er jo ikke store kostanden å få det til. Tipper max 10k alt inkludert. 6.6kw er vel rundt 28A. Er ikke så overdimensjonert med 32A da. Endret 3. august 2017 av xibriz Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Det er jo ikke store kostanden å få det til. Tipper max 10k alt inkludert. 6.6kw er vel rundt 28A. Er ikke så overdimensjonert med 32A da. Nei såklart om det ikke er utgift for deg så er det jo ikke noe problem, men for de aller fleste holder 10A+ på enfas Var bare det jeg mente. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Vær obs på at det er ulovlig å lade fast hjemme i vanlig stikk. Det skal være dedikert kurs på maks 10a med jordfeil vern b. Det er liv å lade på besøk på stikk men fast lading betyr endring av bruk på strømnett Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Det skal være dedikert kurs på maks 10a med jordfeil vern b. Er det ikke lov å utnytte 6,6kW laderen hjemme? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Det skal være dedikert kurs på maks 10a med jordfeil vern b. Er det ikke lov å utnytte 6,6kW laderen hjemme? Jo, men ikke fra ett schuko stikk. Da må man til med en CEE kontakt eller en dedikert ladestasjon. Forøvrig bør en legge opp CEE uansett. Endret 9. august 2017 av Salvesen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Ok jeg gikk glipp av den. Det vanlige stikket må ha 10A sikring? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Ok jeg gikk glipp av den. Det vanlige stikket må ha 10A sikring? Stemmer en "vanlig" kontakt(schuko) kan maks lastes med 10A, dette pga det etter testing er bekreftet at strømmer over dette i lengre tid vill føre til varmgang og mulig brann. Her er info fra dsb: 2.1 Mode 2 - "vanlig kontakt"Ladeledningen plugges i en vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt). På ladeledningen henger det en boks som styrer ladestrømmen og overvåker sikkerheten. Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Kjekt at man bare kan legge opp CEE for å omgå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Kjekt at man bare kan legge opp CEE for å omgå. Må bare spesifisere at en ikke bare kan bytte ut schuko med CEE for å ha godkjent kontakt, en må også har en egen dedikert kurs og type b jordfeil bryter. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Ok hva skriver dsb om det? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Ok hva skriver dsb om det? Her er hele teksten for mode 2 fra dsb sin veiledning. Dette er jo tatt ut i fra krav fra NEK og forslag fra dsb. 2.1 Mode 2 - "vanlig kontakt"Ladeledningen plugges i en vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt). På ladeledningen henger det en boks som styrer ladestrømmen og overvåker sikkerheten. Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem). Husk oppheng av ladeboks i kurv eller krok. Kontakten blir nemlig ødelagt av vekten av ladeboks og kabel. Endret 9. august 2017 av Salvesen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Jeg klarer ikke å se at det er krav om dedikert kurs med CEE, bare at det er krav om jordfeilbryter type B? Hva er egentlig jordfeilbryter type B, er det noe annet enn det som er i vanlige jordfeilautomater, f.eks. pknm? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Jeg klarer ikke å se at det er krav om dedikert kurs med CEE, bare at det er krav om jordfeilbryter type B? Hva er egentlig jordfeilbryter type B, er det noe annet enn det som er i vanlige jordfeilautomater, f.eks. pknm? Jeg har uthevet dette i bold i posten over, dette er dog standard krav til elbil lading fra NEK, en skal ha type B og dedikert kurs fra 2014 mener jeg det er. Type B har elektronikk for å skille ut jordfeil fra DC, "vanlig" type har kun en spole som da beskytter AC. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Ok, det er kanskje slik det skal tolkes. Dette er vel krav til nyinstallasjon og ikke noe som gjelder dersom man bruker eksisterende stikk fra før 2014 til lading av el-bil, f.eks. ved å stille inn 8/10/13A på boksen på ledningen? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Ok, det er kanskje slik det skal tolkes. Dette er vel krav til nyinstallasjon og ikke noe som gjelder dersom man bruker eksisterende stikk fra før 2014 til lading av el-bil, f.eks. ved å stille inn 8/10/13A på boksen på ledningen? EDIT: Ser jeg har missforstått. Dersom en skal dedikere en eksisterende kurs til elbillading må den oppgraderes til å følge gjeldende regler: På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Endret 9. august 2017 av Salvesen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Kan du poste link til det du siterer? 2.1 Mode 2 - "vanlig kontakt" Ladeledningen plugges i en vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt). På ladeledningen henger det en boks som styrer ladestrømmen og overvåker sikkerheten. Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem). Husk oppheng av ladeboks i kurv eller krok. Kontakten blir nemlig ødelagt av vekten av ladeboks og kabel. På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Kan du poste link til det du siterer? 2.1 Mode 2 - "vanlig kontakt" Ladeledningen plugges i en vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt). På ladeledningen henger det en boks som styrer ladestrømmen og overvåker sikkerheten. Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem). Husk oppheng av ladeboks i kurv eller krok. Kontakten blir nemlig ødelagt av vekten av ladeboks og kabel. På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#generelt Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) Jeg fant det jeg så etter der: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering. Endret 9. august 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå