Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig å få boliglån uten egenkapital

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboer, begge 26 år, har plutselig fått muligheten til å kjøpe barndomshjemmet mitt da mamma ikke ønsker enebolig lengre men et mindre rekkehus. Vi har begge studert i mange år, og har ikke spart opp mer enn ca 30.000 hver i  BSU. Vi har studielån på ca 100.000 hver. Mamma er villig til å selge oss huset for 2 mill, et gavekjøp, selv om det nylig ble taksert til 2,5 mill. Da vil vi kunne bruke de 500.000 i mellom til egenkapital mener hun. Men vil banken godta dette som egenkapital? Vi skal selvsagt ha et møte i banken og spørre, men får ofte gode svar på KG. Vi har ca 700.000 i samlet inntekt for øyeblikket hvis det er relevant. 

Anonymous poster hash: 70a37...c31
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg jobber i bank så vil jeg tro at det absolutt er mulig å få banken til å godta den taksten som grunnlag for egenkapitalvurderingen. Hvis ikke, så kan dere høre om banken vil bruke egen takstmann eller eiendomsmegler for det, kanskje de kommer fram til et annet tall. 

Hvis ikke, så er det vel mulig at din mor tar opp lån på eneboligen, bruker dette lånet som egenkapital for å kjøpe sin nye bolig. Så kan dere betjene lånet for henne (og motregne avdragene mot senere salgspris), og kjøpe huset når dere har mulighet til å skaffe finansiering. 

Ta kontakt med flere banker (både lokale og nasjonale) og forklar situasjonen. Jeg ville bli overrasket om ingen av dem kan hjelpe deg. 

Edit: Kravet i forskriften om nye utlån med pant i bolig er at dere skal ha egenkapital på 15% av "et forsvarlig verdigrunnlag for boligen". En eller flere verdivurdering fra eiendomsmegler, eventuelt kombinert med takst fra takstmann, bør absolutt tilfredsstille dette kravet. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Når vi kjøpte bolig for litt over to år siden kjøpte vi helt uten å gå inn med egenkapital.

Fikk ett vanlig huslån(avdragsfritt til topplån var innfridd) på 85% av kjøpesum, og ett topplån på de resterende 15%.

Mulighetene for dette er blitt vesentlig innskrenket i perioden som har gått siden du fikk lån. I dag kan bankene gjøre færre unntak enn de kunne tidligere. 

Det sagt, så skal det ikke være noe problem i denne saken, fordi trådstarter tilsynelatende har egenkapital. Det er bare at denne egenkapitalen ligger i boligen, og ikke i kontanter. 

Lenke til kommentar

Jeg tok boliglån i år og hadde ikke nok egenkapital, de regnet da leiligheten min som en del av egenkapitalet. I etterkant sa de også at jeg ikke trengte å selge leiligheten, altså godtok de at egenkapitalen ble værende i leiligheten, slik du ønsker.

Jeg solgte så klart leiligheten da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...