Redaksjonen. Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 Med i konkurranse.Norsk selskap vil bygge hydrogenstasjoner i California Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 25. august 2016 Del Skrevet 25. august 2016 (endret) Trist å si det men, NEL må mer en gjerne gå konk for min del. Hvorfor? Forde produktene de lager vil vise seg å være bortkastede penger for samfunnet, en netto negativ.Hele hydrogenprosjektet er hjernedødt og holdes dessverre kunstig i live av uvitende politikere på skattebetalernes regning.Når det er sagt ønsker jeg selvsagt ikke menskene som jobber i NEL skal være arbeidsløse, bare at de finner på noe mer nyttig med tiden sin.Hva med å bygge batteriswap stasjoner posisjonert mot morgendagens elektriske tungtransport? Det hadde vært lurt å begynne å tenke hardt på nå, før toget (bussen og traileren) går. Endret 25. august 2016 av Odd Arne Roll 4 Lenke til kommentar
lnesland Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Trist å si det men, NEL må mer en gjerne gå konk for min del. Hvorfor? Forde produktene de lager vil vise seg å være bortkastede penger for samfunnet, en netto negativ. Hele hydrogenprosjektet er hjernedødt og holdes dessverre kunstig i live av uvitende politikere på skattebetalernes regning. Når det er sagt ønsker jeg selvsagt ikke menskene som jobber i NEL skal være arbeidsløse, bare at de finner på noe mer nyttig med tiden sin. Hva med å bygge batteriswap stasjoner posisjonert mot morgendagens elektriske tungtransport? Det hadde vært lurt å begynne å tenke hardt på nå, før toget (bussen og traileren) går. Er forsåvidt enig. Vil ikke si hydrogen er hjerndødt akkurat. Du nevnte tungtransporten, som jo er et godt eksempel på å konverterer til hydrogen. Kanskje flytransporten kan bli hydrogendrevet også. Er vel viktig å ikke tenkte svart/hvitt. 1 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Trist å si det men, NEL må mer en gjerne gå konk for min del. Hvorfor? Forde produktene de lager vil vise seg å være bortkastede penger for samfunnet, en netto negativ. Hele hydrogenprosjektet er hjernedødt og holdes dessverre kunstig i live av uvitende politikere på skattebetalernes regning. Når det er sagt ønsker jeg selvsagt ikke menskene som jobber i NEL skal være arbeidsløse, bare at de finner på noe mer nyttig med tiden sin. Hva med å bygge batteriswap stasjoner posisjonert mot morgendagens elektriske tungtransport? Det hadde vært lurt å begynne å tenke hardt på nå, før toget (bussen og traileren) går. Mekelig at alle Teslaentusiaster skal være så svart/hvite. Batterier er den eneste løsningen for fremtiden, men mennesker som har tro på hydrogen er hjernedøde. Verden er ikke så enkel. Begge teknologier har sine fordeler, og begge teknologier har en fremtid. En hydrogenbil med plug in er på vei til markedet. Der har du det beste fra 2 verdener. I min familie så har vi 2 biler. 1 ren el bil og en bensinbil. Når nevnte hydrogenbil kommer på markedet så klarer vi oss med èn bil. En suveren teknologi, uansett hva Teslagutta mener :-) 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Man trenger ikke eie en Tesla for å mene at hydrogenbilen er et dødfødt prosjekt. Hovedproblemet er altså at hydrogenet er lagret i en trykktank. I motsetning til batterier er ikke store trykktanker særlig plasseringsvennlige i en bil. Dessuten så pådrar du deg et innihelvetes sikkerhetsproblem etter som verdens hydrogenbiler eldes og det jukses med vedlikeholdet. Du har altså en bil med upraktiske bagasjeløsninger, med grei rekkevidde og 'ladehastighet', dyrt drivstoff, og som er for farlig til å tillates brukt i tettbygd strøk, kjøre i tuneller eller ferjer, eller parkere innendørs.. Elbilen på sin side sliter med at den er for dyr og lages i for små kvanta, begge problem som er betydelig mindre enn problemene hydrogenbilen sliter med.(dessuten har hydrogenbilen per i dag de problemene i tillegg til alt det andre) 3 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Hydrogen blir bra det.. om 20-30 år når vi kan bruke overskudsenergi til og lage hydrogen. mens dagesn Hydrogen kommer 95% fra fosiltprodukt. i best case scenario, er Hydrogen bruk og kaste bort 200% mer energi, enn batteribruk vil være. Hydrogen biler vil koste 10kr pr mil, elbil koster 1 kr pr mil i rene transportkostnader, så kommer vedlikehold i tillegg, her vil trolig Hydrogenbiler har 3 ganger høyere vedlikeholdkostnader, enn elbiler har. Er ikke negativ til Hydrogen i fremtiden, men nå er det bare feil og satse på, og hydrogen som energikilde(lagring) er bare bortkastet energi og oljeselskapers våte drøm om og få beholde sitt monopol og tvinge folk til og kjøre til bensinstasjoner for og fylle. NEL sine stasjoner klarer idag kun og tanke en hydrogenbil i timen! en stasjon koster 21millioner, mens en hurtigladestasjon koster 300.000kr og krever ingen logistikk for påfyll. en nonbrainer ? 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Hydrogen, en rullende bombe med skremmende høye produksjonskostnader og altfor lav virkningsgrad. Ikke de mest fantasifulle og optimistiske regnestykker en gang klarer å konkurrere mot elbil. Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Man trenger ikke eie en Tesla for å mene at hydrogenbilen er et dødfødt prosjekt. Hovedproblemet er altså at hydrogenet er lagret i en trykktank. I motsetning til batterier er ikke store trykktanker særlig plasseringsvennlige i en bil. Dessuten så pådrar du deg et innihelvetes sikkerhetsproblem etter som verdens hydrogenbiler eldes og det jukses med vedlikeholdet. Du har altså en bil med upraktiske bagasjeløsninger, med grei rekkevidde og 'ladehastighet', dyrt drivstoff, og som er for farlig til å tillates brukt i tettbygd strøk, kjøre i tuneller eller ferjer, eller parkere innendørs.. Elbilen på sin side sliter med at den er for dyr og lages i for små kvanta, begge problem som er betydelig mindre enn problemene hydrogenbilen sliter med.(dessuten har hydrogenbilen per i dag de problemene i tillegg til alt det andre) "Grei rekkevidde og 'ladehastighet', dyrt drivstoff, og som er for farlig til å tillates brukt i tettbygd strøk, kjøre i tuneller eller ferjer, eller parkere innendørs" Ikke kast ut påstander du ikke har noe greie på. Rekkevidden er ikke "grei", den er den samme som en bensinbil. "Ladehastigheten" går 10 ganger fortere enn på en elbil. Drivstoffet koster det samme som bensin i dag, men billigere enn både bensin og diesel om kort tid. Og påstanden om at hydrogen er så farlig å bruke at det ikke er tillatt brukt i tettbebygd strøk, tunneller, ferger eller i parkeringshus er rett og slett tullball. Og det regner jeg med at du forstår selv siden disse bilene er godkjent for salg i Norge. Rene batteribiler er fine saker det. Jeg kjører en selv. Men jeg gleder meg stort til jeg kan bytte den ut med en hydrogenmodell. F eks Mercedes GLC FCV som kommer neste år. Vær gjerne skeptisk, men vær saklig når du argumenterer. Ha en ellers fin kveld 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Ikke kast ut påstander du ikke har noe greie på. Rekkevidden er ikke "grei", den er den samme som en bensinbil.Model S P100D har lengre rekkevidde enn hydrogenbilen med lengst rekkevidde (Mirai). Altså om hydrogenbilene har like god rekkevidde som fossilbilene, så har elbilene det også. Dette er altså ikke en fordel for hydrogenbilene. (Hvis du ikke tror at de rimeligere elbilene vil få tilsvarende rekkevidde som Model S innen noen få år, så følger du ikke med på utviklingen.) "Ladehastigheten" går 10 ganger fortere enn på en elbil.Bare på langtur. Lader man hjemme så bruker man 10 sekunder på å plugge inn og ut, 70 sekunder per uke. Man må fylle en hydrogenbil ca en gang i uken, altså antar man at dette tar 10 minutter (da er man heldig og har en fyllestasjon i nærheten), så bruker hydrogenbilen ca 10 ganger mer tid på fylling. Men dette er "bare" i hverdagen, ikke på langtur. Altså bare ca 80-90% av tiden du bruker bilen. Drivstoffet koster det samme som bensin i dag, men billigere enn både bensin og diesel om kort tid.Det er svært optimistisk. Sammenligner man Mirai med Prius, så koster Mirai ca 9 kr/mil, mens Prius koster ca 5 kr/mil. For Priusen er det ca 3 kroner avgifter, altså om de samme avgiftene blir lagt på hydrogen så er det 12 kr/mil vs 5 kr/mil. Om man klarer å mer enn halvere hydrogenkostnaden, så vil hydrogen og bensin være ca likt priset. (Dette ser også helt bort i fra at hydrogenstasjonene med dagens priser drives med ekstreme underskudd, som dekkes opp av subsidier. Men man kan jo kanskje håpe på at dette vil bedre seg.) Rene batteribiler er fine saker det. Jeg kjører en selv. Men jeg gleder meg stort til jeg kan bytte den ut med en hydrogenmodell. F eks Mercedes GLC FCV som kommer neste år.Jeg hadde aldri turt å kjøpe hydrogenbil. Da ville jeg i hvert fall ventet til bilprodusentene og hydrogenselskapene hadde klart å bevise at det er mulig å drive på en levedyktig måte. Elbil har alltid vært mye tryggere. Selv om alle selskapene som driver med hurtiglading går under, så kan man fortsette å bruke bilen som vanlig, plugge inn hjemme hver dag og kjøre så mye man ønsker. Om derimot hydrogenselskapene går under, så kan man se at fyllestasjonene stenges ned. Dette har skjedd tidligere, så det er ikke noe som bare hypotetisk kan skje. Uten fyllestasjoner får man ikke fylt hydrogen, så da er det bare å selge bilen, om det er noen som er villig til å kjøpe den. Hvor lenge vil staten, fylkene og kommunene være villige til å subsidiere fyllestasjonene? 1 år? 2 år? 5 år? Det er svært mulig at dagen det er slutt på subsidiene er dagen det er slutt på fyllestasjonene. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Om derimot hydrogenselskapene går under, så kan man se at fyllestasjonene stenges ned. Dette har skjedd tidligere, så det er ikke noe som bare hypotetisk kan skje. Uten fyllestasjoner får man ikke fylt hydrogen, så da er det bare å selge bilen, om det er noen som er villig til å kjøpe den. Hvor lenge vil staten, fylkene og kommunene være villige til å subsidiere fyllestasjonene? 1 år? 2 år? 5 år? Det er svært mulig at dagen det er slutt på subsidiene er dagen det er slutt på fyllestasjonene. Jeg kan forresten også nevne at jeg skjønner NEL fullstendig når de kun velger å være utstyrsleverandør. Da har de en business-modell som ikke er 100% avhengig av subsidier. Det er de som kjøper utstyret som tar risikoen for feilinvesteringer, NEL må bare håndtere risikoen for fall i etterspørselen. Men det vil alltid være behov for hydrogenproduksjonsutstyr til industrielle prosesser, o.l, så de kan klare å omstille seg. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 (endret) "Grei rekkevidde og 'ladehastighet', dyrt drivstoff, og som er for farlig til å tillates brukt i tettbygd strøk, kjøre i tuneller eller ferjer, eller parkere innendørs" Ikke kast ut påstander du ikke har noe greie på. Rekkevidden er ikke "grei", den er den samme som en bensinbil. "Ladehastigheten" går 10 ganger fortere enn på en elbil. Drivstoffet koster det samme som bensin i dag, men billigere enn både bensin og diesel om kort tid. Og påstanden om at hydrogen er så farlig å bruke at det ikke er tillatt brukt i tettbebygd strøk, tunneller, ferger eller i parkeringshus er rett og slett tullball. Og det regner jeg med at du forstår selv siden disse bilene er godkjent for salg i Norge. Rene batteribiler er fine saker det. Jeg kjører en selv. Men jeg gleder meg stort til jeg kan bytte den ut med en hydrogenmodell. F eks Mercedes GLC FCV som kommer neste år. Vær gjerne skeptisk, men vær saklig når du argumenterer. Ha en ellers fin kveld Her på Tu.no ser det ut til å være en underlig manglende åpenhet for andre svar enn batteri. Jeg trodde en del av interessen for teknologi/teknikk samtidig var å stille seg åpen for nye løsninger. Men her ser det ut til å være et gubbevelde. * En gubbe er en person (uansett kjønn) som har tenkt den siste nye tanken hen har tenkt å tenke.* Det var i jernbanens begynnelse og hele bygda hadde møtt opp på den nybygde stasjonen for å se det første lokomotivet. En gammel gubbe kikket skeptisk på lokomotivet som pustet og ristet for å få opp nok damp. Han puttet inn en ny skrå mens han slo fast: Ditta får'em æller te å gå! Da omsider lokomotivet hadde fylt seg opp med damp og forsvant raskere og raskere mot horisonten lente gubben seg over stokken, spytta ut skråen og slo fast like sikkert: Ditta får'em æller te å stoppe! https://nikolamotor.com/one ;-) Endret 30. august 2016 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Her på Tu.no ser det ut til å være en underlig manglende åpenhet for andre svar enn batteri. Jeg trodde en del av interessen for teknologi/teknikk samtidig var å stille seg åpen for nye løsninger. Men her ser det ut til å være et gubbevelde. * En gubbe er en person (uansett kjønn) som har tenkt den siste nye tanken hen har tenkt å tenke.*Jeg vet ikke hva andre tenker. Men for min del er jeg helt åpen til ny informasjon om hydrogen. Problemet er bare at selv om man antar best case på stort sett alt, langt inn i fremtiden, så er hydrogen fortsatt ikke i nærheten av å være økonomisk levedyktig. https://nikolamotor.com/oneJeg vedder lett 1000 kroner på at Nikola Motors vil aldri produsere en lastebil med de spesifikasjonene og den prisen de oppgir. Mest sannsynlig vil de aldri produsere en lastebil, men det er ikke umulig at etter de har fått penger fra investorene så produserer de en hybrid dieselbil eller noe i stedet. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 "Grei rekkevidde og 'ladehastighet', dyrt drivstoff, og som er for farlig til å tillates brukt i tettbygd strøk, kjøre i tuneller eller ferjer, eller parkere innendørs" Ikke kast ut påstander du ikke har noe greie på. Rekkevidden er ikke "grei", den er den samme som en bensinbil. "Ladehastigheten" går 10 ganger fortere enn på en elbil. Drivstoffet koster det samme som bensin i dag, men billigere enn både bensin og diesel om kort tid. Og påstanden om at hydrogen er så farlig å bruke at det ikke er tillatt brukt i tettbebygd strøk, tunneller, ferger eller i parkeringshus er rett og slett tullball. Og det regner jeg med at du forstår selv siden disse bilene er godkjent for salg i Norge. Rene batteribiler er fine saker det. Jeg kjører en selv. Men jeg gleder meg stort til jeg kan bytte den ut med en hydrogenmodell. F eks Mercedes GLC FCV som kommer neste år. Vær gjerne skeptisk, men vær saklig når du argumenterer. Ha en ellers fin kveld Her på Tu.no ser det ut til å være en underlig manglende åpenhet for andre svar enn batteri. Jeg trodde en del av interessen for teknologi/teknikk samtidig var å stille seg åpen for nye løsninger. ... Å være 'åpen' er meningsløst hvis du ikke kan bruke det til å vurdere informasjonen du får. Jeg har tatt meg bryderiet med å lese om fordeler og ulemper for batteribiler vs hydrogenbiler og kan knapt se at hydrogenbilen har en eneste reell fordel. Jeg mistenker at de som stadig roper opp om hydrogenbilen egentlig ikke har satt seg grundig nok inn i saken. Lenke til kommentar
Trond Strøm Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Her på Tu.no ser det ut til å være en underlig manglende åpenhet for andre svar enn batteri. Jeg trodde en del av interessen for teknologi/teknikk samtidig var å stille seg åpen for nye løsninger. Men her ser det ut til å være et gubbevelde. * En gubbe er en person (uansett kjønn) som har tenkt den siste nye tanken hen har tenkt å tenke.*Jeg vet ikke hva andre tenker. Men for min del er jeg helt åpen til ny informasjon om hydrogen. Problemet er bare at selv om man antar best case på stort sett alt, langt inn i fremtiden, så er hydrogen fortsatt ikke i nærheten av å være økonomisk levedyktig. https://nikolamotor.com/oneJeg vedder lett 1000 kroner på at Nikola Motors vil aldri produsere en lastebil med de spesifikasjonene og den prisen de oppgir. Mest sannsynlig vil de aldri produsere en lastebil, men det er ikke umulig at etter de har fått penger fra investorene så produserer de en hybrid dieselbil eller noe i stedet. Absolutt spennende med Nikola Motors. Jeg undrer meg vel litt over hvorfor de bytter fra gassturbiner til hydrogen brenselcelle så tett på lansering, men om de får til en elektrisk lastebil med flytende hydrogen som rekkevidde forlenger er de jo langt foran Toyota i teknologiutvikling og til prisen de forespeiler har de et produkt som er meget konkurranse dyktig. Når det er sagt kan det jo også hende at de ikke har en 300 KW brenselcelle og at dette er et produkt som ikke kommer på markedet. her er et annen 300KW brenselcelle man kan kjøpe i dag: http://www.fuelcellenergy.com/assets/Product-Specs-DFC300.pdf Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 "Grei rekkevidde og 'ladehastighet', dyrt drivstoff, og som er for farlig til å tillates brukt i tettbygd strøk, kjøre i tuneller eller ferjer, eller parkere innendørs" Ikke kast ut påstander du ikke har noe greie på. Rekkevidden er ikke "grei", den er den samme som en bensinbil. "Ladehastigheten" går 10 ganger fortere enn på en elbil. Drivstoffet koster det samme som bensin i dag, men billigere enn både bensin og diesel om kort tid. Og påstanden om at hydrogen er så farlig å bruke at det ikke er tillatt brukt i tettbebygd strøk, tunneller, ferger eller i parkeringshus er rett og slett tullball. Og det regner jeg med at du forstår selv siden disse bilene er godkjent for salg i Norge. Rene batteribiler er fine saker det. Jeg kjører en selv. Men jeg gleder meg stort til jeg kan bytte den ut med en hydrogenmodell. F eks Mercedes GLC FCV som kommer neste år. Vær gjerne skeptisk, men vær saklig når du argumenterer. Ha en ellers fin kveld Her på Tu.no ser det ut til å være en underlig manglende åpenhet for andre svar enn batteri. Jeg trodde en del av interessen for teknologi/teknikk samtidig var å stille seg åpen for nye løsninger. ... Å være 'åpen' er meningsløst hvis du ikke kan bruke det til å vurdere informasjonen du får. Jeg har tatt meg bryderiet med å lese om fordeler og ulemper for batteribiler vs hydrogenbiler og kan knapt se at hydrogenbilen har en eneste reell fordel. Jeg mistenker at de som stadig roper opp om hydrogenbilen egentlig ikke har satt seg grundig nok inn i saken. "og kan knapt se at hydrogenbilen har en eneste reell fordel. " Seriøst? Hva med ladetid og rekkeviddeangst? De som synes dette er til hinder for å kjøre elektrisk "har ikke skjønt det", eller? Hva med Hydrogen-elektrisk vs. fossildrift, Altså samme driftsutgifter, og samme kjøremønster/driftslengde. Slik at flere kjører forurensningsfritt. Ikke noe fordel? For noen? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 "Grei rekkevidde og 'ladehastighet', dyrt drivstoff, og som er for farlig til å tillates brukt i tettbygd strøk, kjøre i tuneller eller ferjer, eller parkere innendørs" Ikke kast ut påstander du ikke har noe greie på. Rekkevidden er ikke "grei", den er den samme som en bensinbil. "Ladehastigheten" går 10 ganger fortere enn på en elbil. Drivstoffet koster det samme som bensin i dag, men billigere enn både bensin og diesel om kort tid. Og påstanden om at hydrogen er så farlig å bruke at det ikke er tillatt brukt i tettbebygd strøk, tunneller, ferger eller i parkeringshus er rett og slett tullball. Og det regner jeg med at du forstår selv siden disse bilene er godkjent for salg i Norge. Rene batteribiler er fine saker det. Jeg kjører en selv. Men jeg gleder meg stort til jeg kan bytte den ut med en hydrogenmodell. F eks Mercedes GLC FCV som kommer neste år. Vær gjerne skeptisk, men vær saklig når du argumenterer. Ha en ellers fin kveld Her på Tu.no ser det ut til å være en underlig manglende åpenhet for andre svar enn batteri. Jeg trodde en del av interessen for teknologi/teknikk samtidig var å stille seg åpen for nye løsninger. ... Å være 'åpen' er meningsløst hvis du ikke kan bruke det til å vurdere informasjonen du får. Jeg har tatt meg bryderiet med å lese om fordeler og ulemper for batteribiler vs hydrogenbiler og kan knapt se at hydrogenbilen har en eneste reell fordel. Jeg mistenker at de som stadig roper opp om hydrogenbilen egentlig ikke har satt seg grundig nok inn i saken. "og kan knapt se at hydrogenbilen har en eneste reell fordel. " Seriøst? Hva med ladetid og rekkeviddeangst? De som synes dette er til hinder for å kjøre elektrisk "har ikke skjønt det", eller? Hva med Hydrogen-elektrisk vs. fossildrift, Altså samme driftsutgifter, og samme kjøremønster/driftslengde. Slik at flere kjører forurensningsfritt. Ikke noe fordel? For noen? Jeg savner ennå regnestykker fra hydrogen-folket som beviser at hydrogen har noe for seg i den virkelige verden. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. september 2016 Del Skrevet 2. september 2016 "Grei rekkevidde og 'ladehastighet', dyrt drivstoff, og som er for farlig til å tillates brukt i tettbygd strøk, kjøre i tuneller eller ferjer, eller parkere innendørs" Ikke kast ut påstander du ikke har noe greie på. Rekkevidden er ikke "grei", den er den samme som en bensinbil. "Ladehastigheten" går 10 ganger fortere enn på en elbil. Drivstoffet koster det samme som bensin i dag, men billigere enn både bensin og diesel om kort tid. Og påstanden om at hydrogen er så farlig å bruke at det ikke er tillatt brukt i tettbebygd strøk, tunneller, ferger eller i parkeringshus er rett og slett tullball. Og det regner jeg med at du forstår selv siden disse bilene er godkjent for salg i Norge. Rene batteribiler er fine saker det. Jeg kjører en selv. Men jeg gleder meg stort til jeg kan bytte den ut med en hydrogenmodell. F eks Mercedes GLC FCV som kommer neste år. Vær gjerne skeptisk, men vær saklig når du argumenterer. Ha en ellers fin kveld Her på Tu.no ser det ut til å være en underlig manglende åpenhet for andre svar enn batteri. Jeg trodde en del av interessen for teknologi/teknikk samtidig var å stille seg åpen for nye løsninger. ... Å være 'åpen' er meningsløst hvis du ikke kan bruke det til å vurdere informasjonen du får. Jeg har tatt meg bryderiet med å lese om fordeler og ulemper for batteribiler vs hydrogenbiler og kan knapt se at hydrogenbilen har en eneste reell fordel. Jeg mistenker at de som stadig roper opp om hydrogenbilen egentlig ikke har satt seg grundig nok inn i saken. "og kan knapt se at hydrogenbilen har en eneste reell fordel. " Seriøst? Hva med ladetid og rekkeviddeangst? De som synes dette er til hinder for å kjøre elektrisk "har ikke skjønt det", eller? Hva med Hydrogen-elektrisk vs. fossildrift, Altså samme driftsutgifter, og samme kjøremønster/driftslengde. Slik at flere kjører forurensningsfritt. Ikke noe fordel? For noen? Rekkeviddeangst er først og fremst psykologi og har lite med teknikk å gjøre. Etter som folk får erfaring med teknologien vil også angsten dempes. Sagt på en annen måte, eksponering mot teknologien vil dempe folks rekkeviddeangst for elbiler *lenge* før det er nok hydrogenstasjoner til at rekkeviddeangsten for hydrogenbilen kan sies å være på akseptabelt nivå. Jeg kan ikke se at ladetid innebærer noen store fordeler. For hydrogen gjelder det samme som for bensin eller diesel, bilen må få *all* energien sin fra en dedikert energistasjon mens en elbil bil henter 80-95% av energien fra din egen stikkontakt. Selv under ideelle forhold, hvor en bensinstasjon ligger der du ferdes til daglig, så vil du bruke mer tid på å ta den lille avstikkeren for å tanke enn tiden du bruker for å plugge inn og ut elbilen. Tiden du sparer per tanking taper du med andre ord på at du må tanke oftere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå